Vårt hus är uppvärmt med bergvärme och rören från hål till hus går ca en halvmeter under marken, runt borrhålet är det ett grovt rör med lock - som en brunn. Problemet är att röret tryckts upp av tjälen och locket är ca 2cm ovanför gräsmattan, enligt förra ägaren var det helt under gräsytan vid installation.
Frågan är vad bäst sätt att rätta till det är? Gräva ur runt och under så man kan trycka ned röret längre, eller kapa det och sätta locket längre ned? Tjälen kommer förmodligen att trycka upp allt igen om några år..
Det ser fult ut och är fullt synligt från altan samt onödigt krångel när man klipper gräs, förra ägaren körde dessutom hål på locket med gräsklipparen.
Huset är 11år gammalt och vi har ägt det i snart 3.
Det här är min första post på detta forum
Frågan är vad bäst sätt att rätta till det är? Gräva ur runt och under så man kan trycka ned röret längre, eller kapa det och sätta locket längre ned? Tjälen kommer förmodligen att trycka upp allt igen om några år..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser fult ut och är fullt synligt från altan samt onödigt krångel när man klipper gräs, förra ägaren körde dessutom hål på locket med gräsklipparen.
Huset är 11år gammalt och vi har ägt det i snart 3.
Det här är min första post på detta forum
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Går det inte att dressa upp gräsmattan 2cm runtikring så locket hamnar i samma nivå? Det känns spontant som den enklaste lösningen 
@Excel - Jag vet inte vad poängen skulle vara heller.. har folk generellt sett inte access till den så behöver inte jag det heller antar jag
Tar gärna emot fler synpunkter på det!
@HashtagPL400 - Den blir en kulle på en i övrigt slät gräsmatta då om man vill ha nog med gjord på locket för att gräs ska växa. Men det skulle vara minimalt arbete!
@HashtagPL400 - Den blir en kulle på en i övrigt slät gräsmatta då om man vill ha nog med gjord på locket för att gräs ska växa. Men det skulle vara minimalt arbete!
Klicka här för att svara