Byggahus.se
Jag har en Albinpanna olja/ved med elpatroner från 1974. Pannan dog nu i eftermiddag. Vad gör jag?! Det är -5 grader nu och ska bli ca -10 i natt. Hinner det bli någon risk för frusna ledningar?

Ska tydligen kunna vara den ena eller båda elpatronerna som gått sönder. En söndagkväll. Jag har panik.
 
Om det börjar bli så kallt att du tror ledningarna kan frysa, slå på kranarna lite grann. Om vattnet rinner krävs det mycket innan det fryser. Har du några elelement?
 
Hur dog pannan? Det är inte bara en säkring som gått? Har dålig koll på hur en albinpanna ser ut.
 
Som sagt, vad dog?
Gick en säkring.
Styrs patronerna av en inbyggd eller extern tetmostat?
 
Hmm.. Nu får jag ju skämmas men det var bara en huvudsäkring. Det första jag gjorde var att kolla alla huvudsäkringar och till och med ta ut dem och dubbelkolla om pluppen hoppat men eftersom de satt kvar även med lite krafs med nageln så hann jag ta ut olyckan i förskott och det vara nära att jag började fota mina ägodelar för att lägga ut dem på blocket. Sen tänkte jag att jag kan ju testa byta säkringarna trots att plupparna satt kvar och då tuffade pannan igång igen.

Nåja, det är mitt första hus och jag kan inget om sånt så jag får väl se det som en lärdom även om det gav mig tre svettiga timmar av googlande och hårslitande.
 
Haha. Skönt att det löste sig.
Du borde nog ändå undersöka vad som kan ha hänt, en huvudsäkring ska inte gå sönder av sig själv. Men nu kan du felsöka utan dunjacka.
 
Skönt det löste sig!
Men skönt att veta att man lever ibland 🇸🇪
 
Jag kanske skulle ha testat byta dem trots plupp innan jag hann starta en tråd, ha panik i en annan tråd och börja skriva mitt testamente. Jag har gått och varit rädd att pannan ska dö sen jag köpte huset så det här var verkligen en skräckupplevelse, haha. :)
 
Skynda iväg och köp på dig lite ved att ha som nödlösning. Om inte annat för att säkerställa god nattsömn...
 
Det är inte eldat i pannan sen urminnes tider så skorstenen är inte godkänd att elda i.
 
Kan ju även vara så att du haft något annat igång som drog mycket ström samtidigt. Vad är det för effekt på värmepatronen och vad har du för huvudsäkring ?
Kanske tvättmaskin/torktumlare/diskmaskin/spis användes när pannan dog ?
 
Det enda som jag vet var igång samtidigt var luft/luftvärmepumpen.

Jag vet inte vad elpatronerna har för effekt och huvudsäkringarna är på 20.
 
Elpatron + luftvärmepump på elpatron + spis så FLOPP så flyger en huvudsäkring. Lätt hänt. Jag drog en huvudsäkring med en simpel byggfläkt för ett tag sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.