Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej dom där lurviga små gulliga katt jä.... pinkar runt eller i våran altan.Och det luktar inte gott som ni vet.Har en såndär ljud makapär som inte funkar på dom ,har provat vitpeppar och köpt sån kattmedel som man strör ut.
Nu vore jag väldigt tacksam om någon har ett effektivt sätt att bli av med dom (laglig metod).
Spruta vatten på dom går ju inte heller,dom är ute på natten eller väldigt tidig morgon.

Mvh Henkka

Jag är inte heller riktigt förtjust i katter och speciellt inte i min trädgård. Ring till din kommun, har du problem så brukar dom stå för fällor som fångar katterna, ägaren får sedan lösa katten mot en summa ;D. Det brukar lösa problemet med frigående katter.

/////// Richard

Det finns ett antal trådar om detta... använd sökfunktionen så hittar du dem..

galento
RevRichard skrev:
Jag är inte heller riktigt förtjust i katter och speciellt inte i min trädgård. Ring till din kommun, har du problem så brukar dom stå för fällor som fångar katterna, ägaren får sedan lösa katten mot en summa  ;D. Det brukar lösa problemet med frigående katter.

/////// Richard
Eller också sätter Du ut fällor själv och "fixar" det,det brukar ju också en del göra.

@Galento

Att ta saken i egna händer är något som jag säkert skulle göra även jag men jag gillade RevRichards förslag.... Då blir det lite pinsamt för grannarna när de ska "lösa ut" sina katter....

Jag läste i en gammal katt-tråd här att man kan koppla en rörelsesensor till vattenspridare. Det ska visst funka på både blomsterskövlande rådjur och kissande kissar. Du hittar säkert tråden om du använder sökfunktionen – jag är lite för trött för att hjälpa dig att leta reda på den nu :).

galento skrev:
Eller också sätter Du ut fällor själv och "fixar" det,det brukar ju också en del göra.

Katter är djur med en vilja som inte går att tämja som hundars. Hade nån gjort så med min katt så hade det tagit hus i helvete kan jag säga!

Appropå hus i helvete så är det uttalanden som detta som får det att fullkomligt koka över hos mig.

Om du väljer ett husdjur så har du också valt att ta ansvar för det, helt oavsett om de har en vilja som går att tämja eller inte. Har du ansvar för ditt husdjur så är det på dig det faller att ditt husdjur inte är till förtret för dina grannar. OAVSETT om du tycker att det som katten ställer till med är en bagatell eller inte. Det är inte ägaren av husdjuret som har bedömningsrätten!

Kan man inte hålla sina husdjur (oavsett art) i styr så får man räkna med att andra KAN bli irriterade och andra KAN ta saken i egna händer helt oavsett vad husdjursägaren och militanta djurvänner tycker.

Nu är det ju så att du i dagens samhälle inte har rätt att ta lagen i egna händer, även om du anser att din granne med katt begått ett brott, och så länge katten inte hoppar på dig med utspända klor kan du knappast hävda nödvärn.

Som samhället ser ut med de lagar vi har så har vi accepterat att vi ska kunna ha djur intill oss, och alla djur är oberäknliga, och det har vi fått anpassa oss till. När det gäller rena skadedjur brukar det vara tillåtet att göra sig av med dessa (som råttor, getingar mf.l) Däremot kan du inte börja skjuta rådjur som äter i din rabatt, fåglar som skiter på din altan eller katter som kissar vid din tomt. Självklart har du rätt att försöka hålla dessa från din tomt utan våld med t.ex fågelskrämma, hönsnät eller djudsensorer/dofter, men du får inte skada djuren.

Katter kan man inte dressera som hundar. Även småbarn gör inte alltid som man säger, men som sagt, att någon beträder din tomt; småbarn eller katt (som i båda fallen är någons familjemedlemmar) ger dig ingen rätt att skada eller döda dem. Man ger sig helt enkelt inte på oskyldiga djur eller andras familjemedlemmar med våld, även om de skulle göra snesteg, så länge vi befinner oss i ett civiliserat land och man inte är psykopat.

galento
petersson79 skrev:
Katter är djur med en vilja som inte går att tämja som hundars. Hade nån gjort så med min katt så hade det tagit hus i helvete kan jag säga!
Det här är nog ett ämne man kan disskutera till död-dagar men jag tycker Robert_Maria har en poäng i det han skriver,vet att många är förbannade över detta i det närmsta samhället och man kan ju förstå detta när barnens sandlådor,rabatter mm blir förorenade,att ha dörrar öppna på sommaren är också svårt för de  som har allergi. Och att man inte uppskattar detta Inger.P, betyder ju inte att man är djurhatatare.Tycker även att det är djurägarens ansvar att se efter sitt djur vad det än är för sort när man bor i tätbebyggda områden om man inte helt och hållet skiter i vad det orsakar för olägenheter för andra människor,t.ex när det springer en lös hund kan det bli ett fasligt liv även på kattägarna som bara släpper ut sina katter,och gör samma sak  :o Vi bor på landet och där får man räkna med alla möjliga djur,men bodde vi samhället och hade de "kattproblem" som en del har där har så skulle jag nog försöka eliminera dessa problem och Petterson79,om det skulle komma en kattägare och hävda att hans husdjur har rätt att använda vår tomt som toalett DÅ SKULLE VERKLIGEN HELVETET BRYTA LOSS. >:( >:(
Men detta betyder inte att man är djurhatare bara för att man skulle vilja att kattägarna tog lite ansvar för sina djur,det är ju ett "billigt" sätt att bara vräka ur sig djurhatare bara för att man är för lat/slö själv för att ta ansvar mot sina medmänniskor som kanske har problem tack vare bristen på "vanligt folkvett" en del har.

