Byggahus.se
Hej
Jag och min fru drömmer om att bygga hus.
Vi har bra ekonomi, en hel del sparade pengar, till och med några extra fastigheter som ger oss passiva intäkter när vi hyr ut dem.

Trots detta undrar jag hur jag tar det första steget till att bygga vårt drömhus? Hur löste ni andra ekonomin under byggnationen av ett bostadshus?

Har ni hyrt boende, bott i byggdammet, eller någon brygg-lösning med banklån?

Tacksam för alla historier och tips hur ni gjort.
Både bra och mindre bra tips mottages med varm hand!

Till saken hör även att vi har tre barn, hund och bor i utkanten av stockholm.

Tack och hej, leverpastej.
 
Jag köpte tomt och sålde centralt hus i Malmö. Hade den stora turen att en dotter skulle sälja sin lilla studentlya då hon fått fast jobb uppåt landet. Jag kunde alltså bo billigt under de 14 månader jag byggde. Vi gjorde all flyttning själva och förvarade bohaget på en bondgård utanför staden. Det tog ett drygt halvår att få tag på en lokal byggare. Samarbetet med arkitekt/byggare gick smidigt. Jag gjorde platsbesök varje måndag och dokumenterade allt. Viss tidspress hade jag då jag ville skjuta upp reavinsten. Flyttade in på beslutad dag. Då var allt klart utom de bägge trädäcken som färdigställdes inom ett par veckor. Bygget höll kostnadsplanen. (Bortsett från trädgården ... jag bar sten de första åren...)

Tänk på att det är lättare hålla kontroll på kostnaderna när man agerar som egen byggherre än när man köper "nyckelfärdigt". Det är lättare med ekonomiska lösningar när man har bra samarbete med arkitekt/byggare.
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
lunnabo
Bo inte i byggdammet utan bo istället i en villavagn på tomten.
När huset är klart säljer ni den igen och har bott helt ok och billigt under byggtiden.
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag köpte tomt och sålde centralt hus i Malmö. Hade den stora turen att en dotter skulle sälja sin lilla studentlya då hon fått fast jobb uppåt landet. Jag kunde alltså bo billigt under de 14 månader jag byggde. Vi gjorde all flyttning själva och förvarade bohaget på en bondgård utanför staden. Det tog ett drygt halvår att få tag på en lokal byggare. Samarbetet med arkitekt/byggare gick smidigt. Jag gjorde platsbesök varje måndag och dokumenterade allt. Viss tidspress hade jag då jag ville skjuta upp reavinsten. Flyttade in på beslutad dag. Då var allt klart utom de bägge trädäcken som färdigställdes inom ett par veckor. Bygget höll kostnadsplanen. (Bortsett från trädgården ... jag bar sten de första åren...)

Tänk på att det är lättare hålla kontroll på kostnaderna när man agerar som egen byggherre än när man köper "nyckelfärdigt". Det är lättare med ekonomiska lösningar när man har bra samarbete med arkitekt/byggare.
Tack.
Det var bra info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.