Skal bytte garasjeport til en større modell så må rive ned eksisterende vegg og utforme ny, se vedlagte bilde på eksisterende konstruksjon.

Er dette korrekt eller bør jeg endre noe i den nye konstruksjonen?

I dag er det altså sett innenfra gips-osb-vegg regel 145mm med isolering- liggende 45x45 med isoleringen mellom-asfaboard-lekt-panel

Riktig eller feil?

• Nærbilde av eksisterende veggstruktur med treverk og isolasjon, sett fra innsiden av garasje mot uteareal. Veggen skal byttes ut for større port.
Jeg synes eksisterende konstruksjon ser fornuftig ut

det ble samme konstruksjon, veggen er oppreglet nå, eneste forskjellen er at det ble vindsperre istedenfor board.
Men et spørsmål, den gamle konstruksjonen mangler luftlekter, men veggen så helt feilfri ut da jeg rev den så det ser ut til å ha fungert bra, resten av huset er bygget på samme måte. Hva synes dere? skal jeg spikre på en luftlekte nå eller gjøre som det har vært?

Som det ser ut liner svillen med ytterkant på platen, så sitter det en 45x45 utvendig på svillen med isolasjon, så vindsperre, så en 45x45 spikrelekter, dvs at bunnbordene kommer 45 mm ut fra svillen.
men skal jeg ha en luftlekte på si 22 mm så kommer den 67 mm ut fra svill. føles som panelet
kommer unødvendig langt ut, hvordan ville dere tenkt?

takk for raske svar :) må kjøpe litt trevirke hvis jeg skal ha en luftlekte, 45x45 har jeg allerede til spikrelekten.

det er altså låvekledning som skal sitte på veggen, så jeg tenker at den ventilerer jo bra mellom bunnbordene
så føles ut som det ikke trengs men jeg tenker jeg spør før jeg avslutter.

Antar at du allerede har kommet så langt i bygget at det ikke går å endre, men jeg hadde kjørt syll, 45x45 med isolasjon, vindsperre og så luftlekter 12x45 (også kalt rävskinn der jeg bor) på vindsperren (stiftes i de 45x45 som du har bak) som så panelet spikres i. Du har jo allerede satt en runde 45x45 som fungerer som spikerregel så ser ikke at du trenger å bygge på med et ekstra lag. Men jeg misforstår kanskje konstruksjonen din?

Hei!

har ingen bilde så skal prøve å forklare.

Det som er bygget opp nå er syll, 45x45 med isolasjon, vindtett duk.
det jeg har litt å rette meg etter er at dette er en gavlvegg med "midje". Det er altså den nedre delen
av veggen jeg har revet og holder på å bygge opp. Så den skal "møte opp mot midjen" og da for at panelet skal flukte med midjen rimelig bra så var den gamle veggen slik at syll-45x45-plate-45x45-panel.

så kommer jo knutebord fra to andre vegger også, så hvis jeg ikke slår på en til 45x45 så må jeg redusere knutebordene som kommer fra den andre veggen samt at den kommer ikke til å flukte med midjen, derfor
den ekstra 45x45.

så panelet vil komme 45mm fra syllen i tilfelle, eller 45+luftlekter fra syllen. føltes bare som om det blir en lang avstand fra syll til panelet, men har kanskje ingen betydning.

oj mye tekst, håper du forstår hva jeg mener. men ville du ha satt 12mm vertikal luftlekter før den horisontale 45mm spikerlekten? og ta at den kommer ut ytterligere 12mm fra syllen eller kjøre
som det så ut før og bare kjøre 45 spikerlekter og hoppe over luftlekter?

N Nightlow skrev:
Hei!

har ingen bilde så skal prøve å forklare.

Det som er bygd nå er syll, 45x45 med isolering, vindsperre.
Det jeg har litt å rette meg etter er at dette er en gavlvegg med "midje". Det er altså den nedre delen
av veggen jeg har revet og holder på å bygge opp. Så den skal "møte opp mot midjen" og da for at panelet skal være i nivå med midjen noenlunde, så var den gamle veggen slik: syll-45x45-board-45x45-panel.

