19 350 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
Ikea eller elektrolux kök?
Sida 1 av 2
Valet och kvalet, och dagarna närmar sig i att vi måste ta ett beslut. Ikea kök eller Electrolux,och det skiljer närpå 100tusen i pris....men där har ikea inte de luckor eller lösningar vi vill ha, dvs vi kommer tumma på slutfinnichen och i jenteligen även hela stilen på huset. Då köket är typ hela huset....
Så frågan är, hur stor kvalitetskilnad är det mellan köken?
Så frågan är, hur stor kvalitetskilnad är det mellan köken?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Min uppfattning utifrån att ha haft ett IKEA-kök (gamla Faktum) och ett Electrolux är att de är ganska lika.
Välkommen till forumet!
Som svar på den direkta frågan så är det troligen väldigt lite skillnad i kvalitet. Finishen på luckorna är säkert bättre men stommar och gångjärn/glidskenor är troligen ungefär samma.
Här är en tråd om Sentens/Electrolux vs IKEA. Det finns säkert ett flertal till om du söker här på forumet.
Som svar på den indirekta frågan, den om huruvida du ska lägga 100 kkr till på ett kök som är det du vill ha så kan bara du svara på det. Om ni bygger för att bo, länge, så skulle jag rekommendera att välja alternativet som är det du kommer bli glad av att se varje morgon.
Själv är jag väldigt nöjd med vårt IKEA-kök.
Som svar på den direkta frågan så är det troligen väldigt lite skillnad i kvalitet. Finishen på luckorna är säkert bättre men stommar och gångjärn/glidskenor är troligen ungefär samma.
Här är en tråd om Sentens/Electrolux vs IKEA. Det finns säkert ett flertal till om du söker här på forumet.
Som svar på den indirekta frågan, den om huruvida du ska lägga 100 kkr till på ett kök som är det du vill ha så kan bara du svara på det. Om ni bygger för att bo, länge, så skulle jag rekommendera att välja alternativet som är det du kommer bli glad av att se varje morgon.
Själv är jag väldigt nöjd med vårt IKEA-kök.
Om du inte hittar luckor mm till ikea så kanske du ska leta även utanför ikea.
Det finns inga stommar som det tillverkas fler luckor mm till än ikeas stommar.
En enkel sökning i en sökmotor borde ge en del träffar, när jag tittat tidigare så hittade jag flest alternativ till just ikeas stommar.
Det finns inga stommar som det tillverkas fler luckor mm till än ikeas stommar.
En enkel sökning i en sökmotor borde ge en del träffar, när jag tittat tidigare så hittade jag flest alternativ till just ikeas stommar.
Ja det är appsolut en lösning jag har tittat på, men vi vill ha så att luckorna lixom läggs in i själva lådfronten ( tradition heter lösningen på Electrolux) så det är inte bara själva luckan utan även stuket på lösningen mellan låda å lucka
Som i den länkade tråden så skriver jag här också, vi köpte ett massivträkök med innaförliggande luckor. Materialkostnaden är inte mycket högre än de fabrikstillverkade märkesköken i spånskiva.
Men jämfört med IKEAs pris är det förstås dyrt.
Man får det helt anpassat till måtten och slipper alla "passbitar" etc.
Innanförliggande luckor ställer högre krav på montering mm. då minsta snedhet syns i spalten mellan stomme och lucka. På ett IKEA kök döljs det och går att justera luckorna så det ser OK ut.
Ska man gå på ett dyrare kök, kika även på massivträkök är mitt tips!
Skillnaden i kvalitet är då enorm mellan IKEA och massivträ!
Och prisskillnaden är mindre än vad man kan tro!
http://www.araslov.se/
(det finns många tillverkare och tror flera ligger rätt bra i pris faktiskt)
Men jämfört med IKEAs pris är det förstås dyrt.
Man får det helt anpassat till måtten och slipper alla "passbitar" etc.
Innanförliggande luckor ställer högre krav på montering mm. då minsta snedhet syns i spalten mellan stomme och lucka. På ett IKEA kök döljs det och går att justera luckorna så det ser OK ut.
