6 695 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Byta fast anslutning till jordat vägguttag? Diskmaskin
Sida 1 av 2
Den gamla diskmaskinen är fast ansluten till en eldosa under diskbänken. Den nya diskmaskinen har en vanlig jordad en fas stickkontakt. Kan jag helt enkelt byta eldosan mot ett vägguttag? Om höjd spelar in, vad gäller?
Mvh
Ola A.
Mvh
Ola A.
Bästa svaret
Kan, ja. Får, nej. Att koppla loss den gamla maskinen är ett behörighetskrävande arbete, likaså att installera ett uttag.
Däremot är det inte ett dugg svårt och borde kunna hanteras av vilken normalbegåvad individ som helst. Men du får som sagt inte.
Det finns inga speciella regler för höjd, man sätter uttaget där det passar. Uttag för diskmaskin placeras lämpligen i skåpet bredvid maskinen så att man kan koppla ur diskmaskinen utan att behöva dra ut den först.
Däremot är det inte ett dugg svårt och borde kunna hanteras av vilken normalbegåvad individ som helst. Men du får som sagt inte.
Det finns inga speciella regler för höjd, man sätter uttaget där det passar. Uttag för diskmaskin placeras lämpligen i skåpet bredvid maskinen så att man kan koppla ur diskmaskinen utan att behöva dra ut den först.
Jag tänkte först också att man givetvis sätter uttaget ovan dosan men sen tänkte jag att det kanske inte finns en (infälld) dosa utan ett rörutlopp och en utanpåliggande. Sen började jag tänka att den satt bakom DM. Därför förtydligade jag att man helst sätter uttaget i skåpet bredvid.
Om TS levererar en bild så är det lättare.
Mycket bättre bredvid, men om det redan sitter bakom får man väl fundera om det är värt att flytta, är det utanpåliggande räcker nog inte kabeln ändå..tommib skrev:
Jag tänkte först också att man givetvis sätter uttaget ovan dosan men sen tänkte jag att det kanske inte finns en (infälld) dosa utan ett rörutlopp och en utanpåliggande. Sen började jag tänka att den satt bakom DM. Därför förtydligade jag att man helst sätter uttaget i skåpet bredvid.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Lättare att fimpa stickproppen och montera sladden i den dosa som redan finns, ifall den är hel och har dragavlastning.
Nu skrev han väl ändå inte att det var bättre. Ordet var "lättare" och det råder väl ändå ingen tvekan om att det är just enklare att klippa bort stickproppen och ansluta i befintligt dosa än att montera ett nytt uttag. Att en stickpropp är både bättre och smidigare håller jag helt med om, men i det här läget är det mer jobb.
Edit: Personligen anser jag att fast anslutning enbart är motiverat för icke flyttbara maskiner med hög kontinuerlig belastning, och då främst för att rminska risken för varmgång och överbelastning i kontakten. Självklart skall det finnas en ordentlig arbetsbrytare i direkt anslutning till apparaten. Det finns rätt få anslutningar av den här typen i en vanlig villa så med andra ord förespråkar jag alltid stickpropp.
Edit: Personligen anser jag att fast anslutning enbart är motiverat för icke flyttbara maskiner med hög kontinuerlig belastning, och då främst för att rminska risken för varmgång och överbelastning i kontakten. Självklart skall det finnas en ordentlig arbetsbrytare i direkt anslutning till apparaten. Det finns rätt få anslutningar av den här typen i en vanlig villa så med andra ord förespråkar jag alltid stickpropp.
Redigerat:
@SteamboyO Steamboy skrev:Nu skrev han väl ändå inte att det var bättre. Ordet var "lättare" och det råder väl ändå ingen tvekan om att det är just enklare att klippa bort stickproppen och ansluta i befintligt dosa än att montera ett nytt uttag. Att en stickpropp är både bättre och smidigare håller jag helt med om, men i det här läget är det mer jobb.
När du har rätt så har du rätt och jag håller med i varenda ord du skriver.
Förutom att en allpolig frånskiljare kanske lämpligast befinner sig i elcentralen, diazedsäkringar fungerar också, som sagt, inga 1-poliga vid flerfasgrupper samt med symbol för godkänd frånskiljning.
Jag vill nog ha min brytare i direkt anslutning till förbrukaren trots allt. För underhåll, anslutning och urkoppling fungerar en dvärgbrytare men händer något vill man nog inte kuta runt och leta efter elcentralen. Fast å andra sidan är håller ju inte det argumentet för spis och diskmaskin med stickpropp då de uttagen brukar sitta så illa till att det nog går betydligt snabbare att hitta både centralen och rätt säkring än att komma åt kontakten.
Angående "arbetsbrytare" så avsåg jag nog strikt sett vad som kallas en "säkerhetsbrytare". Bo har skrivit en bra sammanfattning här: http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/30020.html#30032 som jag brukar plocka fram när det behövs. Där han skriver så här om "arbetsbrytare" =)
“Samlingsnamn på div större brytare. Det finns ingen elkopplare med detta namn, utan arbetsbrytare används bara när man inte vet bättre”
Angående "arbetsbrytare" så avsåg jag nog strikt sett vad som kallas en "säkerhetsbrytare". Bo har skrivit en bra sammanfattning här: http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/30020.html#30032 som jag brukar plocka fram när det behövs. Där han skriver så här om "arbetsbrytare" =)
“Samlingsnamn på div större brytare. Det finns ingen elkopplare med detta namn, utan arbetsbrytare används bara när man inte vet bättre”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Krav o krav, men det finns en standardhöjd där under i diskbänksskåpet, minst 300 mm över golv och 150 mm från sidan av skåpet. Om det passar rent praktiskt är det väl bra att följa det måttet.