Hei.
I vårt hus som vi flyttet inn i i februar er yttertrappen i dårlig forfatning. Delene nærmest trinnene og spesielt i hjørnene er i ferd med å falle fra hverandre. Løfter man på dekksteinene så er det smuler under dem. Det siste bildet viser undersiden, og der finnes en hvit utfelling som hva jeg forstår kan ha å gjøre med fuktvandring gjennom trappen mot undersiden og saltutfelling.
Finnes det muligheter for å reparere trappen?
Fant en beskrivelse her, men vet ikke om den kan anvendes på mitt problem:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=183
I vårt hus som vi flyttet inn i i februar er yttertrappen i dårlig forfatning. Delene nærmest trinnene og spesielt i hjørnene er i ferd med å falle fra hverandre. Løfter man på dekksteinene så er det smuler under dem. Det siste bildet viser undersiden, og der finnes en hvit utfelling som hva jeg forstår kan ha å gjøre med fuktvandring gjennom trappen mot undersiden og saltutfelling.
Finnes det muligheter for å reparere trappen?
Fant en beskrivelse her, men vet ikke om den kan anvendes på mitt problem:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=183
Gjør det selv-magasinet har samme reportasje om reparasjon av betongtrapp i omtrent hvert tredje nummer. Vår trapp er liksom helstøpt, men hul inni og full av fukt. Den holder på å sprekke ordentlig, og jeg ser ingen mulighet for å reparere den skikkelig. Kommer nok til å rive og bygge helt nytt i tre.
Når jeg begynner å pirke i det ødelagte så kommer jeg bare lenger og lenger inn, som sand som faller fra hverandre.
Når jeg begynner å pirke i det ødelagte så kommer jeg bare lenger og lenger inn, som sand som faller fra hverandre.
Å dømme ut fra antall svar jeg fikk, ser det ikke ut til å være noen stor mulighet for å få orden på det altså. De søkene jeg gjør, finner mest informasjon om kjellertrapper i betong, og det føles ikke helt som det er det samme som vårt problem. Finner et produkt som heter marmocit som man kan kle inn trappen med, men det føles også litt risikabelt å kle inn dårlig betong. Våre naboer sier at de i flere år har forsøkt å få tak i noen som kan rive trappen deres så de kan bygge en i tre, men selskapene vil ikke ta seg av det. Ender vel da ganske enkelt med at man får la trappen brytes ned av naturen og begynne å bruke kjellerinngangen i stedet. Om 200 år kanskje man kan bygge ny trapp
Nå skal jeg også gå ut og pirke i trappen og se hvor mye sand jeg har. Kanskje prøver jeg å smelle inn noen fuger mellom steinene på oversiden iallfall for å hindre at det renner ned regnvann i konstruksjonen.
Den lange biten med "hajfenan" burde være en gammel reparasjon som har løsnet. Det finnes stedvis hardt materiale rett under dekksteinene og stedvis sand omtrent 3 cm før hardt materiale.
Burde jeg ikke kunne fjerne steinene og støpe en stor kake av betong, deretter legge på steinene igjen og så er alt fred og fordragelighet? Det tricky burde bli å få det tilstrekkelig jevnt, så det ikke glipper for mye mellom steinene?
Burde jeg ikke kunne fjerne steinene og støpe en stor kake av betong, deretter legge på steinene igjen og så er alt fred og fordragelighet? Det tricky burde bli å få det tilstrekkelig jevnt, så det ikke glipper for mye mellom steinene?
Hei låneslave!
Vet du hva?! Jeg tror at du har rett i dine verste frykter! Trappen er slutt og sliten! Forkort dens lidelse og bygg en ny!
Reparer halvveis ødelagt blir bare halvgodt.
Sorry. Johan
Vet du hva?! Jeg tror at du har rett i dine verste frykter! Trappen er slutt og sliten! Forkort dens lidelse og bygg en ny!
Reparer halvveis ødelagt blir bare halvgodt.
Sorry. Johan
jeg tror den kan reddes selv om en nybygging ville vært å foretrekke. Du kan jo bore hull og slå inn spikerplugg halvveis der du skal mure inn "kakorna" og også prime kontaktflaten, på den måten får du en slags armering. Da vil det sitte igjen... men det er jo litt pirkearbeid. Men trenger ikke koste mange kroner. Så kanskje litt sokkelfarge eller noe på overflatene som ikke er "gang-overflater"?!
Lykke til
/
M
Lykke til
/
M
Klikk her for å svare