Byggahus.se
Gissning på 28769:48:-

• Gilla
Robertus_
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Är det inte dags för svaret?

Är jättedålig på att uppskatta priser men vet att rörmokare är ockrare så om 15-16 tusen känns rimligt var nog fakturan på 45-50 tusen.
Ts har berättat att fakturan inte kommit ännu?

Theclan Theclan skrev:
Vilken rörmokare tar 400:-?
Nä det finns inte , men det borde inte kosta mer än så.

• Gilla
AAT och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En utmärkt tråd!
Ja, med både sagor, chansningar och ocker. Precis som i verkligheten! Och bara en vet sanningen!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
L
Material för 22500 och arbete ca 13000 inkmoms

L largab skrev:
Nä det finns inte , men det borde inte kosta mer än så.
Ingen jobbar ju gratis.

Claes Sörmland
Gissningar så här långt (jag hoppade över de som bara angett pris med rotavdrag och tog medelvärdet där ett intervall angivits):

Skärmavbild 2018-12-15 kl. 10.56.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
IVMI och 20 till
  • Laddar…
Intressant grafik!

31250 säger jag

Jag gissar att rörisen följer forumet och lägger fakturan nånstans kring medianvärdet för att få så mycket betalt som möjligt utan att dra igång nån shitstorm....

• Gilla
  • Haha
guggen och 12 till
  • Laddar…

Bästa svaret

H Hank_Ö skrev:
Har haft en rörmokare hemma för att fixa ett antal saker som har med radiatorerna att göra. Hade själv inte så stor uppfattning om vad hela kalender skulle kosta. Tänkte se vad ni uppskattar. Gissa gärna pris på arbete och material. Bäst gissning vinner ära och berömmelse.

Bakgrunden är att jag köpt ett gammalt hus där en hel del varit eftersatt. Flera av elementen hade termostater men slog aldrig av, det var alltid fullt blås. Några rum hade vred i stället för termostater så där var det ibland jättevarmt och ibland kallt. En av dem läckte det vatten på golvet när ventilen stängdes. Två element satt både dåligt till och var enligt husets estetiska råd förkastliga så jag ville byta ut dem.
Värmen är en viktig del av trivseln för mig, så jag ville ha termostater överallt, men jag vill inte ha element som står på för fullt hela tiden, det har jag inte pengar till.

Listan med saker som skulle göras:
Byte av ventiler som fastnat. 2st
Byte av vredventiler till ventiler med termostat 4st
Byte av element, 2st, gamla 30mm rör till nya element 60*60 och 60*100.
Montering av element (som jag hade i garaget) med rördragning ca 3-4m från befintligt element med genomföring av vägg.

Montering av ballofix på vattenrör till tvättmaskin.

Två killar var här ca 7 timmar första dagen och en kom tillbaka och jobbade 2 timmar några dagar senare. Restid har jag ingen aning om.

Material var svårt för mig att uppskatta. Jag ville ju ha två nya element, 8 termostater totalt och lika många nya ventiler. Sedan var befintliga rör av alla olika dimensioner, 30, 22, 18mm. Jag fick gå runt med skjutmått.

Bilder före och efter kommer.
H Hank_Ö skrev:
Har haft en rörmokare hemma för att fixa ett antal saker som har med radiatorerna att göra. Hade själv inte så stor uppfattning om vad hela kalender skulle kosta. Tänkte se vad ni uppskattar. Gissa gärna pris på arbete och material. Bäst gissning vinner ära och berömmelse.

Bakgrunden är att jag köpt ett gammalt hus där en hel del varit eftersatt. Flera av elementen hade termostater men slog aldrig av, det var alltid fullt blås. Några rum hade vred i stället för termostater så där var det ibland jättevarmt och ibland kallt. En av dem läckte det vatten på golvet när ventilen stängdes. Två element satt både dåligt till och var enligt husets estetiska råd förkastliga så jag ville byta ut dem.
Värmen är en viktig del av trivseln för mig, så jag ville ha termostater överallt, men jag vill inte ha element som står på för fullt hela tiden, det har jag inte pengar till.

Listan med saker som skulle göras:
Byte av ventiler som fastnat. 2st
Byte av vredventiler till ventiler med termostat 4st
Byte av element, 2st, gamla 30mm rör till nya element 60*60 och 60*100.
Montering av element (som jag hade i garaget) med rördragning ca 3-4m från befintligt element med genomföring av vägg.

Montering av ballofix på vattenrör till tvättmaskin.

Två killar var här ca 7 timmar första dagen och en kom tillbaka och jobbade 2 timmar några dagar senare. Restid har jag ingen aning om.

Material var svårt för mig att uppskatta. Jag ville ju ha två nya element, 8 termostater totalt och lika många nya ventiler. Sedan var befintliga rör av alla olika dimensioner, 30, 22, 18mm. Jag fick gå runt med skjutmått.

Bilder före och efter kommer.
Jag tror att du får betala 13 000 kronor för arbetet
Bilen kostar 2000 kr
Material 12 600
Rotavdrag -3 900
Summa summarum 23 700 om du har tur.

• Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Fakturan har landat.

Ex moms: 21 630:50
Ink moms: 27 038
Efter ROT: 23 438 kr

Varav material 14588kr och arbete 8850kr.

Så materialet blev nästan 2 gånger arbetskostnad. Om jag inte köpt ett element själv hade det nog blivit rätt exakt 2 gånger pengarna.

Materialet var för övrigt från Dahl.

Det var många som var nära, närmast är @Bambi och @STNI1234 som båda skrev 23700. Ära och berömmelse till er!
@STNI1234 hade kuslig precision i uppdelningen och prickade in roten exakt. Undrar om det var du som var här?

@Meekael prickade 23550 men före rot, annars var du bara 112kr från målet.

Även @JanneJanne123 @MagHam @Tohn70 @erkka estimerade inom 10% av slutsumman vilket jag tycker är väldigt bra.

Mycket intressant läsning i tråden för övrigt. Ska svara på några inlägg ikväll när jag har tid.

Fakturan nedan, maskerade mitt personnummer.
AA0B3CCF-C013-4AB3-8866-254408D4E2D7.jpeg
Skapa konto

• Gilla
IVMI och 10 till
  • Laddar…
Jag var helt off med min gissning :rolleyes::whistle:

Fick du behålla resten av locherpastan?

• Wow
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Vart har de kladdat på ett kvarts kilo locherpasta?:crysmile:
Edit:tvåa på den

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtliga gissningar i relation till verkligt fakturerat belopp (röd linje):

Skärmavbild 2018-12-15 kl. 13.10.41.png
Skapa konto

• Gilla
zapy och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.