Byggahus.se

Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket?

Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

1. Vart femte år

0 röster
    0,0%
  2. Vart tionde år

7,3%
  3. Vart femtonde år

12,6%
  4. Vart tjugonde år

40,5%
  5. Vart trettionde år

28,6%
  6. Man kan byta hur ofta man vill

11,1%
  1. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 126 inlägg

falkn

Byggveteran
    Det beror ju helt på vad man själv kan acceptera för standard och hur bra kök man sätter in. Man får ju också ta hänsyn till marknadsvärden på bostaden kontra kostnaden för nytt kök o.s.v. Själv tycker jag väl att 10-15 år är rimligt. Sen kan man ju behålla vissa delar typ bänkskiva om denna är i sten. Vitvaror behöver ju ändå bytas ut med detta intervall.

2. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 051 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Vår drygt 15 år gamla Siemens-kyl är sjukt mycket bättre än vad samma märke har idag, den är mycket tystare. Ända nackdelen är att rostfri-ytan inte är lika flottfläcks-fri som dagens yta

3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 126 inlägg

falkn

Byggveteran
    Självklart kan ju kvalitetsvitvaror hålla längre. Jag räknar ju med att våra vitvaror (förutom de från IKEA) ska hålla länge med tanke på priset. Oavsett lär vi väl ha flyttat för längesedan när det är dags att byta..

4. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 388 inlägg

Ymer

Medlem
    Aha.
    Men nu har du ju räknat ut vad skillnaden blir att ha ett kök jämfört med att inte ha något alls. Kan du räkna ut hur mycket man sparar på att laga mat i ett kök som är 1 år gammalt jämfört med ett som är 5 år gammalt (eller man kan ju hugga till med 15 år gammalt)? Eller går ett kök automatiskt sönder efter 1 år så din beräkning håller måttet varje år?
    Alla renoverar ju kök efter vilja och behov, men jag är liiite skeptisk till din uträkning. :cool:

5. E
    Medlem · Stockholm · 2 357 inlägg

Eld

Medlem
    Det lär ju vara dyrare att laga mat i ett nytt kök än i ett gammalt eftersom ett slitage eller skada på ett nytt kök drar ner vädret på köket mycket mer än det gör på ett gammalt kök. Så ju äldre ett kök är (men fortfarande fungerande) ju billigare måste det bli att använda det. Sedan är frågan hur mycket billigare det blir... Försäkringsbolag brukar väl räkna med linjär avskrivning under 10 år? Det skulle betyda att det är gratis ur slitagesynpunkt efter tio år och det betyder också att man, om man byter kök efter fem år inte bara måste betala för det nya köket utan man måste också göra en engångsavskrivning på halva kostnaden för det gamla köket. Jag tror dock mer att värdeminskningskurvan liknar en negativ exponentialfunktion med stort ras i början och en mycket liten värdeminskning efter ett antal år. Då blir måltiderna i ett nybyggt kök riktigt dyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.