Byggahus.se
hsd
Som vanligt, sparka på de som ligger :mad:
 
hsd skrev:
Som vanligt, sparka på de som ligger :mad:
Jag är lite tudelad om det. Å ena sidan så har du rätt, det är att göra det ännu svårare för de som precis klarar av att köpa sig en bostad (och kanske inte ens har alternativet att hitta en hyresrätt), men å andra sidan är det också dessa som får problem vid en potentiell priskrasch, inte de som har villor för 15 miljoner med lån på säg 5 miljoner.
 
Snygg inlåsningseffekt det kommer skapa. Banken kommer veta att kunden inte har en enda möjlighet att byta bank för då kommer ännu hårdare amorteringskrav slå till. Fler miljarder i vinst till bankerna mao.

Att ekonomer aldrig kan tänka i mer än ett steg framåt. Konsekvensanalys någon?
 
Fairlane
Är tanken att man fortsatt ska tvingas amortera ner till 50% av värdet? Det står inte lika tydligt som i det förra kravet vad jag kan se.

Man kan tänka sig att det finns fall där man idag sitter med en belåning på 70% och vill sälja och köpa billigare inför pensionering eller liknande. Den nya bostaden kanske hamnar på 60% belåningsgrad och i praktiken bli dyrare ett antal år. Om det inte finns något stopp vid 50% så kanske det blir dyrare under lång tid.
 
Jag tar ut lägre lön nu när jag inte är anställd men har ändå bättre ekonomi pga flera 100k i vinstdelning per år. Hur ser bankerna på det?
 
JBa skrev:
Snygg inlåsningseffekt det kommer skapa. Banken kommer veta att kunden inte har en enda möjlighet att byta bank för då kommer ännu hårdare amorteringskrav slå till. Fler miljarder i vinst till bankerna mao.

Att ekonomer aldrig kan tänka i mer än ett steg framåt. Konsekvensanalys någon?
Jag har inte läst fullständiga förslaget, men jag misstänker att det är som idag, att en flytt av lån mellan banker inte kommer innebära att du "drabbas" av amorteringskravet?

Med dagens amorteringskrav gäller "Att flytta befintliga lån till en annan bank utan att utöka lånet utlöser inte amorteringskravet. Det går inte att omvärdera bostaden på grund av bankbytet."
 
Så de som knappt har råd, kanske (sannolikt) pga hur bankerna själva lånat ut friskt till grova vinster i en galen husmarknad, ska nu alltså få det än sämre och kanske inte kunna betala och tvingas sälja till grov förlust? 90-talet någon?

Sen de flesta har väl 4.5 x sin årsinkomst före skatt? Medellön på säg 300k = räcker med 1,35m i lån. Då ska man alltså betala 3% i amortering ovan ränta? Låter ju jätterimligt, NOT.

Jag är dock inte emot amortering, det är jag för. Men 3% på stora belopp är STORA pengar.
 
Redigerat:
Det är fortfarande bara ett förslag och ska valsas igenom riksdagen först. Jag tror förslaget kommer att modifieras så att de svaga inte drabbas lika hårt som de som har råd. Den senare kategorin drabbas troligen hårdare.
 
yonna skrev:
Det är fortfarande bara ett förslag och ska valsas igenom riksdagen först. Jag tror förslaget kommer att modifieras så att de svaga inte drabbas lika hårt som de som har råd. Den senare kategorin drabbas troligen hårdare.
Vem ska avgöra vilka som har råd ? Staten? Banken?
 
Vad gör det på mitt 4Mkr lån att jag amorterar 6tkr i månaden? Om räntan går upp om 2 år så sitter man ju i sjön iaf om man inte har några marginaler. Det är knappast amortering i vid låg ränta som påverkar om man har råd att bo kvar när det är hög ränta.
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
V
Jag har precis köpt hus, 4 miljoner i lån. Tycker det är fantastiskt mycket och kan absolut förstå att det är hälsosammare att sänka mina lån ganska snabbt. Tycker 3 % låter ganska lite, jag hade räknat på 4% (15kr i mån) annars händer ju inget. Har jag inte råd med det ska jag absolut inte köpa hus.

Men sen upptäckte jag att vi har ju ca 1,1 miljoner i årsinkomst och då ligger vi inte ens inom de nya kraven.

Jag förstår inte ni som resonerar här? Det är ju ni som bidrar till dyrare bostadspriser. Skulle folk tvinga amortera bort hela lånet på 25 år skulle det inte vara de här priserna och skuldsättningen bland privatpersoner skulle vara mycket lägre.

Kalkylen är väldigt enkel. Man måste ta fram hängslen och livrem om man köper bostad man kan inte tro att vi ska ha en subventionerad ränta och typ 10 000 i boendekostnader o amorteringar när man har ett lån på 4 miljoner.

Det är dags och ta ansvar tycker jag i alla fall.
 
Det ända som hjälper är att bygga fler bostäder. Ökat utbud ger lägre priser.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.