2 557 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fråga kring installation av dimmer
Hej!
Jag har idag en utanpåliggande strömbrytare i badrummet (1-pol) och har för avsikt att sätta in en dimmer. Strömbrytaren sitter monterad i ett stort badrum ca 4 meter från dusch.
Köpte en dimmer anpassad för 230 V halogen och glödljus inom effektområdet 20-300 W. Närmare bestämt denna:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b.../installationsmateriel/dimmers/dimmer-400821/
Samt satte i en halogenlampa på 230 V / 28 W.
Jag har en brun fas och en blå tändtråd i den tidigare strömbrytaren och kopplade således den bruna fasen på L och den blå tändtråden i uttaget märkt med sinuskurva (det ena av två) på dimmern.
Resultatet verkar fungera fint rent funktionellt, lampan varken flimrar eller brummar. Dock blir jag osäker på om allt är i sin ordning då jag testade mäta med testpenna/spänningsprovare efter att dimmern monterats och den piper för fullt även när dimmern är avstängd, samt ger en väldigt stark reaktion ifrån sig när dimmern är påslagen. Testar jag på en annan strömbrytare i huset (dock vanlig 1-polig) får jag inget utslag när den är avstängd och en måttlig reaktion när den är påslagen.
Medveten om att jag inte använder det bästa eller ens korrekta mätinstrumentet för ändamålet, men då resultatet blev som det blev känner jag mig ändå manad att ställa frågan. Är det något som är fel med dimmern eller installationen, eller ger en dimmer ständigt utslag på det här sättet även när den är avstängd?
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Jag har idag en utanpåliggande strömbrytare i badrummet (1-pol) och har för avsikt att sätta in en dimmer. Strömbrytaren sitter monterad i ett stort badrum ca 4 meter från dusch.
Köpte en dimmer anpassad för 230 V halogen och glödljus inom effektområdet 20-300 W. Närmare bestämt denna:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b.../installationsmateriel/dimmers/dimmer-400821/
Jag har en brun fas och en blå tändtråd i den tidigare strömbrytaren och kopplade således den bruna fasen på L och den blå tändtråden i uttaget märkt med sinuskurva (det ena av två) på dimmern.
Resultatet verkar fungera fint rent funktionellt, lampan varken flimrar eller brummar. Dock blir jag osäker på om allt är i sin ordning då jag testade mäta med testpenna/spänningsprovare efter att dimmern monterats och den piper för fullt även när dimmern är avstängd, samt ger en väldigt stark reaktion ifrån sig när dimmern är påslagen. Testar jag på en annan strömbrytare i huset (dock vanlig 1-polig) får jag inget utslag när den är avstängd och en måttlig reaktion när den är påslagen.
Medveten om att jag inte använder det bästa eller ens korrekta mätinstrumentet för ändamålet, men då resultatet blev som det blev känner jag mig ändå manad att ställa frågan. Är det något som är fel med dimmern eller installationen, eller ger en dimmer ständigt utslag på det här sättet även när den är avstängd?
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Halogenlampor är 12 V med en elektronik inbyggd för 230V till 12V , det kan var en del fel där med dimmers , framkants , bakkants -reglering och då börjar skrika lite , även då den är avstängd kan det surra i dimmern , prova med en annan lampa om du har
L Liteavvarje skrev:
Eh, va? Det finns gott om 230V halogenlampor och det är verkligen inte någon elektronik i dem. LED kan innehålla elektronik (men måste strikt taget inte heller göra det mer än några motstånd).
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Finns det bara två trådar i dosan har jag svårt att se hur du skulle ha kunnat koppla fel rent elektriskt. Eftersom allt dessutom fungerar som det ska är det nog din "testpenna" som lurar dig. De flesta (alla) beröringsfria testpennor ska mest ses som en slags vägledning och inte som någon som helst garanti för vare sig spänning eller spänningslöshet.T thevidablue skrev:Jag har idag en utanpåliggande strömbrytare i badrummet (1-pol) och har för avsikt att sätta in en dimmer. Strömbrytaren sitter monterad i ett stort badrum ca 4 meter från dusch.
