2 039 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Luft-vatten system, byta innerdel?
Vi har precis köpt ett hus där uppgifterna var att luft-vatten-värmepumpen är väldigt väldigt gammal (30+ år), vilket vi givetvis har med i kalkylen. Det är dock ett dödsbo, så det är inte säkert att alla uppgifter är helt korrekta.
När jag tittade på systemet är min bedömning dock att av systemet sitter utomhus ser hyfsat moderna ut. Dom såg fräscha ut och allt grafiskt samt seriebenämningar är i stort sett identiskt med dom som säljs idag. Panasonic-grejer. Inomhusdelen ser dock ut att kunna vara från angivet årtal.
Så, jag misstänker att det bara är innerdelen som är gammal. Hur funkar det att bara byta den isåfall? Vad är den ungefärliga kostnaden (160 m2), och vad ska man tänka på?
Jag kommer såklart ha mer info när vi får tillträde, men vill läsa på så gott det går. Försökte lyfta frågan med en firma, men man hörde ganska snabbt att säljar-växeln slog i så det kändes inte som någon pålitlig informationskälla.
När jag tittade på systemet är min bedömning dock att av systemet sitter utomhus ser hyfsat moderna ut. Dom såg fräscha ut och allt grafiskt samt seriebenämningar är i stort sett identiskt med dom som säljs idag. Panasonic-grejer. Inomhusdelen ser dock ut att kunna vara från angivet årtal.
Så, jag misstänker att det bara är innerdelen som är gammal. Hur funkar det att bara byta den isåfall? Vad är den ungefärliga kostnaden (160 m2), och vad ska man tänka på?
Jag kommer såklart ha mer info när vi får tillträde, men vill läsa på så gott det går. Försökte lyfta frågan med en firma, men man hörde ganska snabbt att säljar-växeln slog i så det kändes inte som någon pålitlig informationskälla.
Innerdelen kan hålla väldigt länge eftersom det mest är likt en vanlig el-panna. Normalt byter man både ute- och innerdelen tillsammans för att det ska fungera bra ihop. Men vill man spara pengar kan det gå att bara byta utedelen och ersätta med t.ex. Panasonic monoblock som har sin egen styrning. Beroende på hur det görs kan det fungera mer eller mindre bra. Om det fungerar okej nu skulle jag köra på så länge utedelen håller, sedan byta allt.
Inverter betyder att kompressorn är varvtalsstyrd på modernt vis. Utedelen borde vara max ca 10 år gammal då. Kanske finns någon närmare modellbeteckning som går att hitta? Eller någon klisterlapp från installatören med telefonnummer som man kan ringa och fråga?
Om innerdelen skulle haverera totalt på vintern är det bra att ha ett par 2 kW värmefläktar i reserv som back-up och kunna placera ut i huset. Kostar bara ett par hundra kronor stycket. T.ex. https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/varmeflaktar/varmeflakt-ptc-2000-w-2000045236 Man får placera dem så de går på olika säkringar. Innerdelen är som sagt mest en elpanna och dessa kan hålla väldigt länge, finns de som fortfarande har sina 40 - 50 år gamla elpannor som går och går.
Om innerdelen skulle haverera totalt på vintern är det bra att ha ett par 2 kW värmefläktar i reserv som back-up och kunna placera ut i huset. Kostar bara ett par hundra kronor stycket. T.ex. https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/varmeflaktar/varmeflakt-ptc-2000-w-2000045236 Man får placera dem så de går på olika säkringar. Innerdelen är som sagt mest en elpanna och dessa kan hålla väldigt länge, finns de som fortfarande har sina 40 - 50 år gamla elpannor som går och går.
Ja, så fort vi får tillträde till huset ska jag försöka hitta ett serienummer eller riktigt modellnummer så den går att identifiera exakt. Ska vara nyservad enligt uppgift, så det borde också gå att få info där när man väl har tillgång.J Josth skrev:Inverter betyder att kompressorn är varvtalsstyrd på modernt vis. Utedelen borde vara max ca 10 år gammal då. Kanske finns någon närmare modellbeteckning som går att hitta? Eller någon klisterlapp från installatören med telefonnummer som man kan ringa och fråga?
Om innerdelen skulle haverera totalt på vintern är det bra att ha ett par 2 kW värmefläktar i reserv som back-up och kunna placera ut i huset. Kostar bara ett par hundra kronor stycket. T.ex. [länk] Man får placera dem så de går på olika säkringar. Innerdelen är som sagt mest en elpanna och dessa kan hålla väldigt länge, finns de som fortfarande har sina 40 - 50 år gamla elpannor som går och går.
Det vore ju skönt att skjuta på kostnaden på ett sätt och bara köpa lite byggfläktar. Finns ju mer man vill göra på kåken och plånboken är ju alltid en begränsning.
Det är inte så att innedelen bara är en varmvattenberedare/acktank och utedelen är dockad istf en oljepanna?D Daru skrev:Ja, så fort vi får tillträde till huset ska jag försöka hitta ett serienummer eller riktigt modellnummer så den går att identifiera exakt. Ska vara nyservad enligt uppgift, så det borde också gå att få info där när man väl har tillgång.
Det vore ju skönt att skjuta på kostnaden på ett sätt och bara köpa lite byggfläktar. Finns ju mer man vill göra på kåken och plånboken är ju alltid en begränsning.
en tretti år gammal tank kan det ju inte hända så mycket med...
Klicka här för att svara