17 112 läst ·
38 svar
17k läst
38 svar
Flyttkartonger för böcker
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Shuregard har speciella flyttkartonger för böcker.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Funkade bra för oss. Hade ca 10 löpmeter bokhylla med böcker som stuvades i SG's lådor. Många lådor blev det.p.lundgren skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Så sant. Efter flytten åkte 1/3 på tippen, 1/3 på loppis/antikvariat och max 1/3 finns kvar, varav ett par lpm kokböcker och lite facklitteratur, resten på vinden tills vidare.Nimajneb skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Urf vilken helg!
Tack för tipsen alla!
Shurgards kartonger ger jag inte mycket för - dyra och ranka i materialet...
Biltema kände jag inte till sen tidigare - hade tipset kommit lite tidigare så hade jag kollat dom.
Den största nackdelen med banankartonger är momentet "det är bara att åka runt till lite butiker så får man dom gratis" det tar tid som jag inte hade i helgen.
Som det blev så gjorde jag precis så som jag lovat mig själv att aldrig mer göra - nämligen packade 15 flyttkartonger fulla med böcker (vi rensar bokhyllan ca en gång per år...). Fick bli att åka till Hornbach och köpa deras proffslåda.
Även om kartongerna blev aptunga, så en eloge för dessa flyttkartonger - var aldrig ens orolig för att de inte skulle hålla. Min rygg å andra sidan...
Tack för tipsen alla!
Shurgards kartonger ger jag inte mycket för - dyra och ranka i materialet...
Biltema kände jag inte till sen tidigare - hade tipset kommit lite tidigare så hade jag kollat dom.
Den största nackdelen med banankartonger är momentet "det är bara att åka runt till lite butiker så får man dom gratis" det tar tid som jag inte hade i helgen.
Som det blev så gjorde jag precis så som jag lovat mig själv att aldrig mer göra - nämligen packade 15 flyttkartonger fulla med böcker (vi rensar bokhyllan ca en gång per år...). Fick bli att åka till Hornbach och köpa deras proffslåda.
Även om kartongerna blev aptunga, så en eloge för dessa flyttkartonger - var aldrig ens orolig för att de inte skulle hålla. Min rygg å andra sidan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Äh, kan alltid hjälpa någon annan som ska flytta ( 2v kvar, ingen ångest än...)
Glöm inte det uppenbara... IKEA´s blåa återanvändningsbara kassar. Du kan packa enorma mängder i dem och det som sätter gränsen är hur tungt du vill bära! Sen när du inte behöver dem mer så tar de minimalt med plats, och till en lägre kostnad är flyttkartonger!
Nackdelen är dock att de är svårare att stapla än lådor, men om man packar böckerna på ett bra sätt i kassen så funkar det bra!
Jag talar av erfarenhet, min nybyggda bokhylla ger mig 39 hyllmeter med böcker... Fast jag har nog bara fyllt 25 meter än! Det får bli fler loppisar i sommar! Och ja, jag har läst alla böckerna utom uppslagsverken och kartböckerna o.s.v.
Nackdelen är dock att de är svårare att stapla än lådor, men om man packar böckerna på ett bra sätt i kassen så funkar det bra!
Jag talar av erfarenhet, min nybyggda bokhylla ger mig 39 hyllmeter med böcker... Fast jag har nog bara fyllt 25 meter än! Det får bli fler loppisar i sommar! Och ja, jag har läst alla böckerna utom uppslagsverken och kartböckerna o.s.v.
Om flyttning inte skall bli en värre pina än vad det är så finns det ett par enkla regler:
1. Använd flyttkartonger
2. Använd flyttkartonger
3. Använd flyttkartonger
Att packa i annat än lika stora stora lådor (möjligen ett par, tre olika format) är direkt galenskap. Kassar i alla de former är direkt förkastligt, det går inte att stapla ordentligt så det tar onödigt mycket utrymme, både när du packar, transporterar och packar upp. Det får följden att det tar längre tid att stuva flyttlasset. Regnar det när man flyttar så blir sakerna blöta
Skriv på kartongen vad den innehåller och var den ska placeras. Inte ens du själv kommer ihåg det. Och har man kompisar till hjälp så är det än viktigare.
Har du kartonger så kan du stapla dem i ett hörn i din nya bostad. Det funkar, men är inte snyggt. Att ha hela golvet fullt med kassar funkar inte alls och ser inte klokt ut.
1. Använd flyttkartonger
2. Använd flyttkartonger
3. Använd flyttkartonger
Att packa i annat än lika stora stora lådor (möjligen ett par, tre olika format) är direkt galenskap. Kassar i alla de former är direkt förkastligt, det går inte att stapla ordentligt så det tar onödigt mycket utrymme, både när du packar, transporterar och packar upp. Det får följden att det tar längre tid att stuva flyttlasset. Regnar det när man flyttar så blir sakerna blöta
Skriv på kartongen vad den innehåller och var den ska placeras. Inte ens du själv kommer ihåg det. Och har man kompisar till hjälp så är det än viktigare.
Har du kartonger så kan du stapla dem i ett hörn i din nya bostad. Det funkar, men är inte snyggt. Att ha hela golvet fullt med kassar funkar inte alls och ser inte klokt ut.
Redigerat:
Respekterar din åsikt, men håller inte med dig!mexitegel skrev:Om flyttning inte skall bli en värre pina än vad det är så finns det ett par enkla regler:
1. Använd flyttkartonger
2. Använd flyttkartonger
3. Använd flyttkartonger
- En låda som du packar halvfull (för viktens skull) vågar du knappt inte stapla. En kasse kan du!
