K
Lagom till kylan så fungerar inte längre vår varmvattentillverkning. Trodde att det var patronen som gått sönder så jag beställde en ny och skulle byta den nu. När jag drar fram den gamla ser den nästan ny ut... Hur som helst hade jag ju köpt en ny så jag petar i den, men inget händer!

El kommer fram till kopplingsboxen (K200: https://www.rinkabyror.se/varumarke/backer/artikel/kopplingsbox-k-200/ ) men det verkar inte som att den skickar vidare el till värmeelementen..

Hur kan jag gå vidare med felsökningen?

Tillfälligt har jag kopplat ström direkt till elementet så vi fryser inte, men det känns ju inte som en säker lösning på sikt..

Har du kollat så att överhettningsskyddet inte har löst ut?

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
K
Det sitter ju ett överhettningsskydd med en "knapp" som ska ploppa ut. Jag har undersökt denna men det verkar inte ha löst ut.

Hör du om termostaten klickar till när du vrider på temp.ratten?

K
E etompau skrev:
Hör du om termostaten klickar till när du vrider på temp.ratten?
Japp. Det låter också bra!

Om det finns spänning fram till termostat, men ingen spänning ut, så ligger ju felet i boxen. Du får försöka felsöka i den, resistansmäta överhettningsskyddet och termostatfunktion.
Säkerställ att grejorna är spänningslösa.

K
E etompau skrev:
Om det finns spänning fram till termostat, men ingen spänning ut, så ligger ju felet i boxen. Du får försöka felsöka i den, resistansmäta överhettningsskyddet och termostatfunktion.
Säkerställ att grejorna är spänningslösa.
Tack för hjälpen!

Jag får väl skruva loss alltihop. Är det vanligt att dessa delar lägger av? Är 6-7 år gammalt.. Kändes mer logiskt att det skulle vara värmeelementet som gått sönder.

Mekanisk enhet med motor, växlar och elektriska kablar, sannolikt del av en större apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa grejor ska hålla betydligt längre än 6-7 år, upp mot 30-40 år är inte omöjligt.
Har du tryckt ordentligt hårt på övertemp.knappen?

K
Det verkar ju vara överhettningsskyddet som har gått sönder eller löst ut för gott.. vågar man montera isär det för att se om man kan få det att återställa?

Har tryckt så hårt jag vågar på det.

OK, en sådan skyddskomponent tycker jag man byter när den är defekt, du vet aldrig om det blir bra när den sedan skruvas ihop.

K
E etompau skrev:
Dessa grejor ska hålla betydligt längre än 6-7 år, upp mot 30-40 år är inte omöjligt.
Har du tryckt ordentligt hårt på övertemp.knappen?
Nu ligger överhettningsskyddet på bordet och jag tryckte tills det krasade till. Nu släpper det igenom ström.

Ingen risk att jag tog sönder något?

K
E etompau skrev:
OK, en sådan skyddskomponent tycker jag man byter när den är defekt, du vet aldrig om det blir bra när den sedan skruvas ihop.
Öppnade aldrig den tog bara loss den.

Bästa svaret

K Kallebo skrev:
Nu ligger överhettningsskyddet på bordet och jag tryckte tills det krasade till. Nu släpper det igenom ström.

Ingen risk att jag tog sönder något?
Ingen aning.Krasande ljud låter ju lite oroväckande. Vet att det ska krävas rätt så rejält med kraft för återställning av dessa skydd.

Kanske kan du testa funktionen om du doppar sensorn i kokande vatten.

K
E etompau skrev:
Ingen aning.Krasande ljud låter ju lite oroväckande. Vet att det ska krävas rätt så rejält med kraft för återställning av dessa skydd.

Kanske kan du testa funktionen om du doppar sensorn i kokande vatten.
Asch. Det är väl jag som är klen och feg och inte vågade trycka så hårt som behövdes. Nu är allt återmonterat och nästa gång ska jag börja med att trycka hårt!

Lägg gärna någonting mellan tummen och knappen när du skall trycka på den lilla knappen på överhettningsskyddet. Trycket du med tummen direkt så "sjunker" knappen in i tummen och man lyckas inte överföra all kraft till knappen. En liten plåtbit eller bladet på en bordskniv mellan tumme och knapp underlättar vid tryckning.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.