Hej,
För en tid sedan anlitade vi en elektriker för att jorda alla uttag i huset och installera jordfelsbrytare. Efter installationen dök det upp ett märkligt problem. När ugnen, som är kopplad till ett trefasuttag (tror jag, eftersom det inte ser ut som ett vanligt 220V uttag) når rött temperatur så går huvudsäkringen/jordfelsbrytaren och hela huset släcks ned. Det går bra att slå på igen men när ugnen blir kallare och sen igen varmare och når rött temperatur upprepas proceduren.
Hörde runt lite och de tips jag fick var att köpa ny ugn, trots att samma ugn alltså fungerade innan byte från proppskåp till jordfelsbrytare.
Så nu igår köpte vi en ny ugn, utrustad med vanlig stickkontakt för 220V, vilken vi kopplade in och startade. Efter några minuters uppvärmning slår jordfelsbrytaren av, men den här gången endast för aktuellt uttag och inte huvudsäkringen.
Vet inte hur jag ska böra mig åt? Är det ens värt att få en elektriker att koppla ugnen till trefas (om det andra uttaget heter så?) eller bör man felsöka större än så?
För en tid sedan anlitade vi en elektriker för att jorda alla uttag i huset och installera jordfelsbrytare. Efter installationen dök det upp ett märkligt problem. När ugnen, som är kopplad till ett trefasuttag (tror jag, eftersom det inte ser ut som ett vanligt 220V uttag) når rött temperatur så går huvudsäkringen/jordfelsbrytaren och hela huset släcks ned. Det går bra att slå på igen men när ugnen blir kallare och sen igen varmare och når rött temperatur upprepas proceduren.
Hörde runt lite och de tips jag fick var att köpa ny ugn, trots att samma ugn alltså fungerade innan byte från proppskåp till jordfelsbrytare.
Så nu igår köpte vi en ny ugn, utrustad med vanlig stickkontakt för 220V, vilken vi kopplade in och startade. Efter några minuters uppvärmning slår jordfelsbrytaren av, men den här gången endast för aktuellt uttag och inte huvudsäkringen.
Vet inte hur jag ska böra mig åt? Är det ens värt att få en elektriker att koppla ugnen till trefas (om det andra uttaget heter så?) eller bör man felsöka större än så?
Bästa svaret
Du hade nog elfel i din gamla ugn dvs elementet läckte tillräckligt mot jord när det blev varmt så jordfelsbrytaren eller som du kallar det huvudsäkringen löser ut. Det är inget ovanligt och nu har du istället för att ev byta element köpt en nu ugn.
Problemet nu verkar då vara att den drar så mycket ström att säkringen löser ut inte heller det något större problem och i detta fallet borde det enkelt gå att fixa genom att använda gamla uttaget som troligtvis är 16 A eller att ta ut en fas där till ett vanligt uttag där proppen som följer med passar. Så inte så mycket att felsöka ta in en elektriker om du är osäker på att göra något jobb där själv, vissa sätt att lösa det ligger i gränslandet för vad som tom skulle kunna vara regelmässigt tillåtet. Men huvudregeln är oavsett att är man det minsta osäker tar man hjälp.
Problemet nu verkar då vara att den drar så mycket ström att säkringen löser ut inte heller det något större problem och i detta fallet borde det enkelt gå att fixa genom att använda gamla uttaget som troligtvis är 16 A eller att ta ut en fas där till ett vanligt uttag där proppen som följer med passar. Så inte så mycket att felsöka ta in en elektriker om du är osäker på att göra något jobb där själv, vissa sätt att lösa det ligger i gränslandet för vad som tom skulle kunna vara regelmässigt tillåtet. Men huvudregeln är oavsett att är man det minsta osäker tar man hjälp.
Redigerat:
Jag antar att det är säkringen som löser ut för din nya ugn och inte jordfelsbrytaren. Då beror det på för högt strömuttag, dvs. att du har mer effekt inkopplad än vad säkringen tål. Det har inget med jordfelbrytaren att göra.
Huvudsäkring/jordfelsbrytare???
Tror nog att begreppen behöver redas ut.
"Huvudsäkring" sitter i ditt mätarskåp, i centralen sitter gruppsäkringar.
