Byggahus.se
Något osäker på placeringen av tråden, så ber om ursäkt om den hamnat fel.

Saken är den att vi har hittat en del döda larver eller vad det nu kan tänkas vara. Är det någon här som kan tänka sig vad det är för filurer och vad vi ska oroa oss för att de gör, typ äter tyg/trä/etc..

• 3E14FA5C-7CD6-4ED8-80B9-62C204E5BD07.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6FE9B76B-0663-4098-A41E-31C5E7D7E10A.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Dom liknar de som jag brukade hitta i källargaraget där jag bodde förut. De kom in utifrån och verkade inte göra någon skada. Var har du hittat dom?

Stickan

Vi har precis flyttat så vi har inte hunnit notera om de gör någon skada ännu. Har främst sett dem i varmförrådet/garaget. Möjligtvis någon i kallförrådet, men det är oklart. Inget i bostadshuset.

• Gilla
K Fernholt
  • Laddar…
Päls- eller fläskänger skulle jag tro.

Bästa svaret

Ser inte alls ut som päls- eller fläskänger.
Jag tror mer på dubbelfotingar (Diplopoda) som typiskt brukar gå att hitta i hörnen när man städar garage eller förråd. De är huvudsakligen växtätare och kommer in utifrån. De har lätt för att torka ut och rullar då ihop sig och dör. Plockar man upp dem så brukar det vara torra och sköra och går lätt sönder när man petar på dem.

• Gilla
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
jac jac skrev:
Jag tror mer på dubbelfotingar (Diplopoda) som typiskt brukar gå att hitta i hörnen när man städar garage eller förråd. De är huvudsakligen växtätare och kommer in utifrån. De har lätt för att torka ut och rullar då ihop sig och dör. Plockar man upp dem så brukar det vara torra och sköra och går lätt sönder när man petar på dem.
Den beskrivningen stämmer bra med min erfarenhet. Dom kommer in men verkar inte trivas där.

Stickan

jac jac skrev:
Stämmer mycket bra med vad jag noterat hittills. De är väldigt torra och mer eller mindre alltid ihoprullade. Ramlar i bitar om man kommer åt dem. Skönt om det är så, då känns de rätt ofarliga. =)

M Myckling skrev:
www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-haer-foer-larver-som-troligen-ramlat-ned-fran-vinden-pa-nybyggda-garage.303935/#post-2814488

Samma typ av larver?
Ser onekligen väldigt lika ut på håll..

Jag hade massor med sådana i förra garaget. Man städade ur men så kom de tillbaka ändå, och var döda.
Verkade iaf inte göra någon skada.

S johd01 skrev:
Jag hade massor med sådana i förra garaget. Man städade ur men så kom de tillbaka ändå, och var döda.
Verkade iaf inte göra någon skada.
Ånej, gengångare....:rolleyes:. Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. Du har ett syftningsfel.

• Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.