Byggahus.se

Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

  • Antal röster
    439
AndersMalmgren skrev:
Det är platsbyggt, har tyvärr glömt bort vad snickaren heter, måste kolla upp det i pappren
Ok, är det platsbyggt av en snickare så behöver du inte lägga ner tid på det för min skull. Var mest nyfiken ifall det var något av det som var köpt "över disk".
 
Dalbotös skrev:
Ett exempel; jag har fyra dörrar, två fönster och en murstock i mitt kök som är ett genomgångsrum. Vissa saker som ofta förespråkas såsom arbetstriangel och flöde kommer vara helt omöjliga att få till. Det får bli vad som är möjligt, förhoppningsvis kan jag få lite hjälp av alla kloka här.
I vissa lägen ska man nog ta sig en funderare på om köket befinner sig i rätt rum. Det kan vara bättre att bygga ett nytt kök i ett annat rum och helt ta bort det gamla köket.
 
Eld skrev:
I vissa lägen ska man nog ta sig en funderare på om köket befinner sig i rätt rum. Det kan vara bättre att bygga ett nytt kök i ett annat rum och helt ta bort det gamla köket.
Precis som vi ska göra :) Det funkar inte längre att ha köket i den undanskymda delen av huset där endast tjänstepersonalen huserar.... Nu får, snyft, Herrns rum, fint upplåta sin plats åt kök istället
 
AndersMalmgren skrev:
Det är sjukt individuellt detta, mao finns det inget svar. Men jag tror att desto mer tidlöst man bygger desto längre håller det.

Vårt kök är inne på 15 år och känns fortfarande fräscht



[bild]
Fräscht, men var är lady och lufsen? ;)
 
När vårat hus byggdes 1956 så var det ett stortvardagsrum (till honom) och ett litet kök (till henne). 2010 så blev de båda ett stort kök och allrum där jag/han kan laga mat tillsammans med gäster med golv av fiskbensparkett i halva köket.
 
Den där arbetstriangeln (som svenskaforskningsinstitutet forskade fram under andra hälften av 1930talet, då övriga delar av Europa var upptagna med att kasta sprängmedel på varandra) tyckte inte vi var så viktig längre. Den var tänkt att underlätta för husmor så att hon inte blev utsliten och nu förtiden går vi på gym för att vi i vardagen inte rör på kroppen i den utsträckning som kroppen behöver
 
Dalbotös skrev:
Ett exempel; jag har fyra dörrar, två fönster och en murstock i mitt kök som är ett genomgångsrum. Vissa saker som ofta förespråkas såsom arbetstriangel och flöde kommer vara helt omöjliga att få till. Det får bli vad som är möjligt, förhoppningsvis kan jag få lite hjälp av alla kloka här.
Den där arbetstriangeln (som svenskaforskningsinstitutet forskade fram under andra hälften av 1930talet, då övriga delar av Europa var upptagna med att kasta sprängmedel på varandra) tyckte inte vi var så viktig längre. Den var tänkt att underlätta för husmor så att hon inte blev utsliten och nu förtiden går vi på gym för att vi i vardagen inte rör på kroppen i den utsträckning som kroppen behöver
 
Eld skrev:
I vissa lägen ska man nog ta sig en funderare på om köket befinner sig i rätt rum. Det kan vara bättre att bygga ett nytt kök i ett annat rum och helt ta bort det gamla köket.
Har bara två rum att välja på och det andra blir ännu värre. Kom på att jag vill ju ha en altandörr någon gång med så jag rättar mig själv; fem dörrar. =)
 
Hur ofta renoverar man kök?
Svar:
- Vitvaror var 16:e år.
- Rubbet var 48:e år.
Så ser statistiken ut i mitt fall. Huset är från 1965.
 
  • Gilla
elektro
  • Laddar…
Det är väl upp till människor som nyttjar? Själv tycker jag köket ät navet i ett hem! Samlingspunkt..Go mat fika allt som är gott,skapas i köket:)
 
Gärna 1 storbord,alla är med.skratt å och god mat:) Alla är med och delaktiga
 
Jag röstade var 20:e år men skulle gärna måla och småfixa om köket bra mycket oftare än så bara för att det är kul.

Men att riva stommar, väggar, golv och tak får vi göra om nästa gång när blöjbarnen flyttat hemifrån :D
 
"köket" i mitt hus är från 50 möjligen tidigt 60tal med lådinsatser i plast och en bänk höjd på knappt 80cm. förhoppningsvis kan jag nästa år sätta in det begagnade jag köpt och renoverat (nylackade luckor och nerslipade massiva valnöts skivor. Bör väl tillägga att jag jobbat med att tillverka kök förr��) i det rum som passar bättre för ett riktigt kök än den korridor där man gömde husmor förr.

Byt kök när ni vill men personligen tycker jag man ska satsa på att bli nöjd med det kök man sätter in och inte byta 6år senare bara för att det är omordernt el att grannen bytt till något nytt/häftigt...
 
Det första som åkte ut ur vårat hus byggt -74 var originalköket med furuluckor. Det kändes opraktiskt och trångt bland annat tack vare de takhängda skåpen som delade rummet i 2 delar. Slog ut väggen mot groventren och fick ett kök på 28 kvadrat inklusive matplats.

15 år senare tycker vi fortfarande att vårat Ballingslöv Birka-kök känns bra. Vi bytte nyligen gångjärnen i skafferidörren som kändes slöa och det gick på Ballingslövs 20 års garanti. Stommar, luckor och arbetsytor håller säkert ytterligare 15 år.

Det som känns omodernt är belysningen. Kanske åker lysrörsarmaturerna under överskåpen och hallogenspottarna i taket ut i förmån för LED med lite blåare ljus.
 
Byta ut HELA? Det har fortfarande inte gjorts i vårt hus från 1959 - även om vi bara behöll 1/3-del av köket i original... Jag tror dock att de luckorna vi behöll från originalköket kommer att överleva dem vi satte in för fem år sedan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.