Vad löste med den gamla ugnen? Gruppäkring eller JFB?
Är det säkringen som löser med den nya ugnen, eller är det JFB?
Tror nog att begreppen behöver redas ut.
"Huvudsäkring" sitter i ditt mätarskåp, i centralen sitter gruppsäkringar.
Vad löste med den gamla ugnen? Gruppäkring eller JFB?
Är det säkringen som löser med den nya ugnen, eller är det JFB?
Som GK100 skrev, ta hjälp av en elektriker.
Vad är ugnen säkrad med?
Är det för liten säkring så är det som Drömtroll skrev.
Elektrikern kan reda ut det, och byta matning och säkring i fall det är för stort effektuttag på ugnen än vad säkringen klarar.
Vad är ugnen säkrad med?
Är det för liten säkring så är det som Drömtroll skrev.
Elektrikern kan reda ut det, och byta matning och säkring i fall det är för stort effektuttag på ugnen än vad säkringen klarar.
Jordfelsbrytaren löste ut med gamla ugnen. Gruppsäkringen löser ut med nya nu när den sitter i ett ”vanligt” eluttag.U Uffe A skrev:
Ok, ska pröva att koppla in den till det gamla uttaget.GK100 skrev:
Du hade nog elfel i din gamla ugn dvs elementet läckte tillräckligt mot jord när det blev varmt så jordfelsbrytaren eller som du kallar det huvudsäkringen löser ut. Det är inget ovanligt och nu har du istället för att ev byta element köpt en nu ugn.
Gå då på det som GK100 skrevC cykeldavid skrev:
Ta dit en elrktriker som byter säkring.
Gör det inte själv eftersom det är viktigt att ledningen klarar av belastningen.
16A säkring kräver att du har 2,5 kvadrat ledare
Du skriver att gruppsäkringen löser ut ? Är den avsäkrad via en trepolig dvärgbrytare/automatsäkring ?
Och om du ska koppla det via det gamla uttaget till spisen så tänk på att kolla så det finns nolla framdragen till uttaget.
Och om du ska koppla det via det gamla uttaget till spisen så tänk på att kolla så det finns nolla framdragen till uttaget.
Om jag kopplar den stickkontakt som användes för gamla ugnen till den nya ugnen och kopplar in i det i gamla uttaget som troligtvis är 16A, har jag då gjort något som ligger i gränslandet av vad jag får göra själv?GK100 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, backa jorden lite bara så den helt säkert inte är skruvad i isoleringen. Antar du inte har någon spänningsprovare att tillgå?
Bör nästan garanterat fungera, men kan du få fatt i spänningsprovare så kan du mäta 230V mellan hålen där brun går in mot blå och grön/gul samt 0V mellan hålen för blå och grön/gul.
Bör nästan garanterat fungera, men kan du få fatt i spänningsprovare så kan du mäta 230V mellan hålen där brun går in mot blå och grön/gul samt 0V mellan hålen för blå och grön/gul.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det får man faktiskt göra, förutsättning är att du vet hur. Med en sådan perilexkontakt blir det en hel del möjligheter till grova fel. Så koppla bara om du är absolut 110% säker, och fundera sedan ett par varv till på vad du har gjort fel, innan du kopplar in den på el.
För det första måste skyddsjorden bli rätt, annars akut farligt. Sedan måste nollan bli rätt, lita aldrig på färgerna i kabeln. Gör du fel där så får ugnen 400V, och blir förstörd, och viss brandrisk.
För det första måste skyddsjorden bli rätt, annars akut farligt. Sedan måste nollan bli rätt, lita aldrig på färgerna i kabeln. Gör du fel där så får ugnen 400V, och blir förstörd, och viss brandrisk.
Med tanke på att du haft gamla ugnen där och kunde följa hur den var kopplad har du i praktiken inget problem. Dra som Slugge skrev tillbaka stiftet för jorden lite så skruven säkert träffar hylsan.C cykeldavid skrev:
Satt trådarna lika förut och framförallt jorden kan inte mycket gå fel här. Att det tidigare fanns jord troligen ok på alla sätt och dessutom kollat genom att JFB löste ut kan vi nog vara säkra på. Men har du möjlighet så mät också.