[länk]
Resultatet verkar fungera fint rent funktionellt, lampan varken flimrar eller brummar. Dock blir jag osäker på om allt är i sin ordning då jag testade mäta med testpenna/spänningsprovare efter att dimmern monterats och den piper för fullt även när dimmern är avstängd
Ah det är så alltså? Finns det någon källa på det? Känns ju rent logiskt lite märkligt. Men å andra sidan är jag bara en glad amatör (om än en petig sådan).E etompau skrev:
Kjell & Co har många bra sidor om elinstallationer, rekommenderar att du läser där.T thevidablue skrev:
Principen är den samma för vanliga strömbrytare och dimmers, spänningen ligger konstant på tråden in till brytaren/dimmer. Vill du inte att det ska vara så, får du gå och skruva ut säkringen i din elcentral varje gång du ska släcka ljuset.
Ok, tack. Det jag har svårt att få ihop är varför övriga brytare inte ger utslag på testpennan när de är avstängda och måttligt med utslag när de är på, medan dimmern ger rejält med utslag oavsett av eller på. Men som andra redan påpekat så är det väl inte ett tillförlitligt verktyg för ändamålet antar jag.E etompau skrev:Kjell & Co har många bra sidor om elinstallationer, rekommenderar att du läser där.
Principen är den samma för vanliga strömbrytare och dimmers, spänningen ligger konstant på tråden in till brytaren/dimmer. Vill du inte att det ska vara så, får du gå och skruva ut säkringen i din elcentral varje gång du ska släcka ljuset.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är så notoriskt opålitliga och känsliga att det är svårt att dra några slutsatser av vad man ser. Man kan ju gissa, t.ex på att denna brytare är felvänd så att den bryter nollan istället för fasen, något som aldrig märks annars. Då ligger det ju spänning på genom lampan. Man kan också tänka sig att dimmern läcker lite ström även i avstängt läge (via tryckknappen?), tillräckligt för att tända pennan. Vid dimring så klipper en dimmer sönder sinuskurvan och skapar "störningar", något man kan tänka sig att en sådan penna blir rejält upphetsad över.
#10 ger svaret på din fråga. Lite oklart om du använder en beröringsfri tester eller spänningsprovare. Oavsett så läcker elektroniken i dimmern lite och kan ge de fenomen du upplever. Men det är helt i sin ordning och inget att oroas av. Är det utanpåliggande installerat med en 2 eller treledare så är den blå tändtråd och inte Nolla.
En dimmer kan skapa radiopulser som påverkar elektronik som t.ex ditt mätinstrument.
Så din dimmer läcker antagligen.
Så din dimmer läcker antagligen.
Hur vet du det?Ljus skrev:
Lita aldrig på några färger, någonsin. Det bästa jag har hört om det här på forumet är: "Förutsätt alltid att den som kopplade innan dig var färgblind och korkad".
ps. Ja, det är extremt troligt att blå i en utanpåliggande installation som TS beskriver är nolla, men säkert är det inte. Att mäta är att veta. ds.
Vet gör jag inte men ett antagande baserat på #1 "Jag har idag en utanpåliggande strömbrytare i badrummet (1-pol) och har för avsikt att sätta in en dimmer." Gör det troligt att den tidigare utanpåliggande strömbrytaren var kopplad likadant eftersom det inte framgår att belysningen aldrig fungerat tidigare i badrummet. På samma vis som ett ben vinklat 90 grader åt fel håll sannolikt är en fraktur. Men du har en poäng i att aldrig lita på färger. Att mäta är att veta! Kan tillägga att när jag gick på gymnasiet var en klasskamrat såpass färgblind att han var tvungen att läsa på kartongerna för att veta vilka färger han drog vid rörinstallationer.tommib skrev:
Hur vet du det?
Lita aldrig på några färger, någonsin. Det bästa jag har hört om det här på forumet är: "Förutsätt alltid att den som kopplade innan dig var färgblind och korkad".
ps. Ja, det är extremt troligt att blå i en utanpåliggande installation som TS beskriver är nolla, men säkert är det inte. Att mäta är att veta. ds.
Han blev aldrig elektriker..... tur var nog det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden