Byggahus.se
G
Ser förjävligt amerikanskt ut
 
Martin_B
gäst skrev:
Ser förjävligt amerikanskt ut
På vilket sätt?

På de flesta bilder ser det ut som en vanlig svensk inredning. Eller menar du byggnaden i sig? Inte den heller ser typiskt amerikansk ut.

Vad är "amerikanskt"? :)
 
Jag gillar denna stil.

Dock tycker jag att huset i Ljunghusen ser ut lite som en potemkinkuliss. Jag saknar genuint hantverk, och jag ryser vid tanken att det är ett frigolithus. Ett sådant här hus kräver massiva genuina klassiska material.

Fönstren borde ha livat med fasaden. Golven skulle varit i riktig ekstavsparkett, lagd stav för stav. Jag ser simpla golvlister, och kantiga obearbetade "socklar"/"murverk" gissningsvis i gips enl modernt fyrkantigt själlöst byggande.
Dessutom syns ojämnheter/skarvar i tak och väggar både inom- och utomhus. Klart b, som i billigt och dåligt hantverk. För dessa priser så förväntar man sig något genuint och inte bara en uppsnofsad "IKEA-låda".

Det är synd eftersom det finns mycket som är bra. Alla dessa organiska former kräver duktiga hantverkare, och mkt ser ut att vara välgjort och i bra mtrl.

Huset i Sthlm ser ut att vara mer välgjort och påkostat, även om det inte finns så mkt underlag att bedöma det på.
Dock ser skorstenarna ut att vara onödigt stora och klumpiga plåtschabrak. De borde naturligtvis vara i tegel och puts, och inte en plåtbit annat än en nätt och diskret trappstegsformad plåtfot för regnvattnet.

Sådana här hus är intressanta att få veta betydligt mer i detalj hur de är byggda eftersom de sannolikt inte följer normalt typhusbyggande. Det vore naturligtvis också intressant att få veta hur arkitekten tänker när han designar sådana här hus.
 
Jag tycker att de lyckas skapa unika byggnader med Ross känsla. En av mina grannar har ett Rosshus och det tog typ 2 år att färdigställa. Det såg ut som ett smurfhus med allt byggskum innan de fick på ytskiktet.
Även om huset kanske inte upplevs som det vackraste huset i området är helheten med tomt utöver det vanliga.
 
Hittepå-arkitektur med svårt Hollywoodkomplex. Känns fruktansvärt pretentiöst.
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
... nä man skall inte sticka ut! Hellre en litet hus där skillnaden att grannen har en röd volvo och jag en grön! Tydliga och aktiva planbestämmelser, där även färgval på buskar är förvalda, dvs ej gullregn, men syrén, naturligtvis i rätt färg. Gräsmattan skall vara 4,5 till 5,5 cm lång och inget annat.

obs - ironi
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Man får gärna sticka ut. En del klarar tom av att göra det med lite god smak — andra uppenbarligen inte...
 
Jag tycker att ett rosshus bryter av fint i ett villaområde. Inte min stil egentligen, är mer en trähustyp, men det är kul med nått annorlunda
 
Arkitektur betyder helhet!

Rosshusen har tyvärr satt sig över all tradition o kunskap som skapats i vårt land under årtusenden. Ett hus ska precis som kläder o alla verktyg som en människa behöver uppfylla VENUSTAS FIRMITAS O UTILLITAS

Rosshusen saknar stora delar av detta...

Det som kanske blir tydligast är att husens funktioner ligger långt från entreer då det blir lättare att designa då men knepigt att lösa vardagen i .

Det som ser läckert ut i solsken kan vara pest i regn...

Vill man ha ett enkelt hus att leva i under vardagar så ska transporterna vara korta säng-bad/toa-kök-Bil och när du kommer hem Bil-kök-bad/toa-vardagsrum-säng för husets alla innevånare

Hus som byggs för vackra vidvinkelkort hos mäklare blir lätt gigantiska trapphus med enorma vardagsrum o köken längst bort från entreer...Du orkar bo så ett tag men inte livslångt
 
Plasthus, i alla bemärkelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.