Ska man gå på ett dyrare kök, kika även på massivträkök är mitt tips!
Skillnaden i kvalitet är då enorm mellan IKEA och massivträ!
Och prisskillnaden är mindre än vad man kan tro!
http://www.araslov.se/
(det finns många tillverkare och tror flera ligger rätt bra i pris faktiskt)
Redigerat:
Oj vilka kök det va där!! Ja det hade ju varit drömmen med massift trä...J JohanLun skrev:Som i den länkade tråden så skriver jag här också, vi köpte ett massivträkök med innaförliggande luckor. Materialkostnaden är inte mycket högre än de fabrikstillverkade märkesköken i spånskiva.
Men jämfört med IKEAs pris är det förstås dyrt.
Man får det helt anpassat till måtten och slipper alla "passbitar" etc.
Innanförliggande luckor ställer högre krav på montering mm. då minsta snedhet syns i spalten mellan stomme och lucka. På ett IKEA kök döljs det och går att justera luckorna så det ser OK ut.
Ska man gå på ett dyrare kök, kika även på massivträkök är mitt tips!
Skillnaden i kvalitet är då enorm mellan IKEA och massivträ!
Och prisskillnaden är mindre än vad man kan tro!
[länk]
(det finns många tillverkare och tror flera ligger rätt bra i pris faktiskt)
men vi har en budjett som måste räcka ijenteligen till kaminer å fönster, bjälklag nytt golv och ventilation-system....
så där står vi och funderar på om vi ska andvända från dom pengarna å nässtan få drömköket eller om vi ska nöjja oss med ett ikea som ligger billigare en vad vi trott...
Vi kommer ALDRIG flytta vi äääälskar huset å läget...
Delen där det nya köket nu byggs är så rakt det kan bli då det är en helt ny utbygnad, men förmodligen mer snett en vad vi vet så bra tipps där med innåtpåliggande luckorna där
Då säger jag, IKEA och ta nytt beslut om 10-15 år... Eller smacka på extra och ta ett massivträkök som troligen håller livet ut... Att köra ett lyxigt spånskivekök tycker jag iallafall är ett sämre val... Säkert är det dyrare köket något bättre, men fortfarande modulmått och spånskivor och mdf. Kör man vanliga bänkar och standard vitvaror så blir nog massivträkök billigare än IKEA med stenbänk och mile vitvaror...
Sant och låter väldigt vettigt för bra blir det vilket som
Tack snälla för hjälpen
Tack snälla för hjälpen
Bästa svaret
Ikea har lite begränsat i sina mått, men det känns som svårt hitta billigare kök. Vi hade just resonemanget köra ett IKEA kök och komma undan billigare eller gå på det vi verkligen ville ha. En bit i att IKEA föll bort (förutom att Åraslöv hade sån bra kundsupport som väl egentligen var varför vi valde dem, plus vi har drygt 280 i takhöjd och det är svårt få bra med IKEAs modulmått) var att den enda lucka hos IKEA som föll oss i smaken, Laxarby, slutade göras i vitt.
Nu verkar det kommit en ny serie massiva träluckor med ram (spegeln är inte massiv dock) - Lerhyttan - som även finns i grå.
https://m2.ikea.com/se/sv/kok/lerhyttan-ljusgra-pub90cc5980
Jag har sett olika varianter för att få mer "platsbyggd" / innanförliggande känsla, tex att montera täcksidor mellan modulerna. Fast det är nog ett fasligt mek och nog mest för de som är rejält händiga och inte om man ska beställa montering av köket... Och blir inte "äkta", men gör man det på några väl valda ställen kan det nog bli bra...
