Jag fick för en tid sen hem papperen från skatteverket där man ska fylla i om man har gjort några renoveringar eller liknande på sista tiden.

I mitt fall är det punkt #16 - "Elsystem i bostadsbyggnaden är helt utbytt år 2003 eller senare"

I somras så bytte jag ut elcentralen plus undercentralen i källaren mot moderna grejer med dvärgbrytare, jordfelsbrytare och diverse styrningar för att exempelvis belysningen ska gå igång när det blir mörkt men släckas mitt i natten.
Dessutom har jag bytt nästan all el i källaren mot lysrörsamaturer, satt upp lite fler uttag och snyggat till kabeldragningarna till t.ex värmepumpen.

Sedan tidigare när jag har renoverat vardagsrum, sovrum och badrum så har jag dragit ut nya matningar till dessa.

Med andra ord så är säkert 90% av elen i huset utbytt idag, det återstår enbart några få ställen där rester av den gamla installationen fortfarande finns kvar.

Nu är det så att den nya elinstallationen inte är besiktad av någon elfirma eller någon som har allmänn elbehörighet utan det är en släkting till mig som är utbildad elektriker som har hjälpt mig och mycket har jag dessutom gjort själv. Alltså montage av VP-rör/flexslang och dosor samt att dra i tråd.

Skulle jag fylla i att elen är utbytt så skulle jag hoppa upp från 28 till 31 poäng.

Ska jag tolka texten ordagrannt så står det ju faktiskt "HELT utbytt" inte "huvudsakligen" eller liknande vilket skulle innebära att det i princip räcker med att jag lämnar kvar lysknappen i garaget som är av typen svart backelit som man vrider på för att tända lyset och sen byter allt annat så är ju inte all el utbytt 2003 eller senare.
Sen är ju frågan också om det räknas som att den är utbytt före det att anläggningen är besiktad?

Som alla andra så vill jag ju betala lite skatt men samtidigt så vill jag ju inte att detta bromsar mig vid en eventuell framtida omvärdering av huset.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Åsa Lund
Finns väl inte så mycket vits att ha ett högt taxeringsvärde?
Om du ska sälja huset är det ändå marknaden som sätter priset, oavsett de tre poängen.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Du ska inte fylla i att elsystemet är utbytt då det måste vara utbytt i sin helhet.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
K Kattisx skrev:
Du ska inte fylla i att elsystemet är utbytt då det måste vara utbytt i sin helhet.
Intressant det här.

Jag har också bytt ut stora delar, men inte i sin helhet. Skönt att taxeringsvärdet ej påverkas av det.

Vet du var vi kan läsa förklaring till "i sin helhet"?
 
Jadu.
Straffet för att underhålla sitt hus och minska risken för olyckor och brand är att underlaget för taxeringsbaserad fastighetsskatt går upp.
Men är det inte utbytt i sin helhet så kan man väl klassa det som "omfattande underhåll" utan att ha dåligt samvete.
 
Mot Skatteverket: elen är inte utbytt i sin helhet.

Vid försäljning: speca det du nämnt ovan om elen.

=win-win
 
  • Gilla
shtob och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mot Skatteverket: elen är inte utbytt i sin helhet.

Vid försäljning: speca det du nämnt ovan om elen.

=win-win
I sin helhet är = allt som ingår i installationen.
Ps.
Vi eventuell försäljningen ta upp att ingen behörig / auktoriserad har gjort elen :) för att se om det blev en win-win
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gör inför försäljning en revisionsbesiktning av elanläggningen och om den blir godkänd kan man skriva att den är just godkänd. Då spelar det ingen roll vem som gjort jobbet.
 
Om man tänker "besikta" varför vänta ända tills försäljningsdags med en "besiktning"....
 
Åter till ämnet "är helt utbytt" måste betyda hela anläggningen är utbytt.

Kollar man på vatten och avloppsledningar i deklarationen så står det "helt eller till större delen utbytta"
 
H HSP skrev:
Om man tänker "besikta" varför vänta ända tills försäljningsdags med en "besiktning"....
För att hinna passera preskriptionstiden för olaga elinstallation ;)
 
M MagHam skrev:
För att hinna passera preskriptionstiden för olaga elinstallation ;)
Måste man ange när installationen är uppförd?
Det är väl inte besiktningsmanen som anmäler det olagligt utförda arbetet.

För att någon ska kunna bli lagförd så måste polisen först få kännedom om att jag ett brott ev. har begåtts.

Besiktningen är till för att få en koll på skicket på installationen. Dvs se ev. brister som bör åtgärdas för att anläggningen ska vara säker.
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Måste man ange när installationen är uppförd?
Det är väl inte besiktningsmanen som anmäler det olagligt utförda arbetet.
Jag sa det med glimten i ögat. Tror inte besiktningsmän anmäler detta.
Däremot kan man ofta se när installationen är gjord. Både kablar, VPrör, och komponenter har ofta tillverkningsdatum så det avslöjar en hel del.
 
Förstod att det var med glimten i ögat :)
Datum avslöjar inte vem som installerat grejerna... Utan avslöjar lite när installationen kan ha skett...
Och med datum kan man även fastställa vilka föreskrifter som bör vara aktuella...

För det är när installationen är uppförd som "bestämmer" vilka föreskrifter som gäller för aktuell installation.
 
M MagHam skrev:
För att hinna passera preskriptionstiden för olaga elinstallation ;)
Om släktingen som gjorde jobbet har egen behörighet men gjorde det på fritiden är det INTE en olaglig elinstalaltion.

Om släktingen däremot jobbar som elektriker på en firma under delegation (alltså inte har egen behörighet) är det däremot en olaglig elinstallation.

..Inte för att jag har åsikter om det olagliga, i verkliga livet är det ju bättre att byta ut ett gammalt elsystem mot ett nytt oavsett vem som gör det - bara det utförs korrekt.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.