Jeg har aldri holdt på med annet enn innendørsrenovering, sånt her kan jeg ingenting om, men jeg trenger å lære meg!
Vi kjøpte hus for tre år siden, og ytterveggen har alltid buet utover på gjestehuset. Sannsynligvis ikke mer enn hva den gjør nå. Derimot så virker det som at regnet ikke tar seg ned over takkanten riktig (gjetter jeg på), derfor begynner bordet nedenfor treverket å se ganske så trist ut nå. Generelt så er formen på taket litt risikabelt, den er ikke rett og fin som et tak pleier å være.
1. Hva er det som har skjedd, hvorfor buer ytterveggen utover?
2. Må man ta bort alle taksteinene for å fikse problemet?
3. Kan det holde å på en eller annen måte sørge for at vannet bare renner over den fuktskadede bordet? (Som selvsagt skal byttes).
Eller ja, jeg har egentlig ingen anelse om hva jeg spør om. Hva ville dere gjort? Det er nok et bedre spørsmål. Innvendig så er det ikke fuktskader noen steder på innertaket.
Svar til 1,
Takstolens ben holder på å skille seg…
Bena må ha noe som trekker en bit ned.
Har man åpnet opp til mønet og fjernet noen horisontale regler tvers over bena?
Eller fjernet noe som trekker lenger ned?
Eller bygget litt svakt fra starten?
Den vanskadede planken kan skyldes at vann trenger seg inn under pannene lenger oppe. Begynn med å løfte de nederste pannene for å undersøke. Det kan være ødelagte panner eller tilkoblingen ved skorsteinen som gjør at det lekker under.
Svar til 1,
Takstolenes ben holder på å skille seg …
Bena må ha noe trekkende et stykke ned.
Har man åpnet opp til mønet og fjernet en horisontal regel tvers over bena?
Eller fjernet noe trekkende lenger ned?
Eller bygget litt svakt fra starten?
Jeg tror ikke det er noen horisontal regel overhodet i toppetasjen. Man kan stå oppreist akkurat i midten av toppetasjen. Jeg må spørre den tidligere eieren, vet at de renoverte hele hytta innvendig. Men det ville vel være bedrøvelig å fjerne en bærende del av taket?! Hvordan skulle man løse dette problemet? Eller... Er det engang et problem så lenge man kan få bukt med årsaken til fuktskaden på bordet under taket?
Den vattenskadede bord kan skyldes at vann trenger seg inn under taksteinene lenger oppe.
Begynn med å løfte de nedre taksteinene for å undersøke. Det kan være ødelagte taksteiner eller tilkoblingen ved skorsteinen som gjør at det lekker under.
Ja men du det var en god tanke. Har alltid syntes at det ser merkelig ut ved metallet langs skorsteinen. Nå når du sier det så er jo fuktskaden akkurat i linje med skorsteinen så å si. Er det blikkenslager man ringer hvis man trenger å få slikt utbedret? Eller kan man kjøpe ferdige plater etter mål eller så?
Ja men du det var en bra tanke. Har alltid syntes at det ser rart ut ved platen langs skorsteinen. Nå når du sier det så er jo fuktskaden akkurat i linje med skorsteinen så å si. Er det blikkenslager man ringer om man trenger få sånt utbedret? Eller kan man kjøpe ferdige plater etter mål eller så?
Blikkenslager ville jeg valgt om det er platene som er problemet. Men det kan være takstein som ligger feil også.
Blikkenslager ville jeg velge hvis det er platene som er problemet. Men det kan være takstein som ligger feil også
Skal gå opp og gjøre en liten inspeksjon der rett og slett. Et side spørsmål jeg har tenkt på apropos å arbeide på tak, kan man bruke skorstein som et punkt å binde seg fast i for sikkerhetens skyld?
Og et annet dumt spørsmål, kan man løsne en plate hvor som helst på taket, eller må man begynne ovenfra og ned eller nedenfra og opp i en linje? Hvis jeg gjør meg forstått!
Bukten og råten i takfoten er to helt forskjellige problemer. Bukten skyldes at takstolskontruksjonen er svak fra begynnelsen av eller at man har fjernet noe vesentlig for å skape mer plass på loftet. Belastning ovenfra skaper et trykk utover der takstolene tilkobles veggen. For å ta opp den kraften, trengs det en form for strekkstag som holder sammen veggene eller nedre delen av takstolene. Legg opp noen bilder på hvordan det ser ut inne på loftet, så kanskje noen kan dra noen konklusjoner.
Jeg tror ikke det er noen horisontal regel i det hele tatt i andre etasje. Man kan stå oppreist cirka midt i andre etasje. Må spørre tidligere eieren, vet at de renoverte hele hytta innvendig. Men det ville vel vært bedrøvelig å fjerne en bærende del av taket?! Hvordan ville man løse dette problemet? Eller... Er det i det hele tatt et problem så lenge man kan få bukt med årsaken til fuktskaden på bordet under taket?
Du får se det som to separate problemer. Takavvanningen er nok det minste problemet å bekymre seg over, men se over at vannet slipper fra taksteinen uten å dryppe tilbake mot fasaden.
Utbuktningen ser bekymringsfull ut om ikke denne har sett slik ut i lang tid allerede. Eldre hus som buler ut slik er ikke uvanlige, men som vanlig må man nok forstå hvor lenge det har sett slik ut. Hva gjorde egentlig de forrige eierne da de renoverte? Er det en vegg som er blitt fjernet? Ut fra plasseringen av vinduet på gavlen ser det jo ikke ut til å ha vært noen underramme til takstol som har holdt langsidene sammen. Litt innsikt i hvor lenge det har sett slik ut, hva som ble gjort under renoveringen samt om det finnes tegn på at alt ikke er som det skal (sprekker innvendig mellom gulv/vegg, at mønet har sunket, åpenbare bærende deler som er blitt avvekslet...), og hva slags konstruksjon det er kan gjøre det lettere.
Skal gå opp og gjøre en liten inspeksjon der rett og slett. Et side spørsmål jeg har tenkt på apropos å arbeide på tak, kan man bruke skorstein som et punkt å knyte fast seg i for sikkerhetens skyld?
Og et til dumt spørsmål, kan man plukke løs en plate hvor som helst på taket, eller må man begynne ovenfra og ned eller nedenfra og opp i en linje? Hvis jeg gjør meg forstått!
Hvis man skal fjerne alt så begynner man øverst. Men du kan skyve en takstein om gangen oppover, og på den måten inspisere under dem. Du må løfte opp de omkringliggende litt, men det pleier å fungere bra. For å fjerne og legge til enkelte taksteiner må du jobbe litt. Deretter er normalt visse takstein spikret. Du kan feste et tau i skorsteinen nærmest taket, eller trekke et tau fra bakken over mønet.
Snakket med den tidligere eieren og de hadde kun renovert estetisk, ikke fjernet noe bærende i hytta. De kjøpte stedet 2003 tror jeg, og det har sett likt ut med taket siden da. Huset er fra 1800-tallet, så det har kanskje sett slik ut veldig lenge.
Med andre ord trenger jeg kanskje bare å se over at vannet tar seg over takfoten eller hva det kalles. Jeg så at skaden ikke er i linje med skorsteinen når jeg så nærmere, så det har kanskje ikke med teglsteinene rundt den å gjøre, kanskje! Noen flere forslag på hvordan jeg skal tenke når det gjelder å ordne den skaden? Og hvorfor noen har satt spiker i den planken ifølge bildet?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.