Hej!

Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.

Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.

Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.

Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?

Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.

• Gilla
Mathurbo
  • Laddar…
Har du gratis laddning till bilen eftersom du har den funderingen?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har du gratis laddning till bilen eftersom du har den funderingen?
Både ja och nej, men även om jag inte har det kan jag via timpris ladda mycket billigare på tex natten och sen använda elen då priset är högt.

• Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att det blir förluster både vid urladdning och laddning.

Så säg att du laddar bilen med 1 kWh, så kanske du får in 0,95-0,9kWh i batteriet. Sen blir det samma sak när du tar ut energin igen.

Beror dels på intern resistans och att hjälpsystem ska hålla koll på batterierna temperaturer, en massa styrenheten ska ha ström osv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Solceller kan vara bra, men inte för att driva en värmepump. När värmepumpen behöver mest el så producerar solcellerna minst. Att driva värmepumpen från bilen är väl teoretiskt möjligt, men jag tror det blir alldeles för krångligt att använda. Kolla i stället på en rejäl ackumulatortank, så att du med automatik kan dra ner effekten på värmepumpen när elen är som dyrast.

• Gilla
erik_qwerty och 4 till
  • Laddar…
När det temperaturen smyger ner mot -15-18 grader så kommer din luft/vatten värmepump inte orka med ändå och kommer att koppla in sina elpatroner på 6 eller 9 kW så då kommer inte din elbil orka med det ändå.

Lägg ingen energi (haha) på detta.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bättre att använda batteriet i bilen för att kapa elpristopparna, om du tömmer batteriet när strömmen är som dyrast, och laddar när den är billigast, så kan du lätt spara en slant. Att sno el från arbetsgivare är i bästa fall oetisk, och det finns tilfällen där folk har blivit avskedigad för att göra det, kanske inte här i Sverige, men i Norge har det hänt.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Problemet med bilen är att man flyttar på den. De gånger bilen inte är på plats och det är kallt då kostar det en hel del.
Sen lär lär väl tekniken att omvandla likström till tre fas växelström kosta en liten slant. Jag tycker det verkar vara en mindre smart tanke.
Det handlar inte så mycket om slitage på batterierna som på allt annat. Sen kan man vara lite negativ till att man inte bryr sig om bilen bara för att företaget betalar.
Jag har haft bilar på jobbet som varit slitna men har ändå tagit hand om dem.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mest troligt kommer din värmepump ha en trefasanslutning, därav att det skiter sig då du inte kan ansluta den till bilen. Det blir också ett himla pyssel att hålla på och koppla om hela tiden då du all tid du inte kan använda bilen behöver nätet för driften.

Köp en större arbetstank istället så kan du timprisstyra pumpen.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att när elen är som dyrast då är du iväg och jobbar. Då kan du ändå inte använda bilen.
Utan bara på natten. Då är elen ändå som billigast. Det skulle vara den fram till 19 som man är hemma och elen är som dyrast. Säg att man kommer hem kl. 17 då är det två timmar som elen är som dyrast.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Allaanvnamnupptagna Allaanvnamnupptagna skrev:
. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.
Moget…

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hej!

Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.

Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.

Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.

Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?

Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Både på att både bilen och laddboxen behöver stödja tillbaka matning.

J jonasz skrev:
Moget…
Om bilen har en bidirectional batteri så är det som TS efterfrågar just syftet att det kan användas så. Det bör rimligen innebära att det avspeglas i villkoren för tillbakalämnandet av bilen, dvs att leasingtagaren (företaget) inte belastas med extra kostnad för eventuellt extra slitage på batteriet orsakat av tänkt användning på samma sätt som övermil kan göra eller missad service. Men det måste så klart kollas upp.

• Gilla
antett
  • Laddar…
De flesta moderna värmepumpar har s.k. Smart price adaptation, så har du timpris och ställer in SPA på din värmepump kan du ändå dra fördel av att elen är billigare vissa tider.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Både ja och nej, men även om jag inte har det kan jag via timpris ladda mycket billigare på tex natten och sen använda elen då priset är högt.
https://www.tesla.com/sv_se/powerwall är nog en bättre lösning för dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.