Byggahus.se
Springare skrev:
Hörde att den inte har borstlös motor och sämre växel.
Jag fick förklarat för mig att en borstlös motor inte rymdes i fjuttdragaren. Jag kan inte bedöma om det är en rimlig och trovärdig förklaring. Någon annan?

Var hörde du att växeln var sämre?
 
OHE skrev:
Jag fick förklarat för mig att en borstlös motor inte rymdes i fjuttdragaren. Jag kan inte bedöma om det är en rimlig och trovärdig förklaring. Någon annan?
Det låter ju väldigt märkligt. På bilden längre upp i tråden ser ju motorkroppen ut att vara ungefär av samma storlek som C12:an.
 
Jag gick på T15+3 för ett par veckor sedan och har absolut inte ångrat mitt köp - Den klarar allt. Dosborrar, trallskruv, metallborr, 120mm träskruv osv. Supernöjd och kan nog säga att den klår alla mina tidigare Makitas jag lyckats döda genom åren. :cool:
Jag gick på T15 då jag tycker att batteriet på en T18 blir aningens för klumpigt, maskinen känns stor i handen.

Kollar man på moment T15 och CXS så skiljer det en hel del - Den kan inte mäta sig med en T15.
T15 - 27/40 Trä/Stål
CXS - 10/16 Trä/Stål

Sen verkar det vara en annan chuck!? - CXS säger max spännvidd 1-8mm medans T12/T15/T18 har 1.5-13mm? 8mm kan jag tycka vara en klar begränsning. q(;^;)p

Visst liten och smidig, men är det värt att köpa en sån maskin med sådana begränsningar?

Och den ser, som ni säger - Rätt lång ut..
 
Daniel_N skrev:
Det låter ju väldigt märkligt. På bilden längre upp i tråden ser ju motorkroppen ut att vara ungefär av samma storlek som C12:an.
Växellådan vet jag inget om men motorn är inte borstlös enligt festools representant på Carl-ras mässa. Argumentet var nog faktiskt plats brist men jag minns inte helt så jag kan ha fel men som sagt, inte borstlös.

Liten och nätt är den ju men hade jag haft en C12 så hade jag nog varit nöjd, för lite skillnad i storlek tyckte jag. Som komplement till en C15 hade den nog varit en bättre kompis.
 
Angående chucken till CXS så har den centrotec så det går bra att sätta en annan chuck än den som skickas med maskinen.
 
CXS:ens vridmoment är på pappret inget att hurra för. Å andra sidan blir man inte heller så imponerad av det vridmoment som anges för C- och T-modellerna. Bl a har väl de borstlösa motorerna lyfts fram som argument för att dessa dragare presterar bättre i praktiken än vad sifferuppgifterna gör gällande. Men hur är det då CXS:en som ju inte har någon borstlös motor? Visst är det så att dragaren måste testats i praktiken och att exempelvis sifferuppgifter om vridmoment inte alltid säger så mycket. Chuckens spännvidd i kombination med 10/16 Nm och ett varvtal om 1200 skrämmer mig dock lite i alla fall...
 
OHE skrev:
CXS:ens vridmoment är på pappret inget att hurra för. Å andra sidan blir man inte heller så imponerad av det vridmoment som anges för C- och T-modellerna. Bl a har väl de borstlösa motorerna lyfts fram som argument för att dessa dragare presterar bättre i praktiken än vad sifferuppgifterna gör gällande. Men hur är det då CXS:en som ju inte har någon borstlös motor? Visst är det så att dragaren måste testats i praktiken och att exempelvis sifferuppgifter om vridmoment inte alltid säger så mycket. Chuckens spännvidd i kombination med 10/16 Nm och ett varvtal om 1200 skrämmer mig dock lite i alla fall...
Håller med (i teorin då alltså, har inte ens sett maskinen i verkligheten) - det låter inte som en maskin som man faktiskt vill sätta en större chuck på.
 
Kan ju inte tycka att varken CXS eller C12 räknas till borrmaskiner... utan skruvdragare.

Som skruvdragare känns de är fullständigt godkända.

Till hålsågar och annat har jag Makitas BHP454RFE 18v som komplement... och den e grym !

Som ren monteringsmaskin är Festools C12 outstanding tycker jag och tror att CXS kan bli ett bra alternativ till detta också.
 
