Byggahus.se
Sett till den bättre luften så är det helt klart värt det. Skulle tro att jag lagt ungefär 80 timmar på jobbet totalt inkluderat planering. Kostnaden landade på ca 50000kr (plus några tusen för återstående injustering och mindre efterjobb) och det var som väntat ungefär. Jämför man med att investera i en värmepump så är det ganska dålig avkastning på pengarna. Men i förhållande till att amortera på lånen så tror jag att det lönar sig.

Energimässigt kommer det att vara svårt att hitta vad vinsten blev. Vi har installerat bergvärme för två veckor sedan så det kommer inte att gå att jämföra före och efter. Dessutom så var den gamla mekaniska frånluftsfläkten i rätt så dåligt skick, dvs ventilationen var för låg innan FTX-installationen. Men för mig så är det viktiga att få ner förbrukningen så lågt som möjligt utan att spendera för mycket.
 
Nu när det är lite kallare ute och rören är isolerade så ser det ut så här med siffrorna:
Hand håller en digital termostat som visar temperaturer -2°C och +3°C med en fuktnivå på 82% och statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en termostat med displayen visande fläkthastighet för tilluftsfläkt 1180 rpm och frånluftsfläkt 1320 rpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tyvärr inte någon inomhustemperatur att referera till men skulle tro att vi ligger på 21-22 grader. Det är mer än vad jag hade förväntat mig och jag skulle tro att det beror på att det läcker en del värme i skarven på isoleringen. Får se om det är värt att göra något åt det senare.

Just nu har jag problem med larm om rotorstopp. Dvs, rotorn som växlar värmen stannar lite nu och då. Vet inte om det är falsklarm eller om det är något strul. Var uppe och kikade på remmen som driver rotorn och den var hel och verkade inte allt för slapp. Det skulle kunna vara sensorn som är kass också men jag får nog kontakta återförsäljaren.
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
Det kan vara rotormotorn oxå, har du garanti så är det bara att snacka med Östberg-supporten. mitt var över 3 år så jag böt lager på den själv, svarade såhär i en annan tråd om rotorstopp:

Haft samma problem med mitt heru som är cirka 3 år gammalt. I mitt fall så var remmen schysst och det var återkommande larm för rotorstopp. Jag plockade isär rotormotorn och köpte två nya kullager då det bakre var helt slut! Två nya lager kostade cirka 150:- (och en ny rotormotor kostar runt 2200:- så det kunde vara värt ett försök tänkte jag.)


Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
 
Jag fick till slut pratat med supporten på Östbergs och dom skickade en ny o-ring till remskivan på rotormotorn. Den gamla var plansliten och det var små gummipartiklar kring remmen så det var väl anledningen. Men jag förstår inte varför det blivit så här. Det borde hålla längre än ett par månader. Tänker att jag får ge det några veckor och gå upp och kolla status innan jag pratar med supporten igen om vad orsaken till slitaget kan vara.
 
Efter byter av o-ring så har det funkat bättre men fortfarande har det varit larm om stop. Typ 2-3 gånger och varje gång har det varit väldigt (med Göteborgsmått ) kallt. Så jag får nog ringa Östbergs och kolla vad som kan vara fel.

Fick resultatet av radonmätningen och vi har gått från 400 till 100 bq/m3. Hade kanske hoppats på ett något lägee resultat men skönt ändå att vara under geänsen. I sommar blir det injustering och sen en ny mätning i höst.

Men jag tycker att återvinningen är över förväntan. Trots att min isolering kunde vara bättre så har vår 6kW bergvärmepump inte jobbat för fullt ens när det var -14 en natt. Jag har inga siffror att jämföra med då vi satte in pumpen (hade elpanna innan) typ 2 månader efter att FTX-en togs i drift. 6kW trodde jag skulle vara i minsta laget för ett hus på 170 m2 och att det skulle behövas elpatron när det var kallt ute. Kanske hade räckt med en 4kW?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.