Tog bort ett plank och fick en bit betongmur exponerad. Köpte en liten burk Nordsjö Murtex Acrylic fasadfärg och målade. Blev kanon! Nu har jag nästan hela burken kvar.

Samtidigt har jag ett rum med betonggolv inne i källaren. Vi går väldigt sällan där. På väg till extra kylskåpet eller bastun. Så två-tre ggr per månad, alltid barfota eller i strumpor. Kan man måla det betonggolvet med fasadfärgen? Den tidigare ägaren har målat golvet innan med nån blank underlig färg, som släpper i flagor. Det blir så mycket skräp och städande att jag tänkte måla över med något som "håller allt på plats". Färgen släpper bara där det redan släppt innan, inte på hela målade ytor utan bara i "skarvarna" där det redan fläckvis lossnat.

Då kom jag att tänka på fasadfärgen, som var avsedd för just betongmurar.

Jag ser inte att färgen på golvet kommer utsättas för något nämnvärt slitage, och det måste inte bli supersnyggt, bara sluta flagna och skräpa.

Kan det få oönskade konsekvenser att använda en fasadfärg på ett golv?
 

Bästa svaret

Har fått svar från Nordsjö teknisk support, upptäckte att det fanns ett telefonnummer på burken man kunde ringa :D Utomhusfärg av den typen har ingen slitagegrad överhuvudtaget, samt att den innehåller fungicider, dvs gifter, eftersom den används utomhus. Har man en sådan färg inomhus får man gifter i inomhusmiljön, och det vill man absolut inte ha inomhus.

Så denna fråga kan verka som en vägledning för andra som kommer på denna idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.