Byggahus.se
Funderar på att testa en Gnesta. Någon som har erfarenheter av dem? Man landar ju lätt på 250-300kr - är de SÅ mycket bättre? Jag tänkte börja med en oval anstrykare, det är en typ jag saknar i alla fall.
Jag har mest testat runt lite olika fabrikat, mest beroende på var jag köpt färg för tillfället. Gysinges tycker jag fäller väl mycket, i vart fall i början. Byggfabrikens är bra och jag är även nöjd med Mästers naturhårspenslar.
 
Vi har testat flera olika. Gysinges har bra pris men som du säger fäller de lite väl mycket och de slits fort tycker jag. Vi har även testat Gnesta och de är verkligen bra penslar men det funkar faktiskt i princip lika bra med de andra vi använt.
 
Nu har jag bara testat gnestapenseln och inga andra kvalitets penslar. Men jag tycker dom är väldigt sköna att jobba med. Och käns som bra kvalitet. För övrigt är dom väldigt trevliga och bra att ha och göra med. Och det är i min värd värdefullt.
 
T
Ska man stryka en linoljefärg och få ett bra resultat så behöver man en bra pensel - det är nog ingen som tvivlar på - och vad är då en bra pensel?

För mig så är det en pensel som inte släpper borst(utom några få när penseln är ny) och som har tät borst som inte är klippt i änden för att kunna fylla borsten med färg och sen få en bra ytstruktur. Formen på penseln ska också vara anpassad för det man ska måla samt ha ett skönt handtag.

Det är också viktigt att den kan tvättas ur och inte tappar borst eller att plåtblecket börjar rosta med rinnande rostvatten som följd.

Jag har provat lite olika penslar med naturborst och vissa har tappat borst(länge), haft för få/gles borst och vissa har haft klippta borst. Några penslar har haft för smala skaft för min hand eller lackade skaft som blir hala. Någon pensel hade just de rostande bleck som iaf inte jag uppskattar.

Gnesta (tidigare Oluma) har varit bra ut flera av de aspekter jag tar upp ovan. Bra handtag(lite kraftigare och obehandlade) som gör att jag inte får kramp i handen. Borsten avslutas naturligt(inte klippta) och är fastgjutna i blecket(som inte rostar) och handtaget, de är även täta så man får upp tillräckligt med färg även med en tunn linoljefärg för att stryka ut en större yta och det går att få en snygg struktur.

Klart att det är mycket pengar, men det är prisvärt enligt mig. De blir bara bättre och bättre de första 40-60 timmarna man använder dem och sen är de bra tills borsten slitits ner till knappt halva ursprungslängden(vilket är länge!) så länge man tar hand om penseln och tvättar ur den emellanåt.

Ska man däremot stryka en "modern" lackfärg så är det inte rätt verktyg - då vill jag ha en pensel med mindre tät borst och troligen syntetisk borst för att få upp färg och kunna stryka den i lite tjockare skikt. Då blir det nog en ANZA av rätt modell för den färg jag ska måla med.
Dessa kostar kanske hälften/en tredjedel av en Gnestapensel men är å andra sidan en "industriprodukt" på ett annat sätt och jag har iaf inte fått dem att hålla lika länge.
 
  • Gilla
Dibbs
  • Laddar…
Bra, inlägg. Håller med.
Jag köper en Gnesta och testar. Ska ändå upp till Byggfabriken och köpa en femma Auro-färg idag. Nej, jag ska inte använda gnesta-penseln till den färgen. :)
 
T
Dibbs skrev:
Bra, inlägg. Håller med.
Tack

Dibbs skrev:
...

Nej, jag ska inte använda gnesta-penseln till den färgen. :)
Vilken tur... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.