Byggahus.se
Hej.. jag har idag en 3 Fas grupp framdragen till tvättstugan och undrar om man kan dela den och använda 3 st 1 Fas grupper?. Jag har tänkt mata 2 Tvättmaskiner och 1 Torktummlare.
Hur är det när det är gemensamm nolla och jord ?
Jag har tänkt sätta en dosa på kablen som är 5x2,5 och gå ut med 3x1,5 (10A)... vad tror ni?

Vad är det för höjd till maskinerna?.. ska dom sitta bakom maskinerna eller vid sidan om som man brukar göra med Diskmaskinen?..

Tacksam för svar..
 
Så har elektrikern(hoppas jag) gjort i vår tvättstuga, en fas till tvättmaskin och en till värmepumpen, den sista är ledig just nu.

Så det bör inte vara några problem.
 
Om kabelarean skall minskas till 1,5 mm2 så måste ledningen säkras ned till 10A. För övrigt är det inga problem att dela nolla och skyddsjord i en delad trefasgrupp.
 
Man kanske bör förtydliga att dett med delad nolla och skyddsjord stämmer om dte är en "äkta" trefasgrupp. Dvs. faserna måste komma från de OLIKA inkommande faserna. Fasförskjutningen ger att strömmen i nollan då inte ökar utan tvärtom blir lägre när man belastar mer än en fas. Vid lika stor belastning på alla tre faserna blir strömmen i nollan 0A.

Detta är knappast ett problem i TS fall där det handlar om en befintlig trefasgrupp, men jag skriver det så att ingen får för sig att man kan koppla ut tre fastrådar lite hur som helst ur centralen och låta dem ha delad nolla.
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Ciki skrev:
Vad är det för höjd till maskinerna?.. ska dom sitta bakom maskinerna eller vid sidan om som man brukar göra med Diskmaskinen?..
Standardhöjden för kopplingspunkt till TM/TT är 1200 mm ög. Men det är en rekommendation, den kan sättas både lägre eller högre. Den kan dessutom sättas bakom eller vid sidan, valfritt. Tänk dock på att det blir rejält varmt bakom en TT.
 
Tack för alla snabba svar. det är en 5x2,5 fram men jag behöver inte mer änn 10 A till maskinerna så det blir 1,5 ut till vu.
nu är det så att det är gammalt hus och det finns ingen jordfelsbrytare. men eftersom det är bara komplettering i installationen och det är en tvättstuga (tort utrymme) så är det väl ingen krav på jordfelsbrytare?

idag sitter det en huvudbrytare 3 fas och därifrån går det ut till maskinerna, men vi ska kakla hela väggen och då tänkte jag att vi kan fälla in det i en dosa och gå ut från dosan ut till vu infällt så slipper man kablarna och så slipper man den stora fula 3 fas brytaren.
 
Ja, man kan tolka föreskrifterna för undantag vid utvidgning som så att JFB inte krävs, om man nu "måste" undvika kostnaden för att installera en JFB, och att tvättstugan verkligen är torr och inte fuktig (ingen imma eller kondens).

I vilket fall gäller det som vanligt att vara noggrann och kontrollmäta att TM/TT verkligen blir ordentligt skyddsjordade.

Den stora brytaren är ok att göra om till en dosa så som du beskriver. Det går ju att sätta en tvättmaskinsbrytare i denna dosa om man vill förhindra oavsiktlig start.
 
ja det är ju som du säger det bästa är väl och dra om den 5 ledaren och sätta en jfb vid sidan om centralen som tar tvättstugan. då kan man ju gå från porslinsäkringarna till jfb och sedan ut till tvättstugan.
det blir säkert lite kondens imma i med tanke på torktummlaren.
 
Det är inte fel att sätta en 3-polig brytare i centralen.
 
det får nog bli så att man sätter en kapsling vid sidan om centralen med jfb och 3-polig brytare om man nu klarar och dra om kablarna i dom gamla rören
 
  • Gilla
Eyeball
  • Laddar…
Det finns inget krav på att det ska vara en 3-polig säkring men det är att rekommendera. Dock skall det framgå att gruppen är en delad 3-fas grupp där nollan faktiskt kan vara strömförande. Något krav på brytare för maskinerna finns inte om de ansluts med stickpropp till uttag. En tvättstuga i en villa är att beteckna som torrt utrymme varpå kravet på jordfelsbrytare inte finns. Precis som någon tidigare skrev så är det okej att komplettera en befintlig installation och det är då de föreskrifter som gällde för ursprungsinstallationen som gäller.
 
Eftersom det handlar om ett lite äldre hus kan tvättstugan mycket väl ( då den byggdes) vara klassat som "våtutrymme" och den klassningen gäller då även i dag. Om så är fallet SKA uttag som monteras där skyddas av en JFB.
 
I normalfallet är en tvättstuga i ett egna-hem inte ett våtutrymme. Förr hävdade man att ett utrymme försett med golvbrunn var att anse som ett våtutrymme. Nu vet vi inte hur gammalt detta hus är. Kravet på jfb går i sådana fall att komma runt om man ansluter maskinerna fast via tvättmaskinsbrytare.
 
Tvättstugan har en golvbrunn och dom ska ha ett litet handfat i tvättstugan. jag har iallafall monterat dit JFB och 3-polig säkring och satt uttag, då är man på den säkraa sidan. tackar för alla svar jag fått
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Föredömligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.