Byggahus.se
Hej alla glada.
I mitt hus så har jag fjärrvärme kombinerat med en kakelugnspanna med 600 liters vattenvolym.
Kakelugnspannan är ansluten på så vis att det uppvärmda vattnet går från pannan till returen
i plattvärmeväxlaren. Sedan går det vidare till radiatorerna i huset och till sist tillbaka till kakelugnspannan för ny uppvärmning. När jag eldar så värmer jag huset med kakelugnspannan. När jag inte eldar så får jag ut värme genom fjärrvärmeväxlaren. Detta reglerar sig helt själv.

Vidare så sitter det kamrör i kakelugnspannan som ger varmt tappvatten.
Vatten in kommer från inkommande vattenledning. Det uppvärmda vattnet går sedan via plattvärmeväxlaren
för tappvatten till husets vattenkranar. Samma sak här med självregleringen. Eldar jag inte så blir det varmt mha fjärrvärmen.

För att inte behöva elda lika ofta så har jag införskaffat en stycken ackumulatortank på 500 liter och en
Laddomat 120 av den äldre modellen. Varandes glad amatör så vill jag be om lite input om hur jag bäst ansluter acktanken i värmesystemet för mesta möjliga nytta.

Se bifogad skiss över hur värmesystemet ser ut idag.

Stort tack på förhand för konstruktiva förslag!

Handritad skiss av ett värmesystem med kakelugnspanna, radiatorsymboler och ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
En fungerande anläggning i dag , tillkommer en tank med laddomat .Du ska ju ladda tanken och den ska ge värme exakt lika som tidigare , pannan går till tur och retur systemet , då får du sätta tanken på samma sätt som i dag , med skillnad att pannan bara går till tanken för laddning och därefter går det till systemet
 
Hej och tack för inlägget!
Jag tänker mig att få till ett system enligt nedan:

1. Värme till radiatorerna kommer direkt från kakelugnspannan via fjärrvärmeväxlaren.
2. Parallellt med detta så laddas ackumulatortanken med värme från kakelugnspannan.
3. När eldningen är avslutad och kakelugnspannan har sjunkit under en viss temperatur,
så kommer värmen till radiatorerna istället från ackumulatortanken via fjärrvärmeväxlaren.
4. När acktankens temperatur har sjunkit under en viss temperatur så tas värmen
via fjärrvärmen.

Så som systemet ser ut idag så fungerar kakelugnspannan som en radiator även när
man inte eldar, eftersom den är en del av radiatorkretsen. Det gör inget eftersom pannan står i vardagsrummet,
som ändå ska värmas.

När acktanken kommer in i bilden så vill jag att den är bortkopplad från radiatorkretsen
när den inte tillför värme. I annat fall så värms innehållet av fjärrvärmen och med en förvärmd acktank
så minskar mängden värme som kan lagras som kommer från vedeldningen.
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
R
Det som kan hända med det som du ritat är att värmen kommer att bli bra hög i elementen då det inte finns någon shunt som reglerar utgående när tanken är 90C , lika blir det med VV , det måste kopplas lite annorlunda med shunt och blandningsventil för VV om det ska fungera enligt gällande funktioner
 
  • Handritad skiss av värmesystem med tank, rör och noteringar om temperaturer och flödesvägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack.
Något som jag har missat att rita in är att det sitter en blandningsventil mellan returen till pannan och matningen mot fjärrvärmeväxlaren. När vattnet i pannan är hett så blandar ventilen in svalt returvatten i kretsloppet. Denna reglering vill man ju ha kvar även med en acktank. Frågan kvarstår, hur ska jag bäst inlemma acktanken i sammanhanget.
Det varma tappvattnet måste inte nödvändigtvis gå via acktanken.
 
R
Ska försöka skissa på det lite , det kan gå att ha VV med
 
Jag bugar djupt av tacksamhet! :)
 
R
Får väl se om du begriper skissen , det tillkommer lite efter FJV . FJV är sin egen och reglerar inom sig allt , det som kommer på utsidan är tillkommande , blandnigsventil och shunt + lite rör , VV kommer alltid att förvärmas lite , och om det går lite värme från FJV så förvärmer det VV , det är ingen förlust i ordets mening
 
  • Skiss av VVS-system med FJV, blandningsventil, shunt och rörledningar för att förvärma varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack!
Ett par funderingar...
Vid vilken temperatur ska pumpen mellan pannan och acktanken starta?
Man vill ju gärna att värmen från pannan utnyttjas till radiatorerna så snart den har nått en minsta temperatur.
Har jag rätt om jag säger att det är ingen eller minimal cirkulation mellan acktanken och pannan när pumpen inte går?

Pannan har en inbyggd slinga för tappvatten, som inte ser ut att utnyttjas i skissen.
Jag tänker att man har vattenanslutning från inkommande kallvatten till båda slingorna.
Sedan sätter man dit en styrning i någon form som gör att matningen till värmeväxlaren
kommer från den slinga som håller högst temperatur. Dvs från pannan när den eldas, och
från acktanken när pannan har kallnat.

Vad tror du om det?
 
R
P Pontstone skrev:
Vid vilken temperatur ska pumpen mellan pannan och acktanken starta?
Ca 75C brukar vara bra , om du inte har någon laddomat eller shunt kommer pumpen att starta och stoppa när du eldar i spisen men vad gör det det är varmvatten du ska till tanken
De
P Pontstone skrev:
högst temperatur. Dvs från pannan när den eldas, och
från acktanken när pannan har kallnat.
I FJV- centralen sitter cirkpumpen , har du en shunt som skissen och en styrning så kommer tanken först att tömmas på värme , när tanken är tom på värme ( 20 eller 40C ) spelar ingen roll , så öppnar den mot VVX och går runt i raddarna
Den shunten ska då ställas ca 1-2 C högre än Shunten i VVX ( den shunten sitter på det heta från FJV )
All värme i VV och värme går igenom respektive VVX och känns av där ,
Hög temp från tank ingen FJV

Det med VV-delen , så är den styrd av en fast regulator på inkommande FJV och givaren sitter på utgående VV ,, från tank förvärmd VV till VVX -VV är det 55C så startar inte VVX-VV i centralen
Hoppas att du förstår funktionen Tank -FJV
 
Hej och tack för alla tips!
Jag har parallellt läst på lite om den Laddomat 21 som jag har liggande, har nu fler funderingar...
Kakelugnspannan står på entréplan i huset, medan acktanken står i källaren 5-6 meter bort i sida
jämfört med kakelugnspannan.

Detta innebär att det dels är en nivåskillnad på panna - tank, och att det blir en skapligt lång
rördragning.

Kan detta skapa problem, och hur löser man dem bäst isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.