Byggahus.se
Vad är för / nackdelar med att ha köldmedie mellan inomhusenhet och utomhusenhet?

Och tvärtom med vatten mellan enheterna?
 
Nackdelen med vatten är frysrisken. Om cirkulationen stannar t.ex vid elavbrott finns risk att värmeväxlaren i utedelen fryser sönder.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Fördelen med vatten ut är att man inte behöver en certifierad kyltekniker för att installera den. Har man inte problem med återkommande långa elavbrott så är det ingen risk med vatten ut. Prylarna är isolerade och det blir en viss självcirkulation, så det dröjer flera timmar även vid ganska låga temperaturer innan det är någon risk. Under den tiden hinner man få igång en cirkulationspump på batter i om det visar sig att avbrottet blir långvarigt.
 
Okej.

En fördel med köldmedie borde vara att utedelen kan sitta längre ifrån innedelen utan att tappa lika mycket effekt som med vatten?
 
Så länge det är 'normala' avstånd, dvs upp till ~10-15 meter så tror jag inte det har någon påverkan. Köldmediet är ju dessutom varmare än vattnet, så rent tekniskt borde det bli lite mer förluster på det i långa rör. Men med isolerade rör så har det ingen större betydelse.
 
Har för mig att jag sett någon luft-vatten värmepump som hade kompressorn i innedelen likt en bergvärmepump. Så utedelen var i princip bara fläkt och cellpaket
 
Tror thermia atria hade eller kanske har det och den hade nån typ av glykolblandning.
 
Även stiebel eltron har/har haft något liknande. Där leder man luften utifrån genom värmepumpen inne via grova slangar.
 
Hur långt kan röret vara om det är vatten mellan? Köldmedie verkar vara upp till 30 meter?
 
Det finns ingen bestämd gräns, utan det beror på rördimension/tryckfall och pump.
 
useless useless skrev:
Även stiebel eltron har/har haft något liknande. Där leder man luften utifrån genom värmepumpen inne via grova slangar.
Det tror jag också CTC haft allt sitter inne men luften tas in genom grova rör då slipper man ju en ful utedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.