Hejsan, jag får en varning på vår varvvattenberedare "Pressostat H/L kompressor reset." Ringde och pratade med ÅF i sverige och han sade att jag skulle kolla smutsfiltret. jag tror jag vet vilket som är smutsfiltret men skulle behöva lite bekräftelse. tycker det kommer ganska mycket vatten när jag börjar skruva på den, och vattnen är ganska svårt att fånga upp.

i första bilden har jag markerat det jag tror är smutsfiltret. jag har stängt av ventilen ovanför. är det någon mer man bör stänga av? (har slagit av strömmen också).
Rörkopplingar och ventiler på en varmvattenberedare, markerat område tros vara smutsfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedare och kopparledningar med markerat smutsfilter samt stängd ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tackar!

Bästa svaret

Har du även en avstängning med skruvmejselspår vid cirkpumpen(likt den andra pumpen på nedre bilden) så gör du det trycklöst vid filtret.

ahh ok! så jag kan 'stänga' pumpen med det spåret? på den nedre bilden så ser du cirkpumpen vid filtret i bakgrunden (den gråa) så om jag skriver på den skruven så stänger jag från 'andra hållet' också?

tack!

men du tror att jag är rätt ute med smutsfiltret iallafall? jag behöver inte fortsätta leta? den sitter på returledningen till VP.

R
Du får stänga ventilen samt den på andra sidan pumpen så kan du öppna sexkanten på undersidan , filtret sitter där under

Fast det sitter inge. På andra sida. Pumpen. Men du kanske menar som exerg, att jag kan stänga den på pumpen?

Tack för svar

R
Stäng av VP
Svar ja , sitter ett skruvspår på kopplingen till vänster om pumpen på din bild , när du sätter tillbaka filtret
så öppnar du den till vänster först och inte har dragit fast sexkanten riktigt så går en del luft ut
Sätt en burk under kommer ca 3 dl

ok! tackar å de ödmjukaste för hjälpen. jag kunde ta ut och rengöra filtret, som var 'lite' igensatt. återstår att se om det var felet. men Er kunskap hjälpte mig verkligen. tack för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.