Byggahus.se
Tjenare! Har köpt ett gammalt hus på ca 130 kvm. Kommer bli ett långsiktigt livsprojekt. Renovera har jag gjort förr, men då ytskikt (golv väggar tak) och fasad. Då har jag haft turen att ha gömd jordad el.

Men nu till elen! Har blandad jordad/ojordat (ajdå) i princip i varje rum. ALLT är utanpåliggande. Eftersom inte en massiv budget finns just nu efter husköpet (turligt nog ramlar det in varje månad) tänkte jag ta ”lite i taget”. Hur fan ska jag tänka vad gäller elen? Kan jag renovera ett rum i taget och ”dra med” el (hur då?). Eller ska jag spara ihop en budget och byta allt och sen fräsa in? Jag ger inga fler idéer själv här, vill ha era! :)
 
Köpte för 25 år sedan ett hus som sedan dess totalrenoverats. elen var tveksam, tog dit en elektriker och fick kommentaren: " Så länge du inte rör en ledning kan du använda den. Petar du på en ledning byt den omedelbart!" Renoverade kåken under 15 år, rum för rum, ett i taget, blåste ur rummet, fräste in kanaler och ny el efterhand.
Så det går absolut att göra så. Men se till att du hittar en lokal elektriker du har förtroende för så det blir samma en som gör hela huset på timme. Fastprisofferter på denna typ av jobb brukar bli med säkerhetsmarginal.
 
Ja, och mkt kan du göra själv, fräsa spår och ursparingar för dosor etc. Kanske, om det tillåts även lägga rör, sätta dosor och putsa/spackla.
 
tack för svaren! Jag antar det behövs lite planering för fräsning då, vill nog ha några fler uttag än vad som finns idag. Tänker jag rätt om jag vill dra längs tak, ner till varje planerad brytare, ned till varje planerat uttag samt i tak för lampa? Att sänka taket är nog inte aktuellt :) samt fräsa ut utrymme för kopplingsdosor!
 
Tilläggsisolera inåt 45 eller 70 mm så får du ett installation skikt samt nya raka väggar.
 
  • Gilla
mattoys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.