Medlem
· Jönköpingslän
· 40 innlegg
Skal gjøre en tilbygging og trenger hjelp til hvordan jeg skal bygge opp min vegg. Har forstått at det finnes litt forskjellige varianter. Jeg vil ikke ha en unødvendig tykk vegg men likevel innen retningslinjene selvfølgelig.
Stående trepanel med overliggende - spiklekter - vindsperre - 45x145(inkl isolasjon) - Diffspärr - 45x45(inkl isolasjon) - osb - gips
Noen spørsmål:
Er denne veggen tilstrekkelig isolerende eller må jeg bruke 45x170 i stedet for 45x145?
Skal 45x45 stenderne festes horisontalt eller vertikalt(langsetter 45x170 stenderne)? Er det risiko for kuldebroer om jeg fester vertikalt? Er det ok å feste osb og gips på horisontale stendere, føles litt feil? Hvordan gjør man?
Stående trepanel med overliggende - spiklekter - vindsperre - 45x145(inkl isolasjon) - Diffspärr - 45x45(inkl isolasjon) - osb - gips
Noen spørsmål:
Er denne veggen tilstrekkelig isolerende eller må jeg bruke 45x170 i stedet for 45x145?
Skal 45x45 stenderne festes horisontalt eller vertikalt(langsetter 45x170 stenderne)? Er det risiko for kuldebroer om jeg fester vertikalt? Er det ok å feste osb og gips på horisontale stendere, føles litt feil? Hvordan gjør man?
Det er best å skifte retning på isolasjonen for å minimere kuldebroer.
Tykkelsen på veggen velger du helt selv med hva du synes, men et nytt hus i dag har mellom 200-300 mm isolasjon. Avhenger litt av hva slags oppvarming man har, kan jeg synes, om det er verdt den ekstra kostnaden.
Tykkelsen på veggen velger du helt selv med hva du synes, men et nytt hus i dag har mellom 200-300 mm isolasjon. Avhenger litt av hva slags oppvarming man har, kan jeg synes, om det er verdt den ekstra kostnaden.
Du kan sette osb vertikalt, men gjør som huggan sier så blir det best og enklest. Så når du har fått opp osb-platene kan du sette gipsen som du vil (du skrur dem jo i osb-platene og er ikke avhengig av reglenes plassering).
Medlem
· Jönköpingslän
· 40 innlegg
Takk for svar, mener dere at jeg kan sette osb vertikalt på horisontale lekter?
Ja det går bra, det spiller ingen rolle i det hele tatt. Skal bare dobbelsjekke så jeg har forstått riktig (lett å lese feil iblantthomasonit skrev:
Vi bygde ut i sommer (30-talls hus).
I henhold til de beregningene vi fikk og kommunen godkjente så kjørte vi:
Utside til innside
Panel - luftespalte - tett isolasjonsplate (45) stående med plastkopper - 145 isolasjon stående - plast - 45 isolasjon liggende - osb - gips.
I den innerste 45mm ble all installasjon, el og vann lagt.
Edit: klimaskive kaller paroc den ytterste skiven man bruker.
I henhold til de beregningene vi fikk og kommunen godkjente så kjørte vi:
Utside til innside
Panel - luftespalte - tett isolasjonsplate (45) stående med plastkopper - 145 isolasjon stående - plast - 45 isolasjon liggende - osb - gips.
I den innerste 45mm ble all installasjon, el og vann lagt.
Edit: klimaskive kaller paroc den ytterste skiven man bruker.
Sist redigert:
I alle mine bygg har jeg hatt liggende bjelker innerst og på disse har jeg montert stående plater, så lenge man monterer tre og gipsplater med forskjøvne skjøter så blir det meget stabile vegger.
Medlem
· Jönköpingslän
· 40 innlegg
Takk for alle tips!
Medlem
· Jönköpingslän
· 40 innlegg
Interessant, jeg skal sjekke det med en gang. Om jeg tolker deg riktig så kanskje det holder med min første tanke i veggtykkelse da.Montören skrev:
Det finnes jo ingen krav på ytterveggen. Det finnes krav på energibehov dog, men dette avgjøres jo ikke i det hele tatt bare av vegger! Har du mange og store vinduer trenger du kanskje å kompensere med veldig tykke vegger. På samme måte så kan du ha ganske tynne vegger om du har få vinduer!
Medlem
· Jönköpingslän
· 40 innlegg
Ok, jeg får gjøre en energiberegning. Er www.energiberakning.se å foretrekke, så at det var gratis der?
Klikk her for å svare