Jag tror att CXS blir en flopp, och jag verkar ju inte vara den enda som är skeptisk till den.

När jag tänkte festool fjuttdragare så hade jag en bild i skallen av en T12 utan "batteri" eller hur man ska säga. :)


Nä jag är nöjd med c12:an, om jag bara kan få tillbaka den från reparation nån gång så :(
 
OHE skrev:
CXS:ens vridmoment är på pappret inget att hurra för. Å andra sidan blir man inte heller så imponerad av det vridmoment som anges för C- och T-modellerna. Bl a har väl de borstlösa motorerna lyfts fram som argument för att dessa dragare presterar bättre i praktiken än vad sifferuppgifterna gör gällande. Men hur är det då CXS:en som ju inte har någon borstlös motor? Visst är det så att dragaren måste testats i praktiken och att exempelvis sifferuppgifter om vridmoment inte alltid säger så mycket. Chuckens spännvidd i kombination med 10/16 Nm och ett varvtal om 1200 skrämmer mig dock lite i alla fall...
Är det egentligen inte så att andra tillverkares uppgifter anses vara lite tilltagna i överkant och därav blir Festools maskiner jämbördiga. Här finns lite argument kring den tidigare generationens C12.

http://www.waterfront-woods.com/festool/C12review.pdf
 
Alltså, när det gäller motorn på CXSen så blir jag lite osäker, har tittat i reservdelslistan för maskinen och kan inte hitta några kol som reservdel. Är inte det konstigt?

Går dom kanske inte att byta utan man byter hela motorn istället? Confused.
 
skalman1 skrev:
Jag tror att CXS blir en flopp, och jag verkar ju inte vara den enda som är skeptisk till den.

När jag tänkte festool fjuttdragare så hade jag en bild i skallen av en T12 utan "batteri" eller hur man ska säga. :)


Nä jag är nöjd med c12:an, om jag bara kan få tillbaka den från reparation nån gång så :(

Tveksam till att den blir en flopp men den har ett begränsat kundsegment tror jag.
Kollegor som är mer i byggbranschen är ju ointresserade men för mig och andra som håller på mer med finlir och inredningar så är den klart intressant med tanke på att det dessutom är halva priset mot en C12...

Förresten var jag bara tvungen att köpa en idag och bedöva ångesten för att denna arbetsveckan var till ända... :p

Riktigt skön att hålla i och väger ju ingenting så den ska bli kul att ha med sig.

Nu har man helgen räddad med att bygga om i bilen så man får plats med de sista två dagarnas shoppingfynd... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tveksam till att den blir en flopp men den har ett begränsat kundsegment tror jag.
Kollegor som är mer i byggbranschen är ju ointresserade men för mig och andra som håller på mer med finlir och inredningar så är den klart intressant med tanke på att det dessutom är halva priset mot en C12...

Förresten var jag bara tvungen att köpa en idag och bedöva ångesten för att denna arbetsveckan var till ända... :p

Riktigt skön att hålla i och väger ju ingenting så den ska bli kul att ha med sig.

Nu har man helgen räddad med att bygga om i bilen så man får plats med de sista två dagarnas shoppingfynd... ;)
Aha! Du verkar ha varit flitig med inköpen senaste dagarna. :)

Ja, CXS är säkert jättebra till småpill. Men jag hävdar ändå envist att den borde ha varit lite mindre. ;)
 
Hehe... ja det har varit kul de senaste dagarna... :p

En systainer som ska bli en renodlad köksmontagebox med endast det som behövs vid just köksmontage eftersom jag är trött på att släpa på skruvkartonger m.m.
PIC_0061a.jpg

Ett stativ till Kapex inkl. anslagen...
hs_ugkaset_497354_z_01a.jpg


En CXS som sagt...
215144.jpg

Sen har det ju blivit lite andra diverse prylar såsom ett par nya Festool borrsatser, lite häftunderlag och splitterskydd till styrskenorna samt lite nya fräscha arbetskläder inför vintern och annat smått och gott...

Så nu har inte denna veckan gått ihop sig ekonomiskt... haha

Dock kostar det att ligga på topp :p
 
Förresten var jag ju dessutom tvungen att beställa en svart systainer med orange snäppfäste och insats för min Fein då jag är trött på den klumpiga Feinväskan som dessutom gått sönder... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.