Tänkte ersätta lampknappen i garaget med en rörelsedetektor eftersom det lite för ofta står tänt där.

Kom på försent (gamla knappen gick sönder vid demonteringen) att den var en trappströmbrytare och därför har flera kablar. Närmare bestämt två blåa upptill (som går uppåt) och två svarta nertill (en går upp en ner).

Skickar med kopplingsschema för rörelsedetektorn där 1 är den föredragna lösningen enligt manual.

Elen är förmodligen från slutet på 60-talet.

Går det att koppla ihop på ett bra sätt för att det ska fungera med rörelsedetektorn och den andra strömbrytaren?

Jag brukar anlita elektriker för eljobb, men det här tänkte jag skulle vara tillräckligt enkelt.

• Kopplingsschema för rörelsedetektor med två alternativ, märkta 1 och 2, för anslutning av nolla och fas.
Först och främst går det inte att ersätta en trappströmställare med en rörelsedetektor. Trappfunktionen uteblir och den andra strömställaren som blir kvar fungerar som av/på till sensorn. Men det är kanske good enough?

Fyra ledare är en för mycket för en trappkoppling, om det inte handlar om en korsbrytare (tre st strömbrytare?). Du behöver titta runt lite vad de har för funktion. Du säger att endast en (1) svart går "ned". Går det fler ledare "ned"? Sitter det ett uttag under strömbrytaren? Är det utanpåliggande eller infälld installation? Man kan då gissa att svart är fast fas. Dina två blå försvårar dock detta. Har du ett uttag under strömbrytaren kan du utgå ifrån dess trådar för att få lite vägledning. Annars kan du behöva titta i kopplingsdosor och bakom den andra strömbrytaren. Du behöver ju reda ut om trappkopplingen är standardvarianten eller sparvarianten för att hitta fas, mellantrådar och tändtråd.

Kjell har en bra intro till alla tänkbara trappkopplingar
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Att den kvarvarande strömbrytaren fungerar som on/off för rörelsedetektorn var det jag hoppades skulle vara möjligt.

Kikade in i vägguttaget under strömbrytaren, svart går dit, även blå och jord som passerar infällda uttaget ovanför.

Bästa svaret

Passerar infällda strömbrytaren ovanför menar du?
Då har du tre blå eller?
Du vet i alla fall att svart är fas.
Nu behöver du reda om du har två mellantrådar här (vanlig trappkoppling) eller en mellantråd och en tändtråd (sparkoppling) och vilka det i så fall är. Vid sparkoppling kommer den andra strömbrytaren att kopplas bort och inte få någon funktion eftersom mellantråden blir oinkopplad i denna dosa.

Ang rörelsesensor, fundera även på om det är en närvarodetektor du ska ha. En sådan är känsligare och håller lyset tänt som länge som någon vistas i garaget.

• Gilla
Chko
  • Laddar…
Det verkar efter lite undersökande inte vara endera sparkoppling eller vanlig trappkoppling. Jag satte dit en ny trappströmbrytare så får en elektriker kika på det vid tillfälle.

Tack för ypperlig info.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.