Hej,
Ett projekt jag vill ta mig an är vår källarentré och behöver inspiration, idag är det bara ett hål som synes. Dörren sitter i husets gamla del från 20-talet, och till höger om den ses grunden från tillbyggnaden.
Ett antal fel ser man ju direkt. Till exempel ligger en duk på båda sidor om dörren, antar att det är en filterduk från dräneringen men inte säker. Den gula kabeln man ser är fibern, inte speciellt snyggt draget. Och sen ser man ju även täcklisten som ligger ovan pordränen sticka upp till höger på tillbyggnaden, denna ska väl dels täckas av putsen och vara under mark? Det finns heller ingen brunn, dock känns marken väldigt torr och det har inte samlats vatten där enligt tidigare ägare.
Hur hade ni gjort här? Jag tänker någon slags mur och en trappa ner till entrén, en brunn av något slag, ett entrétak, och sen kantsten och fylla på med singel bort till höger mot tillbyggnaden. Vad tror ni?
Ett projekt jag vill ta mig an är vår källarentré och behöver inspiration, idag är det bara ett hål som synes. Dörren sitter i husets gamla del från 20-talet, och till höger om den ses grunden från tillbyggnaden.
Ett antal fel ser man ju direkt. Till exempel ligger en duk på båda sidor om dörren, antar att det är en filterduk från dräneringen men inte säker. Den gula kabeln man ser är fibern, inte speciellt snyggt draget. Och sen ser man ju även täcklisten som ligger ovan pordränen sticka upp till höger på tillbyggnaden, denna ska väl dels täckas av putsen och vara under mark? Det finns heller ingen brunn, dock känns marken väldigt torr och det har inte samlats vatten där enligt tidigare ägare.
Hur hade ni gjort här? Jag tänker någon slags mur och en trappa ner till entrén, en brunn av något slag, ett entrétak, och sen kantsten och fylla på med singel bort till höger mot tillbyggnaden. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske gjuta en betongtrappa? Då skulle du kunna fylla på med jord och få en jämn gräsyta på sidorna om trappan. En hel del jobb dock.
Man kan då välja hur man vill lägga trappan. Den behöver ju inte gå ut ifrån huset, utan kan lika gärna gå längs med.
Man kan då välja hur man vill lägga trappan. Den behöver ju inte gå ut ifrån huset, utan kan lika gärna gå längs med.
Det har jag faktiskt också tänkt på. Trappan skulle göra sig bättre längs med huset in från höger. Dock vill man ju gärna kunna bära in lite större föremål så det får inte bli för snävt.nimhed skrev:
Om man ska mura upp kanterna, hur gör man bäst för att hålla bort jordmassorna? Jag har ingen erfarenhet av schaktning och markläggning men har för mig att det finns typ kilar av något slag man kan bära av med, och sen mura?
Tack
Ur hållbarhetsperspektiv skulle det nog vara bäst att gjuta hela trappan, med armering. Murar du upp, så ska det putsas sedan, och så råkar slå av lite puts senare. Jag tycker dessutom att en ren betongtrappa är snyggare.
Det är ju inget jättedjup, så jag skulle inte vara jätteorolig över marktrycket.
Det stora jobbet är ju schakta och bygga form.
Det är ju inget jättedjup, så jag skulle inte vara jätteorolig över marktrycket.
Ok tack. Schaktning, gjutning och bortförsel av den gamla stentrappan skulle jag lejja bort. Sen tror jag det vore snyggt med kantsten och singel mot fasaden där det saknas, idag ser man ju den gula täcklisten ovanpå pordränen och den vill jag ha under jord. Och sen ett entrétak. Men kantsten och entrétak kan jag givetvis göra själv, men schaktning och gjuta en trappa får jag leja bort, pris på det kan man ju fråga sig.nimhed skrev:Ur hållbarhetsperspektiv skulle det nog vara bäst att gjuta hela trappan, med armering. Murar du upp, så ska det putsas sedan, och så råkar slå av lite puts senare. Jag tycker dessutom att en ren betongtrappa är snyggare.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Dörren ligger i en grop, finns en stor risk att det blir vattenfyllt vid regn.daniel_se skrev:
Jag skulle ha grävt ut en ordentlig grop och fyllt med dränerande sten, alltså en stenkista. För att bygga bort risken för översvämning.
Jag skulle ta bort telefonledningen, eller om den används klippa av den. Flytta rosa röret till andra sidan hörnet.
Om telefonledningen används så är det lättast att klippa av den, sätta en IP-dosa för el och sätta en skarv och dra en vanlig inomhus telefonledning som får följa med fibern in i huset. Telefonledningen är innanför tomtgräns och alltså ditt ansvar. Den är lätt att skarva (i motsats till fibern).
