Förra året låg vi på 99 kr/säck, när jag tittade nu har det faktiskt gått ned lite till 91 kr/säck (kollar Vida, som levererar hit).

Vida uppger att deras pellets innehåller ca 4,86 MWh/ton, det får jag till 4,86 kWh/kg.

Med 16 kg i en säck och 91 kr säcken blir det 16 x 4,86 = 77,66 kWh per säck, 91 / 77,66 = 1,17 kr/kWh. Vi är nu inne i slutet av november och elpriserna i SE3 har fortfarande inte legat på de nivåerna, men lägg till elnät och energiskatt så är vi säkert uppe i 2 kr/kWh.

Alla säckar ska kånkas in, det ska dammsugas förråd, askas ur och sotas panna, bytas dyra delar som går sönder med jämna mellanrum, etc etc etc. Om man lägger till drifskostnaderna på en pelletspanna och sätter någon slags värde alls på sin tid så känns det mindre och mindre värt.

Jag har inte varit så här besviken sedan jag insåg att min bil aldrig kommer ned lägre än 1,15 liter/mil när jag kör den på etanol och man därför sparar typ en krona milen på att köra det istället för bensin.
 
Det är ju en ond spiral just nu med sämre tillgång på råvara pga vikande byggande osv. Sen skriker industri och värmeverk efter biobränsle.

Billigare lär det inte bli på ett bra tag.

Tänk också på att de fasta kostnaderna för elnät sitter du ju med oavsett pellets eller ej...
 
B
Peta in ett monoblock, om du har ett normalt dimensionerat värmesystem/2-rörssystem. Fixa en automation som väljer mellan pellets och värmepump beroende på elpriset, så slipper du en hel del av bärandet av pellets, och samtidigt slipper de värsta elräkningarna.

Nej, jag tror inte pellets är rätt i en villa som bränsle året om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
Vi kastade ut vår pelletspanna för par år sen och satte in en luft\vatte, finns bara en sak vi ångrar och det är att vi inte gjorde det tidigare. Det är ett jäkla skit jobb att hålla på med pellets, inte vidare hälsosamt heller.

Enligt kalkylen tjänade vi inte så värst mycket på att byta ut, om något alls men det har som sagt varit värt det med råge.

Sen kan säkert en värmepump också strula men än så länge så är underhållet som dag och natt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har bara pellets för rumsvärme och det går åt 2 pallar/år. Jag slösar rejält med rumsvärmen. Än så länge är det ekonomiskt men brytpunkten närmar sig.

Skall sätta in en LLVP men är tveksam om den värmer lika högt och till lägre kostnad.
 
Jag har stängde av min pelletspanna helt på hösten 2022 och värmer nu enbart med min LLVP. Med de priserna som är på pellets nu så sparar jag massor. Det har varit tusenlappar billigare att värma med el (faktiskt).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Elen kostade i April totalt 1,75:-/kWh exkl fasta avgifter med rörligt avtal.
Pellets kostar ung 1.30:-/kWh med 80% verkningsgrad (jag har högre verkningsgrad).
Så pellets lönar sig fortfarande.
 
L lat skrev:
Elen kostade i April totalt 1,75:-/kWh exkl fasta avgifter med rörligt avtal.
Pellets kostar ung 1.30:-/kWh med 80% verkningsgrad (jag har högre verkningsgrad).
Så pellets lönar sig fortfarande.
Pelletsen drar väl också ström så lågt räknat blir kostnaden samma men man slipper mecket med köpa in, transportera, lagra, fylla på, aska ur osv.
 
I
L lat skrev:
Elen kostade i April totalt 1,75:-/kWh exkl fasta avgifter med rörligt avtal.
Pellets kostar ung 1.30:-/kWh med 80% verkningsgrad (jag har högre verkningsgrad).
Så pellets lönar sig fortfarande.
Otydligt vad du räknat på, men en luft/vatten värmepump har COP på runt 3-4, dvs man får ut 3-4 kWh värmeenergi per kWh elektricitet, medan pellets har en verkningsgrad på runt 80%.

Så för att producera 1 kWh med pellets kostar det med dina siffror cirka 1,6 kr/kWh, medan det för en luft/vatten värmepump med en COP på 3,5 kostar cirka 0,50 kr/kWh.

Sen får man inte underskatta fördelen med att slippa sota, fylla på pellets, köpa pellets, frakta pellets och allt det där. En bonus är att man förorenar luften mindre.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.