Byggahus.se
E
Skrivet av: Kindblad

Känns lite TV 4, där inte reklamen bara ligger mellan Renoveringshysteriprogrammen utan där reklamen även ligger inbäddad i själva programmet. Undra förresten om herr energirådgivare gjorde en analys med värmekamera för att se var väggen läcker värme?
De flesta sjunger tilläggsisoleringens och fönsterbytarnas lov.
Vilken miljöbelastning kostar ett nytt fönster kontra tätning eller lite mer pellets? Intressant fråga tycker jag?
 
E
Skrivet av: Ella Johansson

Ser fram mot uppföljningen och hoppas den har fokus på mögel och ventilation. Hur kan ni lura människor på detta sätt med teknologier man vet att inte fungerar
 
E
Skrivet av: Ella Johansson

Ser fram mot uppföljningen och hoppas den har fokus på mögel och ventilation. Hur kan ni lura människor på detta sätt med teknologier man vet att inte fungerar
 
E
Skrivet av: Daniel2

Vad är det för teknologier du menar?
 
E
Skrivet av: Peter

Isolering av yttertaket kan ju bara göra nytta om taket gränsar till ett varmt rum. Dessutom finns ju luftspalt mellan sponttaket och isoleringen på insidan. Så isolering på utsidan - varför?
 
E
Skrivet av: Bernd das Brot

Mycket problematiskt isoleringssystem som inte upfyller dagens krav av ventilation av tex. taktegeln och bortventilation av kondensvatten som tränger genom en genomblöttat taktegel. Garantin av tegeltillverkaren kommer inte att fungera. Dessutom är genom dem många springor i systemet felet faktiskt förrutbestämt. Ett system med mycket dåligt ryckte i Tyskland.
Lycka till Bengt Drakenberg.
 
E
E
Skrivet av: Tård

Är det samma problem med andra tyska system som BauderPIR och Monier Clima Comfort?
 
E
Skrivet av: Daniel

Clima Comfort är 100ggr bättre än det skräpet från Macho Dach. Diffusionöppet och mycket bättre då man läktar med 45x70 precis som frihängande. Väl ventilerat under pannorna och ytan har underlagstak färdigt på sig.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Daniel, intressant!
Jag hittade moniers beskrivning, och IRL test av deras Clima Comfort system.
Det liknar ju väldigt mycket det Thermisol förespråkar, men Monier tycker inte att man behöver stänga till takfotsventilationen.

Det blir naturligtvis enklare vid renovering, men vid nybyggnad spelar det ingen roll.

Vad är det specifikt du anser vara skräp med Macho Dach?
Bristfällig ventilation under pannorna förstår jag, vilket väl innebär att de samlar fukt och lätt fryser sönder.
Och jag begriper inte hur pannorna ligger kvar.
De måste ju spikas skruvas fast. Hur löser Macho Dach det?
 
E
Skrivet av: Daniel

Precis som alla skriver här, knepiga infästningar fuksamlande utrymme där ventilationen av pannorna kan vara väldigt dålig beroende på panna samt diffusiontätt( jaja nästan helt).
Man kan lägga duk under men poängen med duken försvinner. Isolervärdet är mycket sämre osv. listan bara växer känner jag. Att Monier menar att luftspalten ska vara kvar är inget negativt, det handlar i första hand om att man får ner luftfuktigheten enormt mycket. Mögel problem finns i många hus vilket man avhjälper. Vid nybyggen kommer det säkert med tiden att kunna slopa spalten men deras system vänder sig i första led åt renovering. Därav deras poäng med att luftspalten kan vara kvar.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

OK, Daniel, jag tror att jag förstår hur du menar.

Men detta Macho... system är ju rätt vanligt i Tyskland.
Finns problemen rapporterade?
 
E
Skrivet av: David

Men vad tusan händer här?
Jag känner byggahus.se som ett matnyttigt och bra forum med många sansade och kunniga skribenter.
Det som syns bland kommentarerna till denna och den föregående artikeln är verkligen ingen rolig läsning.
Risken finns att intresset att ställa upp och beskriva sina projekt omintetgörs om mottagandet ser ut på detta vis. Även om vissa kommentarer är relevanta är tonläget generellt väldigt dömande. Varför skriver ni på detta sätt? Vidare dras slutsatser på förmodade fakta, tex att luftspalten under responten bibehållits. Länkar till referenser handlar om andra förutsättningar, som jag förstår det lyfts att det är svårt att göra en lufttät Maco-dachkonstruktion vid nybyggnation, vilket inte är fallet här. Vidare dras slutsatser kring avrinning och diffusionstäthet visavi takpannornas avrinning, vilka jag tycker verkar lite förhastade. Temperaturväxlingarna under taktäckning är stora och ett tegelfasader är föga lufttätt.
Att flytta ut fönster är inte självklart en fuktsäker lösning även om det är utseendemässigt fördelaktigt.

Utan att veta mer än det som skrivits i artikeln skulle jag tro att huset har tämligen goda förutsättningar att fortleva med förbättrad energiförbrukning och utan större konstruktionsmässiga risker.

Jag tror att vi bör tänka oss för huruvida vi skall raljera över andra, med risk att skjuta forumet i sank eller om det kan finnas en poäng i att koppla på en lagom dos ödmjukhet varigenom stämningen torde gynnas.
 
E
Skrivet av: TomHed

Sunt med lite tveksamhet. Hur såna här "nymodigheter" fungerar vet man först om 10år
Har polare som köpt nytt fint tätt och dyrt hus som fick fuktproblem efter några år
Men visar det sig att nya lösningar håller i längden så är det ju bara att tuta o köra.
Machodach har väl fått både ris o ros
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.