Byggahus.se
4,3 V6:an i S10 är en riktigt trevlig motor tycker jag, från 1500rpm och uppåt så har den bra med ork. :)

Dodge har ju även Dakotan som är i samma liga.
 
Redigerat:
Håller motorerna?
Vet att tex den 3,8 som fanns på 90-talet alltid sköt toppackningarna, men tex den gamla 3,1 gick hur länge som helst...har fö haft en sån men den var inget rolig, slö och törstig. Men den höll, hade gått 34 000 mil när jag sålde och enl bilregistret går den bilen än.
 
Den är ju i princip en 350 med 2 cylindrar fimpade.
Jag har inte hört om några vanliga fel på dom, vi har en Astro i firman med samma motor och den har gått 27 000 mil nu och gick som en klocka. :)

Drivlinan överlevde karossen iaf.

Jag tycker inte att v8 är något att sträva efter, även om jag åker 340hk v8-bil nu så tycker jag att en v6 eller ännu hellre raksexa har en trevligare motorgång.
 
Gillar också raksexor även om brukisen nu har v6.
Bättre än en raksexa är två, sommarkatten har v12, har aldrig kört en bil vars motor går mjukare.
 
S-10 är ungefär som en King Cab eller annan japslåda. Ska du ha en bil med modern motorstyrning går S-10 bort. V6:an är riktigt stenålders precis som automaten och resten av bilen.
För mig blir det antingen eller. En snål fyra eller en mastig V8. Vortec-sexan känns som en dålig kompromiss, drar soppa som en V8 men går obetydligt bättre än en fyra.
 
Fotografen:
Jo tolvor och sexor går fint. :beer:
 
Blir det inte sjukt mycket billigare att köpa en släpkärra till att köra skräp med än en hel bil?
 
AxxChild skrev:
Blir det inte sjukt mycket billigare att köpa en släpkärra till att köra skräp med än en hel bil?
En begagnad pickis kostar som ett begagnat släp. Och ibland behöver man både-och, så givetvis har man redan ett släp.
 
AxxChild skrev:
Blir det inte sjukt mycket billigare att köpa en släpkärra till att köra skräp med än en hel bil?
Då måste man ha en dragbil, och då helst en oöm sådan. Vitsen är att ha en arbetsbil man inte behöver vara lika rädd om.
 
Ja dragkrok är helt klart en fördel!
 
Jag har en pytte pickup själv en subaru 1800. Kan säga att skulle jag köpa pickup igen så skulle jag satsa på nått med mer lastkapacitet och mer flakyta. Tycker vw pickuperna ser schyssta ut.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Jag har en pytte pickup själv en subaru 1800. Kan säga att skulle jag köpa pickup igen så skulle jag satsa på nått med mer lastkapacitet och mer flakyta. Tycker vw pickuperna ser schyssta ut.
Åh, jag saknar min Subaru-pickis! Outslitlig mekanik, hopplös kaross.
 
Porriga Bmw hjul du har på S10 an, hade suttit som en fläskläpp på min bil(y)

Mvh
 
Väcker den här tråden bara för att jävlas.
Sålde min väldigt ekonomiska S-10 i somras och slog till på en riktig rednecktruck, en Ford F250 1973 med FE 360-motor, C6-automat och skitgrov Dana 60-bakaxel.
Ekonomiskt sett ett nedköp. Den är rejält skabbig men ändå var den dyrare än min sjukt fina S-10. Den drar mer än dubbelt så mycket. Skattebefriat och drygt 600 kr/år i helförsäkring är en klen tröst.
Men vilken härlig bil. Totalt oöm. Lastar hur mycket som helst utan att knota. Och en utstrålning som är obetalbar. Moderna pickisar med dubbelhytt är säkert jättefina, men jag gillar det örnigt robusta och ett stort 8-fotsflak. En bil befriad från status, som man kan lämna med rutorna nere över natten även om väderleksrapporten ser halvdan ut.

Ford F250 från 1973 på en gräsmark i solnedgången, skitig vit pickup med logotyp, svensk nummerplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
En bil befriad från status
Nä du, den går jag inte på...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.