Det här är väl inte så mycket att diskutera.

1.
* Skadedjur får man göra sig av med så länge de inte har speciellt skydd av lagen.
* Vissa typer av djur där man anser att det finns en generell fara för annan måste vara kopplade (hundar) eller ska på annat sätt göras ofarliga.
* Djur som generellt inte anses farliga och som generellt inte går att dressera, så som de flesta fåglar, rådjur och katter får gå fria utan åtgärd.

2. Man har rätt att skydda sin tomt från djur och människor så länge åtgärden inte bryter mot lagen. Det är t.ex inte ok att skada djur eller människa.

Jag skulle gissa att de flesta kattägare ser sina katter som familjemedlemmar, precis som sina barn. Oavsett vad man säger till sina katter eller till sina barn finns det en möjlighet att de kommer beträda en annan tomt, de förstår inte att detta är fel. Därför kan man inte ge sig på dem.

Om en granne skulle ha problem med mina katter eller barn skulle jag gärna vilja att de pratar med mig så skulle jag försöka hjälpa till att hitta en bra lösning. Om lösningen kostar pengar kan jag tänka mig att hjälpa till med detta.

Om någon däremot skulle ge sig på en av mina familjemedelmmar med våld; min fru, mitt barn eller mina katter skulle jag ge tillbaka med samma medel. Jag förstår inte hur man är funtad om man ger sig på individer som inte kan försvara sig. Dessa personer borde få känna på sina egna metoder.

Nämmen Spix, är det inte dags att tygla sig lite? Det är igen annan än du som talar om att ge sig på människor (fruar och barn osv). Du har helt rätt i att jag har rätt att skydda min tomt med alla sätt som inte medger att jag bryter lagen. Dessvärre är lagen nu utformad på sådant sätt att vissa kattägare kommer runt alla grannproblem genom att kunna hävda att katter har rätt att ströva fritt till skillnad från exempelvis hundar. Det är detta faktum som jag irriterar mig på. Ska vi nu hålla oss till lagen (vilket man nu ska) så är det inget som säger att jag inte får använda vattenslang på min tomt, inte heller är det förbjudet att kasta boll på sin egen tomt.

För katter tillika småbarn (som du själv skriver i ett tidigare inlägg) som inte kan ta eget ansvar har deras ägare eller föräldrar ansvar. Detta innebär att ungar inte kan gå och krossa fönster hur som helst, det är deras föräldraras ansvar att lära dem att så gör man inte och gör de så ändå så får föräldrarna betala för deras skadegörelse. Kattägare får lära sina katter var de kan skita och var de inte kan skita. Hävdar du att det inte går att lära katter att inte använda grannens tomt som toalett så får man helt enkelt ha katten i löplina på egen tomt (det finns faktiskt de som har det så, heder till dem) eller hålla katten innomhus. Klarar man inte av att ha det så så får man antigen ge sjutton i att ha katt eller så får man ta konsekvenserna av kattens handlande. Är grannarna irriterade så får du acceptera det, gillar inte grannarna din katt så förstå att det faktiskt beror på dina egna val.

Jag skulle aldrig hämnas på djuret i fråga, en katt kan helt enkelt inte veta att det är fel att bajsa i din sandlåda. Däremot bör verligen ägaren till den katten veta att det är fel att dennes katt förättar sina behov på din tomt.

Steg ett är väl alltid att prata med sin granne om det problem man upplever.
Hjälper inte det kan man ju föröka tukta kissen med en vattendusch (om man är där när katten är det dvs inte det lättaste) eller annat oskadigt alternativ - men man kan ALDRIG få för sig att man kan "kasta boll" på sin tomt, eftersom detta är lagligt, och underförstått råka träffa katten med denna boll. Du kan skada katten och orsaka den lidande - det är inte kattens fel att den har en husse/matte som inte förstår bättre :-/

Nä, prata med ägaren.
Hjälper inte det kan du ju alltid plocka upp kisset och bajset (om det återfinns i din sandlåda) och förflytta det till grannens tomt eller brevlåda :)

Hur gärna jag än skulle vilja att mina katter ska få gå fritt i naturen, så får dem inte det. Dels för att de är så:
1) korkade att de skulle bli överkörda när de ligger på asfalten och solar och tror att alla väjer för dem,
2) godtrogna att de skulle flytta in hos första bästa människa som kliar dem på magen,
3) skulle kissa och bajsa där och när naturen tränger på. Tycker själv inte det är direkt mysigt när man hittar bajs i rabatterna eller det luktar kattpiss om garageväggen - så varför utsätta andra för det?!

// Linda

Linjo, jag gillar din inställning. Synd bara att det finns kattägare som inte resonerar som du.

Självklart ska man inte skada ett djur utan precis som du säger prata med dess ägare i första hand. Dessvärre är det som du säkert märkt på vissa inlägg här på forumet som så att det finns många som är ignoranta, som inte bryr sig om att deras husdjur ställer till med förtret för andra. Allt i djurets "frihets" namn.

Jag har full förståelse för att det finns dem som tar saken i egna händer och fångar katten eller kanske skadar den. Det kanske inte är rätt men jag förstår att det inträffar när inställningen hos en del av kattägarna inte kanske är den allra bästa.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.