Byggahus.se
Behöver lite input för att på ett effektivt sätt ladda en 750L acktank med plana solfångare. Acktanken är i nuläget inte tillverkad så jag är inte låst till något särskilt. Har bestämt mig för att bereda varmvatten med TVA så nu återstår frågan om laddning från 4st plana solfångare.

Värmeuttag kommer göras kontinuerligt till ett lågtemperatursystem med golvvärmeslingor i betong vilket jag antar är viktig information när man funderar på vilken metod man bör använda för att ladda tanken.

Vilka fördelar/nackdelar ser ni med att använda sling(or) eller värmeväxlare för laddning med tanke på ovanstående fakta?

Alla tips, funderingar och teorier av olika slag är välkomna :)
 
Värmeväxlare är ju att föredra, slinga gör att man värmer hela tanken och inte får till det heta toppvattnet som man ofta vill åt.

Har man bra styrning kan man även dra nytta av lite klenare sol genom att man laddar i den nedre (kallare) delen av tanken.

Däremot kräver en V.Vxl två cirkpumpar och de drar mer el och det är mer som kan gå sönder. En slinga å andra sidan kan ju tappa verkningsgrad med tiden iom beläggningar men jag tror det är jämförbart med värmeväxlarens furlust pga samma sak.

Vill du ha en bra och enkel och billig lösning som inte kan konstra så kör på slingan.

Vill du ha ut lite mer av din solfångare i form av kvalitet på den producerade värmen kör på V.Vxl-lösningen.

Glöm inte att det kallaste vattnet _inte_ är det fårn golvvärmen det är det från förvärmningsslingan (om du inte har tappvattenautomat dvs ;) ). Så låt returen från golvvärmen mynna en bit upp på tanken.

En annan sak du kanske kan införliva är en bivalent shunt det kostar nästan inget extra men ger mervärde i form av bättre kapacitet.
 
Tack för svar.

Om man laddar med vvx behöver man då någon typ av strypning (på tanksidan) för att kunna styra flödet eller är det "järnet" som gäller, dvs de hastighetsalternativ som pumpen har?

Bivalent shunt - ska man använda motor till den? Vad är det som styr den och hur funkar det i så fall? Förstår principen att man skickar varmt vatten till lämplig nivå i tanken, men jag tänkte mest på vilka parameterar motorn går på och om man själv ställer in dem....
 
Du bör ju ha hastighetsreglering på pumpen helt klart, jag vet dock inte om det är det på VVX-pumparna i styrningen. Men saken är ju att man inte "sakta sänker skiktet" utan man värmer ju en del av tanken istället för hela. Sen när överdelen är "laddad" så går man på nederdelen. Detta kan ske i flera olika steg.

En bivalent shunt är en vanlig shunt som från 1-5 på skalan bara tar från ingång 1 och från 5-10 börjar ta från ingång 2. Ingång 1 sitter lägre på tanken än ingång 2 därför behåller du "hetvattnet" bättre med en bivalent shunt.

Styrningen duger typ en vanlig ERA 10 hur bra som helst.
 
Ang vvx / slinga.
En fundering som jag inte har belägg för praktiskt, men tycker borde fungera är en slinga i botten med ett helt knippe trattar ovanpå som har större Ø än slingan, alt bara första tratten m större Ø. Skulle inte fysikens lagar göra att varmt vatten går högt upp i tanken, kallare planar ut någonstan mitt emellan, rörelse uppåt pågår tills jämnvikt uppstår.
Eller med andra ord vvx i tanken m en pump.
Någon som provat?
 
Jag har inte provat men en av våra lärare har experimenterat med detta och rör med hål osv (samma princip) och tyvärr så fungerade det (enligt honom) totalt värdelöst, såpass att han tom kan misstänkte att verkningsgraden minskade :rolleyes:

Det finns en form av "julgran" som har läppar av silikon eller vad det är som öppnar upp just i den nivå vattnet "planar ut" men förhindrar att vattnet sugs in. Dock är det ju osäkert om dessa membran är lika lättöppnade om 10-15 år. Men enligt tillverkaren så är det ju såklart bäst :D

Det finns även tanktillverkare som har plåtar inne i tankarna för att främja skiktningen, vet inte om det är någen vinst med det.

_Jag_ tror att det är bättre att satsa på att minska värmeförlusterna i tanken (typ isolera rejält och även på rören) samt försöka finna ett sätt att ta tillvara på den tidiga vårsolen och den sent på hösten. Under sommaren är ju tillgången på varmvatten närmast ett ickeproblem.

