Lagom till kylan så fungerar inte längre vår varmvattentillverkning. Trodde att det var patronen som gått sönder så jag beställde en ny och skulle byta den nu. När jag drar fram den gamla ser den nästan ny ut... Hur som helst hade jag ju köpt en ny så jag petar i den, men inget händer!
El kommer fram till kopplingsboxen (K200: https://www.rinkabyror.se/varumarke/backer/artikel/kopplingsbox-k-200/ ) men det verkar inte som att den skickar vidare el till värmeelementen..
Hur kan jag gå vidare med felsökningen?
Tillfälligt har jag kopplat ström direkt till elementet så vi fryser inte, men det känns ju inte som en säker lösning på sikt..
El kommer fram till kopplingsboxen (K200: https://www.rinkabyror.se/varumarke/backer/artikel/kopplingsbox-k-200/ ) men det verkar inte som att den skickar vidare el till värmeelementen..
Hur kan jag gå vidare med felsökningen?
Tillfälligt har jag kopplat ström direkt till elementet så vi fryser inte, men det känns ju inte som en säker lösning på sikt..
Om det finns spänning fram till termostat, men ingen spänning ut, så ligger ju felet i boxen. Du får försöka felsöka i den, resistansmäta överhettningsskyddet och termostatfunktion.
Säkerställ att grejorna är spänningslösa.
Säkerställ att grejorna är spänningslösa.
Nu ligger överhettningsskyddet på bordet och jag tryckte tills det krasade till. Nu släpper det igenom ström.E etompau skrev:
Ingen risk att jag tog sönder något?
Bästa svaret
Ingen aning.Krasande ljud låter ju lite oroväckande. Vet att det ska krävas rätt så rejält med kraft för återställning av dessa skydd.K Kallebo skrev:
Kanske kan du testa funktionen om du doppar sensorn i kokande vatten.
Asch. Det är väl jag som är klen och feg och inte vågade trycka så hårt som behövdes. Nu är allt återmonterat och nästa gång ska jag börja med att trycka hårt!E etompau skrev:
Lägg gärna någonting mellan tummen och knappen när du skall trycka på den lilla knappen på överhettningsskyddet. Trycket du med tummen direkt så "sjunker" knappen in i tummen och man lyckas inte överföra all kraft till knappen. En liten plåtbit eller bladet på en bordskniv mellan tumme och knapp underlättar vid tryckning.