Byggahus.se
Inspirerad av fiskbuggaren fantastiska tråd om soffbordsbygge i lägenhet, tänkte jag dela med mig av mitt eget tankerensarprojekt. Givetvis kommer det inte bli lika bra, men om ni tycker det är ett problem kan ni väl sluta läsa. Projektet har som sådant noll och inget att göra med mitt vardagliga förvärv utan är ren och skär skaparglädje, dessutom kryddad med lika delar nybörjarklåpighet och naivitet. Eftersom jag inte bygger hemmavid utan i min fars snickarbod, kommer uppdateringar att komma mycket oregelbundet. Jag inser när jag kollar vad jag hade för bilder att jag inte var särskilt frikostig med att fota. Det är något alla som försöker sig på en tråd av denna typ borde tänka på.


Hursomhelst. Min far skulle göra sig av med den odugliga pelarborren från biltema, och som den ingenjör jag är funderade jag givetvis på om man inte kunde ta tillvara den på något sätt. Med Markus Wandel på Woodgears som min stora idol, föll det sig naturligt att först fundera på om någon av hans projekt kunde inspirera mig. Då jag inte hittade något som föll mig i smaken helt googlade jag vidare, och fastnade till slut för att göra en tallriksslip.

borren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorn var helt ok för en tallriksslip, en halv hp och 1200 varv per minut. Enligt vad jag kunnat läsa mig till online är det ungefär där man bör ligga. Snabbare och man riskerar att bränna mer på trät. Men vad vet jag, det kommer förhoppningsvis visa sig sen.

motor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att montera dit en slipskiva. Då jag om möjligt är ännu mindre van vid att arbeta i metall, bestämde jag mig för att behålla den del av växellådan som sitter på drivaxeln, och montera skivan på den istället för direkt på axeln. Eftersom den redan är lite tallriksformad tänkte jag mig att en sådan lösning också skulle ge viss stabilitet till plattan. Jag tänkte också att jag borde göra ett försök att sätta dit plattan utan åverkan, så att jag behåller alla möjligheter att göra det annorlunda i framtiden. Det visade sig vara lite pilligt, men det funkade efter lite arbete.

skiva3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skiva4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att sätta dit den med bultar på tre ställen, med lite vinkel och en bricka bakom muttern. Det syns inte på bilderna, men jag limmade dit en liten bit cykelslang på baksidan av tallriken för att få bra friktion. Sedan vara var det bara att skruva lite på de olika bultarna för att få till den helt vinkelrät mot drivaxeln. Här gjorde jag det första misstaget, som jag gjort tidigare när jag monterat skate-truckar. Givetvis måste man, om man skruvar en bult med mutter i trä, se till att inte skruva för hårt, för då äter bulten sig in i trät. Detta har man ingen koll på om man bara har skit i huvudet som undertecknad, och därför får man göra mer jobb än folk med högre IQ. Slutligen satt den rätt, och med lite filar, sandpapper och ytterligare svett och tårar blev den någorlunda rund.

Nästa problem var vibrationerna, för att bara använda den infästningen som redan fanns funkade inte alls. Först testade jag med en stor slangklämma för att fästa motorn bättre i formplyfan. Då det inte funkade testade jag att fästa två spikbleck på skivan så att det blev lite tyngd i underlaget. Det funkade däremot prima.

spikbleck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försöker att inte göra saker så komplicerade, men jag tänkte att jag skulle se till att tänka på säkerheten lite grann. Därför testade jag att böja till en bit 6mm björkplyfa genom att blöta den och sätta i en tving. Pga att jag hade annat för mig, som exempelvis tillökning i familjen, fick den sitta i en månad innan montering. Antagligen räcker det med betydligt kortare tid. Det blev, som ni ser, godkänt men inte mer. Men då jag annars är perfektionist så försöker jag att inte bry mig om att det är lite ojämnt mellanrum mellan sliptallriken och skyddet. "Tillräckligt bra", är mitt valspråk.

skal5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skal6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skal7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ana på fjärde bilden uppifrån att motoraxeln inte var helt parallell med infästningen. Eftersom jag monterade på spikbleck var det lätt att fixa till med några metallstrippar under motorn, så på näst sista bilden är tallriken helt vertikal.
 
  • Gilla
leeo och 3 till
  • Laddar…
Tack!

Jag gillar verkligen sådana här redovisningar. Senast i morse byggde jag en liknande tallriksslip i fantasin, för vilken gång i ordningen minns jag inte. När det var gjort så tankeslipade jag allt möjligt. Det funkade hur bra som helst.

Har du provkört? Hur har du tänkt att fästa slippapperet?

Erik E
 
Jag hittade självhäftande slippapper på CO, 30 cm i diameter, 120 korn. Verkar dock inte finnas längre.

Jag fyllde skruvhålen med lim och sågspån, det funkade bra som spackel. Särskilt som det ju var en folierad spånskiva som är plattan.

Den vibrerar väldigt lite. Förutom tyngden från motorn så satte jag en gammal spillbit at ekbänkskiva som underdel, och på det små gummifötter. man behöver definitivt ingen tving eller så för att hålla den på plats.

Här är en bild på den nästan färdiga produkten. Det som återstår är att montera infästning för spånsugen, för den dammar ju något djävulskt. Har förberett så att det finns ett hålrum i lådan under för precis det ändamålet.

Borde nog också göra ett fack för de överblivna slippapperna, så att man vet var man har dem.

Slipmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Grattis! Du har skaffat dig ett otroligt användbart verktyg! Rita några linjer i 45 graders lutning på bordet så kan du spänna fast en brädbit som linjal. Otroligt användbart när man gerar, blir perfekta skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.