Man kanske tex skulle ha en hel tank dedikerad som förvärmning till varmvatten för isf har man ju alltid c:a 10 gradigt vatten i massor att skicka upp till solfångaren vilket innebär att även vid svag sol så funkar solfångaren bra.

Fast med det senare behöver man nästan en VVX-lösning så man kan byta och även generera hetvatten i toppen på hetvattenberedaren.

Det finns styrningar som klarar detta men helt billigt är det ju inte.
 
Effektivast blir det om man har en plattvärmeväxlare och två stycken elektriskt styrda växelventiler. Det går säkert att göra ännu effektivare med flera växelventiler som laddar flera nivåer.... men det duger gott och väl för privatpersoner.


Mvh
 
Redigerat:
Sett till COP så vinner nog ändå den enkla slingan (pga en pump mindre).

Men hur man än gör så är det viktigaste att man skaffar solvärme :D

Slinga eller VVX tycker jag mest har med tanken att göra. Därefter kommer "prylnoja" och där vinner VVX alla ronder ;)
 
v-g skrev:
Det finns en form av "julgran" som har läppar av silikon eller vad det är som öppnar upp just i den nivå vattnet "planar ut" men förhindrar att vattnet sugs in. Dock är det ju osäkert om dessa membran är lika lättöppnade om 10-15 år. Men enligt tillverkaren så är det ju såklart bäst :D
Kallas för stratifieringsrör. Ser på pappret synnerligen slugt ut. Om det fungerar i praktiken vet jag inte. Jag hade inte lärt mig att sånt finns förrän jag installerat min tank, annars hade jag provat.

Nu har jag slinga lågt ner, och den gör hela tanken lika varm, ungefär. På sommaren spelar det ingen roll. Det blir varmt så det räcker ändå. Men vår och höst kunde man nog fått några fler dagar, då det räckt med sol, med en intelligentare laddning av tanken. Går ju att ha två slingor, på olika höjd, med någon slug ventilstyrning till dem, också.
 
Jag har samma "problem" men ser det som så att jag ändå eldar ved och spar det några pinnar när man eldar på kvällen så ja då är de ju bra ändå.

Det är ju som sagt mest när det är lite sol man behöver smart styrning. När solen skiner för fullt duger ju trädgårdsslang i gräset (om man inte kör av den med klipparen då såklart :D )
 
Kan man inte använda en laddomat från vvx till tanken? Så det fungerar som mellan vedpanna och tank.
 
Namdil:Du tänkte att man alltid får minst 85 gradigt vatten ur solkretsen? Isf fungerar det dåligt då man tappar verkningsgrad på solfångaren. I praktiken gör man så ändå för att man vill ha hett vatten som ju står högre i kurs än större mängd pissljummet.
 
Det behöver inte vara 85 gradigt, man kan använda en patron för ca 70 grader. Men man kanske ändå tappar verkningsgrad på solfångaren.
 
apersson850 skrev:
Nu har jag slinga lågt ner, och den gör hela tanken lika varm, ungefär. På sommaren spelar det ingen roll. Det blir varmt så det räcker ändå. Men vår och höst kunde man nog fått några fler dagar, då det räckt med sol, med en intelligentare laddning av tanken. Går ju att ha två slingor, på olika höjd, med någon slug ventilstyrning till dem, också.
Jag har precis kört igång mitt solvärmesystem (för sent för att få ut något iår, tyvärr) Jag har dubbla slingor och en reglercentral som automatiskt ska växla mellan slingorna. Jag har tempgivare i tanktopp resp botten. Låt säga att min tank är 150 cm hög och teoretiskt sitter tempgivare för tanktoppen på 150 cm och tempgivare för botten på 0 cm och jag har två slingor som är 75 cm långa, dvs fyller hela tanken. Om tanken är varm 10 cm från toppen (låt säga 75 grader) visar ju toppgivaren att tanken är varm och den borde styra om till bottenslingan, eller? Hur vet reglercentralen när den ska skifta mellan slingorna? Det borde ju rimligen vara när returtemperaturen är varmare än temperaturen i solfångaren? Någon sådan givare har jag i grundutförandet inte. Skulle det bli bättre om jag stoppade i en givare på mitten också?

Jag har ett litet problem som yttrar sig så att cirkpumpen fortsätter att gå efter att solen gått ner, vilket gör att tanken värmer solfångarna, snarare än tvärt om... Är det någon som har haft liknande problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.