Byggahus.se

Vilken färgkod är det på Nordsjö "Base White"?

1. Q
    Medlem · 50 inlägg

Queen15

Medlem
    Vet någon här vilken färgkod det egentligen är på Nordsjös färdigblandade kulör "Base White? Efter ett par olika testmålningar målade vi huset med Base White för ett par år sedan. Såååå nöjd! Vi ville ha en "ren" vit ton utan att det slår mot gult, grönt eller blått vilket det annars ofta gör. Särskilt när det ligger snö på marken brukar vita kulörer se aningen gula, gröna eller blåaktiga ut. Base White upplevs som "helt vit" oavsett omgivning!

Har senare målat en del inomhus med samma kulör men nu är det så att jag nog vill använda ett annat fabrikat på färgen och då kommer problemet att hitta det som motsvarar Base White. Jag har vänt mig till olika färgbutiker men ingen har lyckats få fram motsvarande vita ton, receptet tycks vara hemligt. Har provat jämföra med S300N men den blir aningen för kall (näst intill blåaktig) jämfört med Base White. S500N är nog mest lik men blir aningen gråare. 0502Y är inte ens att tänka på, den ser helt gul ut i jämförelse.

Vad kan det vara?

2. Q
    Medlem · 50 inlägg

Queen15

Medlem
    Jag har faktiskt fått svaret via en färghandel idag så om det intresserar någon är receptet Vit A bas GE000.5 RE001 Den innehåller alltså ingen svärta alls och en pytteliten mängd gult och rött.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.