Tack. Telefonledningen tog jag bort, och ska försöka få hit fiberinstallatören då detta jobb uppenbarligen är bristfälligt.C claesborjesson skrev:Dörren ligger i en grop, finns en stor risk att det blir vattenfyllt vid regn.
Jag skulle ha grävt ut en ordentlig grop och fyllt med dränerande sten, alltså en stenkista. För att bygga bort risken för översvämning.
Jag skulle ta bort telefonledningen, eller om den används klippa av den. Flytta rosa röret till andra sidan hörnet.
Om telefonledningen används så är det lättast att klippa av den, sätta en IP-dosa för el och sätta en skarv och dra en vanlig inomhus telefonledning som får följa med fibern in i huset. Telefonledningen är innanför tomtgräns och alltså ditt ansvar. Den är lätt att skarva (i motsats till fibern).
Ja det är ju en grop. Dock är det förvånandsvärt torrt. Dräneringen runt huset går ut till en stenkista på framsidan. Men det låter bra att säkerställa avrinning såklart. Jag tänkte mer på det man ser, hur gör man en billig men bra lösning på en trappa ner, och från vilket håll? Det ligger ganska nära tomtgränsen, får källartrappan börja mindre än 4.5m från gränsen?
Jag tänker även att man vill ha ett entretak, men inte hittat några snygga till ett 20talshus med träpanel.
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Eftersom "det bristfälliga fiberjobbet" ligger på din tomt så är tomröret som fiberslangen ligger i antagligen din. Så det är nog den förra ägaren som gjort det (beror lite på vilken fiberinstallatör som utfört själva installationen).daniel_se skrev:
Fiberslangen (den gula) är ganska okänslig, själva fibern är bara c:a 0,1 millimeter tjock.
Om du gräver lite så kan du nog flytta det rosa röret själv
Källartrappan får börja var som helst, den måste inte börja 4,5 meter från tomtgräns, detta avstånd gäller bara byggnader.
Angående tak ovanför så beror det på tycke och smak följande tycker jag ser fin ut på ett äldre hus:
https://www.skanskabyggvaror.se/dörrar/tillbehör till ytterdörrar/entré_farstutak-364472
Utmärkt. Jag gör ett försök med röret.C claesborjesson skrev:Eftersom "det bristfälliga fiberjobbet" ligger på din tomt så är tomröret som fiberslangen ligger i antagligen din. Så det är nog den förra ägaren som gjort det (beror lite på vilken fiberinstallatör som utfört själva installationen).
Fiberslangen (den gula) är ganska okänslig, själva fibern är bara c:a 0,1 millimeter tjock.
Om du gräver lite så kan du nog flytta det rosa röret själv
Källartrappan får börja var som helst, den måste inte börja 4,5 meter från tomtgräns, detta avstånd gäller bara byggnader.
Angående tak ovanför så beror det på tycke och smak följande tycker jag ser fin ut på ett äldre hus:
[länk] till ytterdörrar/entré_farstutak-364472
Uppdatera gärna hur du löser detta.
Har själv en dörr som sitter likadant men det har man löst med att bygga betongtrappa och betongväggar med en dörr som ligger plant med gräset horisontellt. Mycket smidigt när två ton snö fallit...
Har själv en dörr som sitter likadant men det har man löst med att bygga betongtrappa och betongväggar med en dörr som ligger plant med gräset horisontellt. Mycket smidigt när två ton snö fallit...
OK!A annastrandh1 skrev:
Det tänkte jag också på, entretak tar väl lite snö men viss snöansamling är väl svårt att komma ifrån. Det viktiga är väl att det finns ett spygatt som tar hand om smältvattnet?
Jag tror det blir något liknande nedan, med kantsten samt singel längs fasaden. Gräva och gjuta trappan får jag leja bort.
Ja, en fulare variant har jag... Saknar dock en brunn. Det kanske är där jag själv får börja.daniel_se skrev:OK!
Det tänkte jag också på, entretak tar väl lite snö men viss snöansamling är väl svårt att komma ifrån. Det viktiga är väl att det finns ett spygatt som tar hand om smältvattnet?
Jag tror det blir något liknande nedan, med kantsten samt singel längs fasaden. Gräva och gjuta trappan får jag leja bort.
Väntar med spänning på bilder sen när ni löst det
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spricka i fönster, söker tips på tillfällig lagning
Fönster & Dörrar -
Tips på eventuell tätning till dörr i källare
Fönster & Dörrar -
tips element till 60-tals hus
Byggnadsvård -
Tips på hur dra in handfat till toalett som saknar det idag?
Badrum -
Tips på hur man kan rädda denna ytterdörr till mitt förråd?
Fönster & Dörrar