Byggahus.se
Jag håller på för fullt i sketch up och är nästan nöjd med nedanvåningen. Nu ska jag bara rita ovanvåning. Eftersom det är ett 1,5 planshus så undrar jag var man börjar rita rummens väggar med hänsyn till snedtaket. Taket har 50 graders vinkel. Hur långt från nvs yttervägg går jag in däruppe?
 
Svaret är tyvärr "det beror på".
Finns det några stödben för takstolarna så brukar man ofta sätta väggen mot dem, eventuellt med infällda skåp samt lucka till krypvinden förståss.

Ett annat alternativ är att sätta väggen där ytan går enligt taxeringsvärdet, dvs 60 cm ut från den punkt där takhöjden är 190 cm. Sätter du dem längre ut blir resten av ytan "gratis", dvs den räknas inte in i boytan. I vårt hus innebär det 120 cm hög vägg där, vilket räcker gott och väl för soffa, säng, skrivbord etc.

Tror vi har 38 grader taklutning, övervåningen är 6 meter bred, bottenvåningen 10.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
jag tänker ju egentligen ha det öppet hela vägen och eventuellt bygga in skåp i vissa rum. men tänkte att på ritningen till bygglov kanske det är bst att rita så att den yan som räknas är med och visar att den räcker. tänker jag rätt då?
 
Min första tanke är, varför 50° tak? Är ur många aspekter väldigt mycket enklare med 45° då brytpunkten/mötespunkten blir 90°.

Sen är det där med var väggarna ska stå svårt att svara på. Vi har också 120cm som lägsta höjd på ovanvåningen och det funkar fint till det mesta, soffa, lägre bokhylla, tv/tvbänk osv. precis som Anna sa.

För att då kunna säga var ifrån ytterväggen sett väggen bör hamna beror på flera faktorer, taklutning (som vi avhandlat redan), utsprånget på taket, förhöjt väggliv eller ej?

Men om vi tänker att takutsprånget är 50cm, det är inget förhöjt väggliv, 120cm höga väggar i snedtaket och att taklutningen är 45° så kan man säga såhär:

Ytterväggarna kommer ha en tjocklek av ungefär 35-40cm totalt. Taket lär ligga på ca 40-45cm. Så dessa tar mer eller mindre ut varandra. Då blir det följande. (Rumshöjd-takutsprång)=Sträcka från yttervägg till insida vägg i snedtak.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Taklutningen ät 50 för att nv ät väldigt smal och vill inte förlora alltför stora ytor på ov. Kanske spelar det mindre roll men så resoneradr jag först iaf.

Hmm... mina ytterväggar är endast 30 kanske ska ha mer då.. o taket har jag inte gjort än så kan väl sätta det på 45 då kanske..
 
Det låter som om du ska läsa på om isolering o så, idag med u-värden så tror jag att det knappt är möjligt att bygga ett hus med väggar tunnare än 35cm och tak på 40-45cm:)

Att gå från 45 till 50 grader ger förstås lite mer utrymme men utan att ha räknat på det så skulle jag påstå att skillnaden inte är speciellt stor :)
 
Ja jag utgick faktiskt från en ritning av en arkitekt men jag tror du har rätt! Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.