Byggahus.se
Någon som målat sin fasad med Nordsjös Siloxane färg som ska vara en typ silionfärg? Vad tror ni om denna? Ska alltså måla om en slammad fasad som inte varit målad på 23 år och är hyfsat fin ännu! En granne målade med Nordsjö Siloxane och en annan med Nordsjö silikat borde kanske väntat fem år och sett vem som valde rätt? ;-)
 
Som jag försökte säga i en tidigare tråd så har du ett system som suttit i 23 år och fortfarande är i hyfsat skick. Det är idag målat med en färg som kom fram i mitten av 1800-talet och som bevisligen är ett av de bästa färgsystem för puts som finns.
Jag förstår inte varför du ens tänker på möjligheten att experimentera med en ny färgtyp som det finns väldigt lite erfarenhet av.
En ommålning med samma system som har hållit i 23 år fungerar ganska säkert i minst 15-20 år framåt. Personligen skulle jag inte gått ifrån silikatfärgen.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Helioz!

det finns bara en enda anledning till att vi valde denna färgen och det är att man läser om hur svårt det är att få Silikatfärgen att inte bli dragig osv... Men jag håller med dig och innan jag såg ditt svar så hade sambon och jag mer eller mindre bestämt oss för att fortsätta på Silikatfärgen just därför att vi ju vet att den är bra och att den har fungerat i många många år! Och skulle det bli rent för jäkla fult så KAN man måla över med silikonfärgen men man kan aldrig gå tillbaka till silikaten om silkonen inte skulle vara bra i framtiden! Kostnaden blir också 2500 kr lägre med silikatfärgen och vi behöver inte måla mer än två ggr med silikaten då vi blandar i bindern i färgen där!
 
Oj, menar förstås Oceanis!
 
Vad tror ni om Nordsjös silikatfärg då?
 
Om du använder bra långhåriga rullar och bra fasadpenslar så är det inga problem. Måla inte när solen ligger direkt på fasaden utan försök att köra skuggsidor beroende på tiden på dagen ni målar. Och framförallt snåla inte på färgen och dra iden, dvs försök inte rulla ut den länge utan fyll på färg ofta.
Rullar kan man förledas att köpa billiga men då blir det inte bra för dessa håller inte så mycket färg. Köp av god kvalitet och långhåriga trots att dom är dyra men sköt dom och tvätta dom så håller dom länge.

Försök att hålla kanterna våta dvs måla hela tiden så att du har en kant våt och gå hela vägen ut till hörnen på husen innan ni tar paus :)

Jag har tidigare använt Nordsjös silikat men dom gjorde en förändring i sin silikatfärg för ett antal år sedan och ville inte svara på frågan jag ställt flera gånger om hur mycket organiskt material dom har sin färg så jag gick därför över till Alcro.
Har använt Nordsjös i källare utan problem och tror nog att utomhus silikaten är ok den också, men jag blev misstänksam när man inte ville svara på min fråga.
 
Oceanis!

tack för din hjälp! Vi åker in imorgon bitti och byter färgen men kör på Nordsjö...

Vad skulle man gjort utan detta forumet? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.