Vi borrade en brunn i somras, 2023-06-26, 120m djup, 1m jord och 120m gråberg. Sprickor vid 50m, 110m och 120m. Efter borrningen fick jag göra ett prov, 5 veckor in 2023-08-07. Det visade extremt höga siffror på kadmium, 22µg/ml men annars ganska bra värden, var bara färgen som var problem, var väldigt brunt vatten. Efter jag pratat runt med lite folk tycker det att borrfirman bad mig göra provet väldigt tidigt. Snackade med firman och fick ett nytt prov att göra lite senare.

För att försöka reda ut färgen började vi med att spola ganska kraftigt en dag, då klarna färgen till men kom tillbaka några dagar senare, började istället spola lite granna varje dag för att hålla cirkulation. Färgen går i vågor, ibland är det klart, ibland är det väldigt brunt. Det känns som det påverkas av regnet men borrfirman är övertygade om att det inte läcker in ytvatten.

När jag gjorde mitt nya prov, 2023-10-30 fick jag bättre kadmium värden, 7,5µg/ml denna gången, fortfarande väldigt högt men bättre i jämförelse. Andra värden har dock stigit. Har 100% mer fluorid, natrium och Koliforma bakterier. 200% mer odlingsbara mikroorganismer, 500% mer ammoniumkväve. Bifogar en bild med allt i mer detalj.

Där emot har järnet minskat med ungefär hälften, samma låga mängd COD-Mn men färgen kvarstår, skiftandes dock.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i detta läget?
Vad kan man dra för slutsatser av informationen? Jag som lekman skulle ju misstänka att ytvatten läkte in, berget precis bredvid är lite småbrunt så kan tänka mig att den bruna färgen kommer från det, men kanske toppen av gråberget de borrade i har samma bruna färg och kvalite så det inte läcker in men berget förstör, såg dock väldigt fint ut när de borrade, bara grått stendamm. Borrfirmar är helt övertygade om att det inte är problemet och vill inte undersöka det. Det är ganska svårt att få tag på firman så man får ringa en gång om dagen och vänta på att de någon dag har tid att ringa upp.
Vad bör man göra för att styra upp vattnet så det är drickbart?
Hur resonligt är 7.5µg/ml kadmium, bör jag fortsätta spola och göra nytt prov om 5 månader igen, låta det vara, använda mindre vatten och se om det stabiliserar sig?
 
  • Tabell med analyseresultat, datum, skillnader, procent, mätsäkerhet, enheter - vattenkvalitetsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jag misstänkte först att de inte lyckats med gjutningen mellan röret och berget. Men när jag äntligen fick tag på borrfirman så säger de att det även kan vara sprickor i berget som leder till ytan och under röret. Gjorde en mätning för någon månadsedan som visade sig att PH värdet hade gått ner ganska ordentligt, 6.5, vilket låter som ytvatten, lågt ph. Även nu under vinten då det varit is har färgen stannat den samma. Jag kan ju inget om det här men känns som ytvatten när man tittar på konsekvenserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.