Jag har en trea på tredje våningen med mer eller mindre risigt golv i alla rummen och i hallen.
Jag hade tänkt att lägga samma golv i hela lägenheten, om det nu är möjligt.
Med fiskbenen från Rusta är det möjligt. Golvet tål tuffa tag och det är vattenavvisande.

https://www.rusta.com/se/sv/laminatgolv-weinburg-light-oak-xl-p403013260101.aspx

Golvet från Nordsjö trivs jag med för alla plankorna ligger åt samma håll, det är lättare att lägga. Man behöver inte passa in golvet i sidled. Det är hårt och tål mycket. Däremot är prisbilden mer diffus...
Jag ska besöka Nordsjö på lördag hade jag tänkt, för att fråga m olika saker.

https://golv-interior.nordsjoidedesign.se/sortiment/golv/pure-ek-nature-duoplank/

Det finns väldigt många golv men jag har ingen möjlighet att åka till alla affärerna och titta. Vilka golv finns och som skulle passa för mig!? (Bauhaus med flera. Jag kan inte alla namnen på affärer som saluför golv!)
 
Mats-S
Vad jag kan se jämför du äpplen med päron ;-) Rustalänken är ett laminatgolv, Nordsjölänken är ett parkettgolv (trä).
Ska du lägga samma golv i ALLA rummen så råder jag dig bestämt att lägga ett laminatgolv, vattentåligt och HÖG kvalitet. Det blir inte så många tusenlappars skillnad i en 3:a mellan ett budgetgolv och ett kvalitetsgolv.

Börja med att kolla in kvalitetsmärkena på webben så att du får lite uppfattning om vad som kan passa dig, utbudet är ENORMT ... vi la om golvet i hela villan i höstas och det tog veckor av googlande och butiksbesök innan vi med stor vånda bestämde oss ... men resultatet blev lång över förväntan. Det lönar sig alltså att ta det lite lugnt innan du bestämmer dig slutgiltigt...
 
  • Gilla
gimmok och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är två totalt olika golv du hänvisat till hittills, parkett och laminatgolv. Spelar det någon roll för dig? Gissningsvis är parkett minst dubbla priset än Rustas laminat. Generellt är parkett dyrare, men det finns dyrt laminat också.

Stora ytor kan kräva avbrott när det är levande material. Det kanske inte är ett problem. En tröskel hanterar det.
 
Vilka golv du än kollar på så kolla om bauhaus också har det, har du sådan tur att Bauhaus säljer samma för bara ett öre mer så kan du prismatcha och får 12% rabatt på konkurrentens pris.

Jag hade otroligt flyt när jag köpte mitt klickvinyl till hela huset, hade bestämt mig för vilket i en färgbutik men Bauhaus var någon tia billigare per m2 så jag åker dit, i butiken kollar jag prisjakt och se att EN Coloramabutik i hela Sverige har rea på det golvet vilket jag kan prismatcha på.

Så jag börjar på ca 430kr/m2m2 - 400kr/m2 - ca330kr/m2 till 270kr/m2, tror jag sparade nästan 15,000kr.

Det är inte ens någon rea igång och ändå kan man få ner golvet till 344kr/m2 just nu jämfört med 396 som Bauhaus ligger på bara för att dom är 8kr dyrare just nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4722882


Låg laminat från byggmax i huset när jag flyttade in och i alla hallar där det kunde bli lite fuktigt hade laminatet rest sig och släppt i skarvarna. Utanför badrum och vid ytterdörrar.
 
Som sagt du jämför väldigt olika golv, golvet från Nordsjö, som egentligen är från Tarkett kostar nog 700-800kr/kvm om inte mer. Det är en s.k. lamellparkett vilket innebär att man har 2-4mm slitskikt i riktig ek. Golvet från Rusta är laminat vilket innebär att slitskiktet är ett tunt lager med plast, trästrukturen är bara en bild av trä.
Laminat är och känns i regel billigare. Slitskiktet är dock slitstarkare än ek men parkett går att slipa ett par gånger, när laminat är slitet är det bara att kasta.
Laminat är generellt sett tunnare än parkett vilket kan vara en fördel om man behöver lägga golvet på befintliga golv.

Vill du ha parkett (lamellparkett) men har tight budget hade jag kollat på Byggmax, tycker deras parkett är prisvärd och man kan hitta hyfsade för typ 300kr/kvm. Dock är det i nuläget brist på trägolv då Ukraina och Ryssland är stora leverantörer, så mycket är slut, i synnerhet de lite billigare golven.
 
Jag har exakt det parkettgolvet hemma och det ser fint ut samt var lätt att lägga. Mina föräldrar har dock ett billigt parkettgolv av samma karaktär (3-stavig ek) och jag varken ser eller känner någon skillnad på mitt och deras golv. Nu köpte jag mitt golv till ett lågt pris (överblivet från större bygge) men skulle jag köpt nytt golv idag skulle jag valt Bauhaus billigare parkett alla dagar i veckan.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag har exakt det parkettgolvet hemma och det ser fint ut samt var lätt att lägga. Mina föräldrar har dock ett billigt parkettgolv av samma karaktär (3-stavig ek) och jag varken ser eller känner någon skillnad på mitt och deras golv. Nu köpte jag mitt golv till ett lågt pris (överblivet från större bygge) men skulle jag köpt nytt golv idag skulle jag valt Bauhaus billigare parkett alla dagar i veckan.
Vilket golv exakt har du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.