Byggahus.se
Hej,

Har ett gammalt eluttag i tvättstugan som är 3-fas. Hade nog torkfläkten satt där.
Idag behöver man inte ha 3-fas där och kan köra på 10A. Finns det någon kopplare som man kan koppla in 16A matar och få ut 3st 10A istället?
Man kan ju göra detta manuellt, men vet inte om det är lagligt. Har idag dragit ut en 10A och det finns ju 2st till att hämta ifrån.

/Micke
 
Ja, det går bra, förutsatt att det är tre olika faser i gruppledningen, L1, L2, L3, vilket det sannolikt redan är.

Den bästa lösningen är sedan att sätta en kopplingsdosa som avslutning på trefaskabeln, och därifrån tre st enfasledningar, en för varje fas och med gemensam N och PE. Säkringarna i centralen byter sedan till 10 A. Det behöver inte vara en trepolig säkring i detta fall.

Det finns väldigt mycket skrivet om just detta fall och liknande fall på forumet, och man hamnar lätt i bryderier om hur det ska utföras.
http://www.byggahus.se/forum/el/201913-dela-3-fas-grupp-till-3-st-1-fas-grupper-tvattstuga.html
http://www.byggahus.se/forum/el/186169-1-fasobjekt-pa-3-fasgrupp-vad-galler-praxis.html
http://www.byggahus.se/forum/el/137287-3-fas-till-tvattstugan-men-bara-en-fas-i-vu.html
 
Ja de är L1, L2 och L3. Byter man själva kopplingsdosan i väggen eller hur hanterar man det? Den som sitter idag är ju en 3-fas dosa där det bara går ut en kontakt för fast anslutning till torkskåp. Känns som att den borde bytas. Kan Clas Olsson ha detta?
Skall kolla propparna på denna. Passar 10A i 16A? Tvärtom går ju inte.

Kollar trådarna oxå...
 
Det är väl inget måste att säkra ner, ledningarna är ju gjorda för 16 A och vanliga uttag och stickproppar är specade för 16 A.

Vill man göra det enkelt finns det ju såna här:
http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-401077

(Förutsatt då att det verkligen är ett 3-fasuttag som sitter där)
 
Ok, du har en anslutningsdosa där idag som torkskåpet är direkt inkopplad i. Så går det att ha det, men jag rekommenderar starkt att den byts till en vanlig kopplingsdosa. Du säger att den sitter i väggen vilket låter som att den är infälld? Då handlar det bara om att sätta ett doslock på den istället, och dra ut tre st enfas gruppledningar så att torkskåpet och andra förbrukare får en anslutningsdosa/uttag som det bara finns en fas i. Det innebär en avgörande skillnad i säkerhet när t.ex torkskåpet ska kollas in/ur i anslutningsdosan.

För att säkra ned till 10 A ska även passdelen i botten bytas, vilket görs med avsett verktyg.

Är du minsta osäker på hur något av ovanstående ska utföras så bör du anlita en elektriker.
 
Så det är okej att låta den infällda sitta kvar och byta locket där jag sedan kan plocka ut mina faser? Frågan om det finns några lock som passar till dessa äldre infällda dosor?

Nu har torkskåpet åkt ut och in med tumlare + tvättmaskin. Jag har 2st 16A grupper sitter i tvättstugan som ivf en av dem skall plockas ut till egna faser. just nu har jag tvättmaskinen kopplad på L1 och tumlaren kopplad på L1 i den andra gruppen.

Vet hur man byter passdelen. Har gjort det innan på proppskåp där passbiten har gått sönder. är det nödvändigt att ta ner säkringarna till 10A?
 
Ett plastlock går alltid att få dit. Gör ett nytt hål i locket om det behövs för att få skruvarna att passa. Du måste ändå karva i locket för två-tre utgående kablar, för jag antar att den biten blir utanpåliggande. Det finns även lite upphöjda lock som gör kabelutgångarna lite snyggare, t.ex E1424330 eller E1420281. Då jag antar det sitter i nåbar höjd måste det ha skruvfastsättning, vilket går att knö dit även om det skulle ha snäppvingar från början.

10 eller 16 A kanske inte spelar någon roll. Det blir inga extra långa ledningslängder här så det skulle säkert fungera med 16 A. Brukligt är dock 10 A för mer ska inte behövas. Det finns mycket mer här som vi inte berört.

Genom att koppla in TM och TT till denna dosa, blir lasten också per automatik mer jämnt fördelad mellan de tre faserna vilket avlastar huvudsäkringarna.

Bo.Siltberg skrev:
Det innebär en avgörande skillnad i säkerhet när t.ex torkskåpet ska kopplas in/ur i anslutningsdosan.
 
Är ju en kontakt av den äldre modellen med en fast montering i locket. locket är av hårdplast annars hade man nog kunnat fixa detta på ett lätt sätt. Skall koll de lock du hade där och det är en plyfavägg som det sitter i.

Tanken är att det inte skall vara direkt monterade kopplingar utan att jag sätter kontakter för varje fas.
Torkskåpet har ersatts med en tumlare samt att tvättmskinen står där. Båda går normalt på 10A så jag byter det oxå så blir det rätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste dra en följdfråga på detta. Det sitter ju idag 2,5mm kabel idag fram till uttag. Om jag byter proppar till 10A så kan jag väl sätta 1.5mm kabel ifrån den gamla 16A kontakten på respektive fas? Låter jag dock 16A propparna sitta kvar så bör väl den kabeldragning oxå vara 2.5?
Har även en jordfelsbrytare som skall dit som är på 30mA. Borde den ha ett annat värde beroende på vilken last man har som 10A eller 16A?
 
Ja, grundregeln är minst 1.5 mm² för 10 A och minst 2.5 mm² för 16 A. Men det är inget brott att använda för grov kabel.
Val av JFB har ingenting direkt med detta att göra. En 30 mA är vad du behöver.
 
Bra då är allt enligt regelboken. Tacka å bock.
 
ZeroX66 skrev:
Måste dra en följdfråga på detta. Det sitter ju idag 2,5mm kabel idag fram till uttag. Om jag byter proppar till 10A så kan jag väl sätta 1.5mm kabel ifrån den gamla 16A kontakten på respektive fas? Låter jag dock 16A propparna sitta kvar så bör väl den kabeldragning oxå vara 2.5?
Har även en jordfelsbrytare som skall dit som är på 30mA. Borde den ha ett annat värde beroende på vilken last man har som 10A eller 16A?
Man bör/ska aldrig gå ner i kabeldimension längs installationen. Själva anslutningskabeln får vara i lägre dimension.

Anledningen till att man inte bör gå ner i kabeldimension längs den fasta installationen är risken att den tunnare kabeln överbelastas i framtiden.
 
Sant, men i detta fall kommer det att bli 10A på varje fas istället för 16A det innebär att L1,L2,L3 kommer att ha 10A och passerar i en femledad kabel (2.5mm) tills den splittas upp i egna kablage med egna faser.

Fortfarande fel?
 
Demmpa har rätt i att man inte får gå ned i area hur som helst. Det är viktigt att det är uppmärkt i centralen (gruppschemat) att det är 10 A som gäller. Det kan ju t.ex finnas behov av 2.5 mm² för en 10 A-grupp pga långa ledningslängder (spänningsfall etc). Det är heller inte fel att använda 16 och 2.5 mm² hela vägen till uttagena även om det inte är praxis. Det går att vrida på vända på allting.
 
Då sätter jag 2.5 istället så borde allt vara OK :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.