- En låda som utsätts för regn (vilket man inte vill såklart) blir slapp och opålitlig! Det blir inte en IKEA-kasse!
- En låda är av en viss bredd och detta förändras inte, istället så måste en person med ett visst "arm-mått" bära lådan. En kasse av bra typ kan ett litet barn bära om vikten är den rätta!
- En kasse tar mindre plats än en låda, tror inte att någon med sunt förnuft kan påstå annat!
- En kasse är ful, vilket är bra för då blir man motiverad att packa upp!
Och självklart så pratar vi om att packa böcker, eller kläder för den delen! Saker som lätt går sönder, t.ex. tallrikar m.m. ska ju packas i lådor! Mest så att det inte blir missförstånd!
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Respekterar din åsikt men håller inte med dig... Alls!Maveric77 skrev:Respekterar din åsikt, men håller inte med dig!
- En låda som du packar halvfull (för viktens skull) vågar du knappt inte stapla. En kasse kan du!
- En låda som utsätts för regn (vilket man inte vill såklart) blir slapp och opålitlig! Det blir inte en IKEA-kasse!
- En låda är av en viss bredd och detta förändras inte, istället så måste en person med ett visst "arm-mått" bära lådan. En kasse av bra typ kan ett litet barn bära om vikten är den rätta!
- En kasse tar mindre plats än en låda, tror inte att någon med sunt förnuft kan påstå annat!
- En kasse är ful, vilket är bra för då blir man motiverad att packa upp!
Och självklart så pratar vi om att packa böcker, eller kläder för den delen! Saker som lätt går sönder, t.ex. tallrikar m.m. ska ju packas i lådor! Mest så att det inte blir missförstånd!![]()
IKEA kassar är jättebra - billiga, stora och hållbara. MEN:
En kasse tar absolut inte mindre plats än en låda. Ett tag hjälpte jag så många kompisar att flytta att jag funderade på att öppna eget... :-/
Det är en enorm skillnad på staplingsbarhet på kassar och kartonger. Tänk bara efter själv:
Om du skulle packa en flyttbil golv till tak med IKEA kassar fyllda med kläder så får du en stor hög med kassar - varning för klädskred och glöm att du kan räkna med att kläderna stannar kvar i rätt kasse. När du lastar ut så öser du ner de kläderna som trillat ut i närmsta kasse med lite utrymme över.
Kartonger av god kvalite packar du så mycket du har behov av och sedan staplar du dom i flyttbilen från golv till tak.
Vad det gäller att kassar inte blir slappa av regn - jo det stämmer... De är slappa från början... :wow:
Instämmer helhjärtat i mexitegels råd ovan!
Nu är det här ju ett i-lands problem men...Mats.Hulten skrev:Respekterar din åsikt men håller inte med dig... Alls!
IKEA kassar är jättebra - billiga, stora och hållbara. MEN:
En kasse tar absolut inte mindre plats än en låda. Ett tag hjälpte jag så många kompisar att flytta att jag funderade på att öppna eget... :-/
Det är en enorm skillnad på staplingsbarhet på kassar och kartonger. Tänk bara efter själv:
Om du skulle packa en flyttbil golv till tak med IKEA kassar fyllda med kläder så får du en stor hög med kassar - varning för klädskred och glöm att du kan räkna med att kläderna stannar kvar i rätt kasse. När du lastar ut så öser du ner de kläderna som trillat ut i närmsta kasse med lite utrymme över.
Kartonger av god kvalite packar du så mycket du har behov av och sedan staplar du dom i flyttbilen från golv till tak.
Vad det gäller att kassar inte blir slappa av regn - jo det stämmer... De är slappa från början... :wow:
Instämmer helhjärtat i mexitegels råd ovan!![]()
Syftet med förslaget med kassarna var ju att det skulle packas böcker, och då en fulllastad låda med böcker blev för tung så... Låt säga att du kan packa 20 böcker i en låda innan den blir för tung. Halva lådan är då tom, men tar lika mycket plats som en full låda o.s.v. En IKEA kasse tar aldrig mer plats än vad du har i den! Och efter flytten så tar den mindre plats än en låda dessutom! Fast vill man tvunget köra två gånger med flyttbilen så...
Sen vill jag att du lägger 10 minuter på ett experiment ikväll; lägg en IKEA kasse på gräsmattan bredvid en flyttkartong. Simulera ett sommarregn över det hela. Packa sen 20 böcker i varje och lyft! Så, då kan vi stänga diskussionen om regn, eller fukt underifrån om man måste ställa ner en låda/kasse på gräsmattan en timme under flytten!
Flyttbilen och rasrisk köper jag, men självklart så använder man de små handtagen på kassen för att tejpa ihop med en "flärp" med silvertejp där man skriver vilket rum sakerna ska till! Så slipper man samla ihop saker på flaket av bilen.
PS. Jag skriver med glimten i ögat, men jag anser ändock att kassar är ett bättre alternativ än lådor för böcker för en flytt! (ska man lagra dem i källaren så blir det snyggare med lådor, men då är tyngden inget problem!) Senaste flytten bar jag själv första hälften av böckerna i lådor för att det var för tungt för tjejen och dottern. Andra vändan packade vi i kassar och sen hjälptes vi åt!