Nu verkar det kommit en ny serie massiva träluckor med ram (spegeln är inte massiv dock) - Lerhyttan - som även finns i grå.
https://m2.ikea.com/se/sv/kok/lerhyttan-ljusgra-pub90cc5980
Jag har sett olika varianter för att få mer "platsbyggd" / innanförliggande känsla, tex att montera täcksidor mellan modulerna. Fast det är nog ett fasligt mek och nog mest för de som är rejält händiga och inte om man ska beställa montering av köket... Och blir inte "äkta", men gör man det på några väl valda ställen kan det nog bli bra...
Om man tar samma blum lådskena/gångjärn från Ikea och från Blum så kan man jämföra och konstatera att Blum gångjärnet från ikea inte alls har lika mycket vikt i sig.. det är tunnare gods. Skenorna är det samma med.. nånstans har man snålat in på Ikeas beslag.tommib skrev:
Ikeastommarna har jag sågat i några gånger och vart förvånad åt båda hållen. Ibland är det jättemycket bindemedel medans det ibland ser ut som en melaminbelagd OSB med nästan inget lim. Ojämn kvalité på stommarna m.a.o. Har sett ett antal Ikeakök med fem år på nacken som sett ut som om det vart krig.
Ett kvalitetskök ser man sällan slitage på efter fem år. I våran bostadsrätt eftermonterade jag ett Ikea Lemanskåp för två tusen. ångrade sedan detta i alla år efter att vi inte köpte ett skåp med Lemanutdrag som inte vek sig... Kombinationen av 18mm stomme som inte var stum och beslag som var för klena gjorde att när man drog ut hyllan med ett par kastruller och en gjutjärnspanna så hängde allting ner.
I Vårt nuvarande kök har vi ett Kesseböhmer Le Mans II utdrag i en 19mm stadig stomme. Den hänger inte ner eller går tungt när man drar ut den.
Vi satsade på 60kg skenor i alla lådor, inget jag ångrar, då dom fortfarande går helt kärvfritt även om lådan är full med tallrikar. Kvalité kostar men betalar sig i längden på kök.
Nu gällde jämförelsen specifikt Electrolux/Sentens och IKEA. Det jag har läst och upplevt av kvaliteten så är det ungefär samma.Cheesen skrev:
Om man tar samma blum lådskena/gångjärn från Ikea och från Blum så kan man jämföra och konstatera att Blum gångjärnet från ikea inte alls har lika mycket vikt i sig.. det är tunnare gods. Skenorna är det samma med.. nånstans har man snålat in på Ikeas beslag.
Ikeastommarna har jag sågat i några gånger och vart förvånad åt båda hållen. Ibland är det jättemycket bindemedel medans det ibland ser ut som en melaminbelagd OSB med nästan inget lim. Ojämn kvalité på stommarna m.a.o. Har sett ett antal Ikeakök med fem år på nacken som sett ut som om det vart krig.
Ett kvalitetskök ser man sällan slitage på efter fem år. I våran bostadsrätt eftermonterade jag ett Ikea Lemanskåp för två tusen. ångrade sedan detta i alla år efter att vi inte köpte ett skåp med Lemanutdrag som inte vek sig... Kombinationen av 18mm stomme som inte var stum och beslag som var för klena gjorde att när man drog ut hyllan med ett par kastruller och en gjutjärnspanna så hängde allting ner.
I Vårt nuvarande kök har vi ett Kesseböhmer Le Mans II utdrag i en 19mm stadig stomme. Den hänger inte ner eller går tungt när man drar ut den.
Vi satsade på 60kg skenor i alla lådor, inget jag ångrar, då dom fortfarande går helt kärvfritt även om lådan är full med tallrikar. Kvalité kostar men betalar sig i längden på kök.
Blum har säkert bättre gångjärn än dem de tillverkar åt IKEA men jag har inga som helst klagomål på mina. Jag har inte heller klagomål på mina fullutdragslådor som är rejält tungt lastade. De fungerar utan att kärva.
Ja, det kommer säkert vara bättre med ett dyrt kvalitetskök. Frågan är hur mycket bättre. Det största problemet med IKEA, i mitt tycke, är det begränsade utbudet av mått. Det passar inte alltid och det är synd att använda massa passbitar som inte bidrar till något.
