En sak ni kan göra som kan vara er till gagn är att meddela ägarna till sakerna att ni kommer att ta hyra (och en rejäl sådan) för varje månad sakerna står där.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan bli egenmäktigt förfarande om ni byter lås eller ställer ut sakerna på gatan. Ta kontakt med kronofogden och fråga dem vad ni har för rättigheter för att få bort sakerna.
Att byta lås på det hus man är lagfaren ägare till kan aldrig betecknas som egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Att byta lås på det hus man är lagfaren ägare till kan aldrig betecknas som egenmäktigt förfarande.
Om du är jurist köper jag din utsga. Om inte, så läs lite längre i tråden så ser du att det inte är riktigt så enkelt som du verkar tro.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
En sak ni kan göra som kan vara er till gagn är att meddela ägarna till sakerna att ni kommer att ta hyra (och en rejäl sådan) för varje månad sakerna står där.
I teorin är det nog bra.
Jag vill inte låta negativ.
Men om de är sådana klydderövar som TS beskrivit, att de redan har fogden efter sig, polisanmälningar mm så är nog utsikterna att de skulle betala för den hyran, eller ens bry sig, ganska dåliga.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du är jurist köper jag din utsga. Om inte, så läs lite längre i tråden så ser du att det inte är riktigt så enkelt som du verkar tro.
Problemet är att man blandar ihop olika frågor. Hade TS förvärvat en hyresfastighet med hyresgäster i hade det varit knepigare, då hade hyreslagen kommit in. I detta fallet har TS förvärvat en privatbostad för eget bruk av säljaren. Har köpet gjorts mha en auktoriserad fastighetsmäklare eller annan juridiskt kunnig person innehåller avtalet med största sannolikhet en klausul om rättigheter och skyldigheter för bägge parter vad avser kvarlämnad egendom. Att säljaren kvarlämnat saker som en tidigare hyresgäst äger saknar betydelse för TS, det är en sak mellan säljaren och tidigare hyresgästen.
Mitt råd: lös inte allas problem, lös dina egna men gör det tillpunkt och pricka enligt avtalet med motparten, dvs säljaren. Strunta i hyresgästen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
I teorin är det nog bra.
Jag vill inte låta negativ.
Men om de är sådana klydderövar som TS beskrivit, att de redan har fogden efter sig, polisanmälningar mm så är nog utsikterna att de skulle betala för den hyran, eller ens bry sig, ganska dåliga.
Inte så mycket för att få in pengar, utan snarare för att sätta ytterligare press på dem att hämta sin skit. De verkar ju bry sig om sakerna, alltså bör de vara oroliga för att fogden skall ta dem eftersom de tydligen är i skuld.
 
K knipo skrev:
I teorin är det nog bra.
Jag vill inte låta negativ.
Men om de är sådana klydderövar som TS beskrivit, att de redan har fogden efter sig, polisanmälningar mm så är nog utsikterna att de skulle betala för den hyran, eller ens bry sig, ganska dåliga.
Som sagt, lös inte hela världens problem. Läs kontraktet och se vad som står angående kvarlämnad egendom. Meddela säljaren att ni avser agera enligt avtalet när det gäller egendomen. Blanda för guds skull inte er i den fd hyresgästen som tycks vara en strulpelle! Det första jag skulle göra är absolut att byta lås
 
S Skärkarln skrev:
Som sagt, lös inte hela världens problem. Läs kontraktet och se vad som står angående kvarlämnad egendom. Meddela säljaren att ni avser agera enligt avtalet när det gäller egendomen. Blanda för guds skull inte er i den fd hyresgästen som tycks vara en strulpelle! Det första jag skulle göra är absolut att byta lås
Kontraktet? Det har noll och intet att göra med TS.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kontraktet? Det har noll och intet att göra med TS.
Köpekontraktet mellan TS och säljaren har väl i högsta grad relevans i detta fall. Och nån annan part än säljaren skall TSabsolut inte befatta sig med. Ett skäl till många tvister av snårig art är att folk strular till det med tankar hit och dit istället för att läsa och följa ingågna avtal. Förutsätter givet vis att TS geno fört köpet med ett vettigt köpeavtal
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Köpekontraktet mellan TS och säljaren har väl i högsta grad relevans i detta fall. Och nån annan part än säljaren skall TSabsolut inte befatta sig med. Ett skäl till många tvister av snårig art är att folk strular till det med tankar hit och dit istället för att läsa och följa ingågna avtal. Förutsätter givet vis att TS geno fört köpet med ett vettigt köpeavtal
Absolut, men inte med Fd hyresgästens saker. Inte ens vid en exekutiv auktion har den nya ägaren rätt att agera på eget bevåg med tidigare ägarens lösöre som ev är kvar. Jag tror absolut att du är på mycket djupt vatten med ditt resonemang.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut, men inte med Fd hyresgästens saker. Inte ens vid en exekutiv auktion har den nya ägaren rätt att agera på eget bevåg med tidigare ägarens lösöre som ev är kvar. Jag tror absolut att du är på mycket djupt vatten med ditt resonemang.
Nej just det med tidigare ägares lösöre......

Du verkar ju vara jurist så jag ger upp....
 
S Skärkarln skrev:
Nej just det med tidigare ägares lösöre......

Du verkar ju vara jurist så jag ger upp....
Jag har läst en del juridik, ja, men är inte jurist. Jag har läst så mycket att jag vet att ditt tvärsäkra sätt i 99,9 % av fallen är fel.
 
tommib
Kan bara hålla med om att inte göra förra ägarens problem till dina. Du har avtal med den du köpte huset av. Den personen ska se till att huset är tömt. Att de fd hyresgästerna är besvärliga framgår nu med extrem tydlighet. Det kan vara läge att blanda in både mäklaren och en egen jurist för att klargöra vad du har för alternativ för att bli av med sakerna.

Byt alla lås om du inte redan gjort det.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
När jag köpte ett hus på exekutiv auktion fanns det ett antal saker med tveksamt värde kvar från tidigare ägare och dennes hyresgäster. Kronofogden sa då att det fanns två sätt att lagligt flytta in, antingen begära handräckning att plocka ut allt av möjligt värde, eller skicka ett rekommenderat brev och magasinera sakerna i tre månader så att ägaren fick en chans att komma och hämta. Därefter fick jag göra vad jag ville med sakerna.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
En sak ni kan göra som kan vara er till gagn är att meddela ägarna till sakerna att ni kommer att ta hyra (och en rejäl sådan) för varje månad sakerna står där.
Det här bör man akta sig för. Der finns inget som gör att den f.d. hyresgästen skulle vara bunden av den ensidigt påhittade hyran, men TS skulle eventuellt ta på sig en extra vårdplikt för den f.d. hyresgästens saker.

De tidiga råden att hålla sig borta från all direktkontakt med den f.d. hyresgästen är mycket goda. Samtidigt ser vi att säljaren uppenbarligen vill slippa ifrån det ansvaret också.

Om TS inte ställer till det för sig genom att exempelvis erbjuda att hyra ut sitt hem för förvaring av den f.d. hyresgästens saker så är den här saken i värsta fall utagerad före sommaren. Det finns kraftmedel att ta till, men jag undrar om det enklaste inte bara är att låta tiden gå. Meddela säljaren att dennes f.d. hyresgäst kan hämta sina saker när TS är hemma (och erbjud generösa möjligheter att kunna göra det), men sen är det bara att vänta.

Och för allt i världen, byt låsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.