11 329 läst ·
54 svar
11k läst
54 svar
Kvar lämnade saker
Sida 1 av 4
Hej har köpt ett hus i veckan, och förra ägaren hyrde ut det till ett par som flyttade ut för några veckor sedan. Dom har lämnat saker kvar i huset och garaget. Är i stort behov av att få använda garaget samt slippa ha doms saker i huset. Hur går jag till väga att få bort dom saker från fastigheten, har jag rätt att byta lås då jag tror dom har reserv nyckel till hus och garaget?
Exakt, och därför bör ni ta detta med säljaren. Ni skall inte behöva lösa det problemet.Jonatan79 skrev:
Normalt finns en klausul i köpekontraktet om att kvarlämnat lösöre på tillträdesdagen tillfaller köparen och att köparen har rätt att bortskaffa detta på säljarens bekostnad. Nu är ju detta lite speciellt i och med att ni känner till att sakerna inte tillhör säljaren, så jag skulle vara väldigt försiktig med att tillämpa den klausulen på dessa grejor.
Jag skulle ge säljaren ett ultimatum att ordna detta inom x dagar, annars ringer du en flyttfirma som får magasinera grejorna på deras bekostnad.
Byta lås kan ni så klart göra.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det kan bli egenmäktigt förfarande om ni byter lås eller ställer ut sakerna på gatan. Ta kontakt med kronofogden och fråga dem vad ni har för rättigheter för att få bort sakerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Att byta lås kan jag aldrig tänka mig är ett problem rättsligt. Hyresgästerna har ju uppenbarligen blivit uppsagda och flyttat ut. Det är en annan sak om man byter lås för att få bort husockupanter. Om du misstänker att nycklar är på drift, byt lås!
Försök få säljaren att transportera bort skräpet, det kan visserligen vara olagligt, men det är då säljarens problem. Kolla samtidigt med kronofogden vad som gäller. Tänk också på att ur din synvinkel så är detta säljaren prylar, du ”vet” inte att det kan vara hyresgästens saker, ditt avtal är med säljaren. Så om ex. avtalet ger dig rätt att slänga saker som säljaren lämnat kvar så...
Försök få säljaren att transportera bort skräpet, det kan visserligen vara olagligt, men det är då säljarens problem. Kolla samtidigt med kronofogden vad som gäller. Tänk också på att ur din synvinkel så är detta säljaren prylar, du ”vet” inte att det kan vara hyresgästens saker, ditt avtal är med säljaren. Så om ex. avtalet ger dig rätt att slänga saker som säljaren lämnat kvar så...
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Byt lås!
Vad gäller prylarna bör du uppmana den tidigare hyresgästen att hämta dem. Händer inte det tillfaller de dig (egentligen hyresvärden, men du kan anses ha trätt i dennes ställe) efter tre månader. Kontaktar du inte den tidigare hyresgästen gäller samma sak, men det tar ett halvår.
Att sakerna inte är dina förrän efter 3/6 månader innebär inte att du inte får röra dem. Stuva undan dem så att de är så lite i vägen som möjligt utan att skada dem (ställa ut dem oskyddat utomhus är till exempel inte ok).
Frågan är reglerad i 12 kap 27 § jordabalken (hyreslagen).
Vad gäller prylarna bör du uppmana den tidigare hyresgästen att hämta dem. Händer inte det tillfaller de dig (egentligen hyresvärden, men du kan anses ha trätt i dennes ställe) efter tre månader. Kontaktar du inte den tidigare hyresgästen gäller samma sak, men det tar ett halvår.
Att sakerna inte är dina förrän efter 3/6 månader innebär inte att du inte får röra dem. Stuva undan dem så att de är så lite i vägen som möjligt utan att skada dem (ställa ut dem oskyddat utomhus är till exempel inte ok).
Frågan är reglerad i 12 kap 27 § jordabalken (hyreslagen).
Jag tycker inte du ska etablera någon som helst relation med tidigare hyresgäst. Ni har inget med varandra att göra och bäst för dig är antagligen att det förblir så.Nötegårdsgubben skrev:
Ditt avtal är med hussäljaren och det är mot honom du ska rikta dina krav.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Håller helt med Alfredo, hyresgästen är säljarens problem, låt det förbli så. Den enda kontakt du bör acceptera med hyresgästen, är att släppa in när hyresgästen flyttar bort sina prylar. Egentligen borde nog även det gå igenom säljaren, men liiite pragmatisk kan man ju vara.
Om du vet vem hyresgästen är, ska du absolut skriva till hen att hämta sakerna. Det snabbar bara upp processen med att få bort de, eller med att få kasta dom. Men om du får kostnader pga prylerna är det säljaren du ska gå på, eftersom du har kontrakt med säljaren.
Håller med övriga, byt lås nu! Jag skulle aldrig acceptera att inte ha kontroll på samtliga nycklar till en bostad jag äger. Det gör för övrigt inte försäkringsbolagen heller, om du skulle få inbrott utan tecken på skador.