Så kommer det vindski fra to andre vegger også, så hvis jeg ikke legger på en til 45x45 så må jeg redusere vindski som kommer fra den andre veggen samt at den ikke vil være i nivå med midjen, derav
den ekstra 45x45.

så panelet vil da komme 45mm fra syllen, eller 45+luftlekter fra syll. følte bare at det blir en langt avstand fra syll til panelet, men har kanskje ingen betydning.

Oi, mye tekst, håper du forstår hva jeg mener. Men ville du ha satt 12mm vertikal luftlekter før
den horisontale 45mm spikrekka? og ta at den kommer ut ytterligere 12mm fra syllen eller kjøre
som det så ut før og bare kjøre 45 spikrekke og droppe luftlekter?
Tror at jeg er med på hva du mener 😆 Men uansett så ville jeg hatt en luftspalte mellom vindsperre og panel så du kan få avrenning av kondens etc. Jeg ville satt 12x45 luftlekter på vindsperren og så spikret panelet i luftlekteren. Luftlekteren setter du horisontalt, altså samme retning som spikrereglene (45x45) bak vindsperren og jeg pleier å stifte den fast i spikrereglene. Det holder med stifter så den bare holdes på plass. Du vil jo så spikre panelet i den så den vil sitte permanent. Med andre ord, luftlekteren sitter akkurat der 45x45 sitter, men på forsiden av vindsperren. Så, 45x45 så vindsperre så luftlekter så panel.

haha ja faen ikke lett å forklare men som sagt hvis jeg skal ha luftlekter bør jeg da ikke sette dem vertikalt på de eksisterende 45x45 som sitter der nå? og så spikre på en 45x45 spikrelekt som jeg spikrer panelet på? da får jeg en lufting på 12mm bak spikrelektene.

så da vil veggen se ut slik:

Syll - 45x45 med isolasjon - vindsperre - stående luftlekter - liggende 45x45 spikrelekt - panel.

Syllen er 195mm, 145mm stående bjelker med isolasjon som flukter inenfra garasjen, etterlater 45mm til kant i kant på ytterkanten av syllen, der sitter da 45x45 med isolasjon for å unngå kuldebro. deretter en vindsperre så 45x45 spikrelekt, så hvis jeg legger til en 12mm luftlekter blir det altså 45+12mm avstand fra syllkanten til panelet.

Haha, nei, ikke alltid det letteste! Altså, jeg gikk ut ifra at de 45x45-reglene der isolasjonen ligger sitter horisontalt? I så fall, normalt sett, setter man da vindsperre utenpå reglene med isolasjon og deretter lekter utenpå vindsperren i samme retning og på samme sted som du har 45x45-reglene. Så spikrer man panelet gjennom lektene inn i 45x45-reglene. Du trenger altså ikke noe ekstra runde med 45x45. Ventileringen skjer i rommet mellom vindsperre og lekter. De 12 millimeterne er nok. Du kan selvfølgelig "gjøre det mer komplisert" med stående lekter og deretter en ytterligere runde med horisontale 45x45 men det finnes ingen teknisk grunn til å gjøre det. Skulle mer være om du vil at panelet skal komme lenger ut.

Ja men akkurat, det er reglet opp med 45x45 horisontalt for isoleringen, helt riktig.
Og ja, den ekstra runden 45x45 er for å få panelet til å komme ut tilstrekkelig så det flukter
bedre mot den øvre delen på gavlveggen..

Jeg tenkte at om man monterer en luftlekte stående og så liggende spikerlekter på det
ville være smart for da blir det en luftlomme mellom vindsperre og spikerlekter fra bunnsvill hele veien opp.
I stedet for å legge den horisontalt, da blir det "bare" en luftlomme bak panelet mellom hver spikerlekter.
Haha satan så jeg roter det til.

Så du tenker at jeg har ingen vinning av å sette en vertikal luftlekter? Da holder det jo at jeg spikrer
45x45 liggende som spikerlekter og da luftes det mellom duk og panelen?

Det holder at du spikrer 45x45 liggende som spiklekter og at det luftes der mellom duk og panel. Som sagt, vanlig byggemetode er 12x45 liggende som luftlekter og du kommer jo i stedet til å ha 45x45 så det vil luftes fint!

Takk for all hjelp ! :)

• Liker
anderslofwall
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.