Okunnig frågar:
Förutsättningar:
2-plans villa på knappt 250 kvadratmeter + hel källare.
Vattenburen värme, nu med gaspanna.
Årsförbrukning gas cirka 22 000 kWh.
I Skåne.

Gaspannan låter trött + gas är dyrt.
Värmepump skall installeras.
Luft-vatten inte så snyggt även om det är billigare, sannolikt kortare livslängd.
Bergvärme mindre lönsamt - men mer hållbart? Estetiskt bättre.

Skulle det vara klokt att installera en stor ackumulatortank och använda timdebiterad el nattetid för att köra värmepumpen då och spara på dagen?
Jag har bra tillgång till ved - lönsamt att sätta in vedpanna eller vattenmantlad kamin som också kunde mata ackumulatortanken? Vanlig kamin finns redan, men gammal och nog inte så effektiv.

Stort tak i sydvästläge - kan liten solfångare som i så fall också skulle mata ackumulatortanken vara en idé för varmvatten sommartid?
 
Vad behöver värmesystemet för framledningstemperatur?
 
Rörande solfångare för matning på sommaren, har du tanken och elpatronen så bär det sig väldigt snabbt.. EN elpatron är dessutom inte särskilt dyr. Du behöver ingen växelriktare om solpanelerna bara skall värma ackumulatortanken.

Jag planerar en liknande lösning men utan ack-tank (jag tänker använda min FLVP-pumps elpatron för att värma vattnet istället, den använder jag inte alls idag - planen är 3-4 solpaneler för detta).
 
  • Gilla
Bredviken och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är mycket svårt att räkna hem acktankar i det läget. Om man ändå har dem så kan de vara vettiga att använda, men som investering tror jag inte att det är vettigt.
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
Ja det måste vara svårt att räkna hem detta. Ackumulatortankar på sammanlagt runt 5000 liter behövs och en extremt överdimensionerad värmepump som på några timmar kan producera hela dygnets konsumtion av värme och varmvatten. Prisskillnaden på el mellan dag och natt har väl också minskat?
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
Det finns ingen värmekälla som kan mäta sig med 1 olja 2 gas. i temperatur. En VP max ca 55 C på värmen och max ca 65 på VV. En elpatron på 6 kW kan ge 90 C i en tank på ca 750 L över en natt, har man då även en VV-slinga i den så får VV på köpet. Att bara sätta in en tank i serie med pannan kan betala sig rätt snabbt om den bara går på billig ström. Nu reglerar nog gaspannan tempen i huset och med tank ska värmen tas ut från tanken med shunt.
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En VP max ca 55 C på värmen och max ca 65 på VV.
Den har väl samma maximala temperatur både på värme och varmvatten?

Men i övrigt håller jag med om att det är en dålig idé.
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den har väl samma maximala temperatur både på värme och varmvatten?

Men i övrigt håller jag med om att det är en dålig idé.
Menar du mig, så får du utveckla ditt svar mera kratfullt i funktionen. Olika barn leka olika, även med koppling av olika delar att värma hus. Finns en hel del olika sätt med att värma hus och med hur det ska kopplas rörmässigt, samt inget är hugget i sten vad som är bäst. Det beror många gånger på vad den som tänker har i huvudet och då ska det framgå klart att det som sägs är bäst, inga hypoteser då.
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad behöver värmesystemet för framledningstemperatur?
Jag vet inte. Okunnig som sagt, hur vet man vilken framledningstemperatur som är bra?
 
Jag kör vedpanna med en 750l acktank. Eldar 1-2 inlägg om dagen och slår om till bergvärmen när de brunnit ut. När man hör att pumpen får jobba oftare är de dags att tända igen. Tidigare år körde jag bara med bergvärmen men på de här sättet halverar jag min elförbrukning på årsbasis.

170m2 villa med 200år på nacken.
Systemet fanns redan när jag tog över huset. Värmepumpen är snart 30år och sjunger på sista versen men nu behöver den inte gå så hårt och håller förhoppningsvis ett tag till 🙏

Större tankar och med VV-beredare tillsammans med några solfångare ligger på önskelistan.
Tror att de är bra att kunna kombinera flera värmekällor. Har även kamin och vedspis som får jobba när strömmen går, vilket den gör ganska ofta här
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
B Bredviken skrev:
Jag vet inte. Okunnig som sagt, hur vet man vilken framledningstemperatur som är bra?
Ju lägre desto bättre... Värmepumpen kan bara producera 60-65 grader och det du kan ackumulera i tanken är skillnaden mellan den temperaturen och temperaturen värmesystemet behöver. Ju högre temperatur ditt värmesystem behöver desto mindre utrymme för ackumulering.
 
  • Gilla
Bredviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.