Ang sakerna så håller jag med om att du bör prata med säljaren i första hand. Det är den personen du har avtal med. Du har ingen aning om vem sakerna tillhör, mer än att de blir dina efter 3/6 månader. Om du har plats kan du överväga att stuva undan dem, annars magasinera på flyttfirma/shurgard. Informera säljaren om att du kommer att göra detta och att hen får betala om inte sakerna hämtas snarast. Just på grund av att avtalet är med säljaren skulle jag helt ignorera hyresgästerna. Om du kontaktar dem och de säger att du kan slänga sakerna och du sedan går på säljaren för kostnaden kommer det bara bli rörigt. Bättre då att gå på säljaren direkt så får den hantera kontakten med hyresgästerna.
Ang sakerna så håller jag med om att du bör prata med säljaren i första hand. Det är den personen du har avtal med. Du har ingen aning om vem sakerna tillhör, mer än att de blir dina efter 3/6 månader. Om du har plats kan du överväga att stuva undan dem, annars magasinera på flyttfirma/shurgard. Informera säljaren om att du kommer att göra detta och att hen får betala om inte sakerna hämtas snarast. Just på grund av att avtalet är med säljaren skulle jag helt ignorera hyresgästerna. Om du kontaktar dem och de säger att du kan slänga sakerna och du sedan går på säljaren för kostnaden kommer det bara bli rörigt. Bättre då att gå på säljaren direkt så får den hantera kontakten med hyresgästerna.
Pratade ni om detta vid tillträdet? Vad sa mäklaren om sakerna? Om du inte har betalat hela köpeskillingen kan du hålla inne ett belopp tills säljaren sett till att sakerna är borta. Självklart får du byta lås på ett hus som du äger.F fredmari skrev:Hej har köpt ett hus i veckan, och förra ägaren hyrde ut det till ett par som flyttade ut för några veckor sedan. Dom har lämnat saker kvar i huset och garaget. Är i stort behov av att få använda garaget samt slippa ha doms saker i huset. Hur går jag till väga att få bort dom saker från fastigheten, har jag rätt att byta lås då jag tror dom har reserv nyckel till hus och garaget?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Håller med om att hyresgästen är säljarens problem. TS problem är dock prylarna. Jag har svårt att se annat än att TS har möjlighet att meddela hyresgästen att de blir förverkade enligt angivet lagrum.
Vill TS däremot få någon att agera i form av att ta hand om prylar denne inte vill ha är det säljaren som borde vara motpart. Problemet är bara att säljaren inte får ta prylarna hur som helst heller, även om vederbörande iofs kan bli skyldig att betala för förvaring eller bortforsling.
Vill TS däremot få någon att agera i form av att ta hand om prylar denne inte vill ha är det säljaren som borde vara motpart. Problemet är bara att säljaren inte får ta prylarna hur som helst heller, även om vederbörande iofs kan bli skyldig att betala för förvaring eller bortforsling.
Det kan väl aldrig bli egenmäktigt förfarande att byta sitt eget lås? Har man köpt huset har man också köpt låsen.Cancerman_777 skrev:
Ponera att det inte hade varit nåt problem med kvarlämnade grejer utan bara att TS ville byta lås till modernare lås. Skulle det också vara egenmäktigt förfarande?
Så länge hyresgästens avtal har upphört så finns det inget som hindrar att man byter lås. Det är ju dock inte så ovanligt att en fastighetsaffär går snabbare än uppsägningstiden för hyresgästerna och då kan de ju finnas en period då man inte har rätt att byta lås. Men under den tiden kan man ju knappas tala om kvarglömda saker, så grundförutsättningen i tråden är nog att hyresgästen är utflyttad (förutom de kvarlämnade prylarna) och avtalet har löpt ut. Men innan TS skrider till verket så kan det ju vara bra att försäkra sig om att hyresavtalet verkligen har löpt ut...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
En främmande bil har kört in på din tomt och ställt sig. Den har alltså helt fräckt parkerat på din uppfart. Den står inte i vägen för att du skall kunna utföra vanliga göromål på din tomt. Vad jag förstått, så skulle du låsa in den bilen tex genom att blockera den med dig egen bil, så blir det egenmäktigt förfarande. Du äger tomten, så det är ett jämförbart scenario. Du kan inte heller sätta en kontrollavgift på tio miljoner, då det kommer att betraktas som oskäligt. Du bestämmer alltså inte ens vad skadan för dig är värd i detta fallet.N Nerre skrev:
Det är inte ett problem med kvarlämnade saker. Det måste och skall bara hanteras på korrekt sätt. Man kan tycka det är konstiga lagar vi har (som tex det där med att du inte haölbekämpar på din egen tomt och tjuven halkar och skadar sig), men det gör inte att lagarna inte gäller eller kan appliceras. Som jag skrev; de nya ägarna bör kontakta kronofogden för att höra hur de skall agera för att inte hamna i problem själva. Det är liksom ett samtal, inte en dagskurs.
Vad vi TYCKER borde vara det rätta ÄR inte alltid det rätta.