1.195 lest ·
17 svar
1k lest
17 svar
Bærende kjeller-innervegg i dårlig tilstand
Hei! Holder på med renovering av kjeller og har nå revet utforede vegger.
Huset er fra 1934, veggene ble regelert ut på 70-tallet.
Hvorfor ser den bærende veggen ut sånn her, det kan vel aldri ha blitt bygget så uordentlig og ujevnt?
Noen større biter sitter til og med litt løst/går an å vippe litt på. Noen hulrom i muren går inn over 20 cm fra kortenden.
Kan dette være en strukturell fare som trenger å utbedres, eller er det bare estetisk?
Om bare estetisk, hvordan reparerer jeg kortenden som har så brutale hulrom? (langsider skal pusses og males med silikatmaling)?
Takk på forhånd!
Huset er fra 1934, veggene ble regelert ut på 70-tallet.
Hvorfor ser den bærende veggen ut sånn her, det kan vel aldri ha blitt bygget så uordentlig og ujevnt?
Noen større biter sitter til og med litt løst/går an å vippe litt på. Noen hulrom i muren går inn over 20 cm fra kortenden.
Kan dette være en strukturell fare som trenger å utbedres, eller er det bare estetisk?
Om bare estetisk, hvordan reparerer jeg kortenden som har så brutale hulrom? (langsider skal pusses og males med silikatmaling)?
Takk på forhånd!
Det er jo noen som har laget en åpning i den veggen.
Det man bør tenke på er om bjelkelaget over fortsatt har støtte. Når jeg har gjort dette et par ganger hjemme har jeg lagt en u-bjelke som støtte oppover og deretter fortsatt og støpt nye "ender" på veggen slik at det blir rette og pene hjørner. Disse støpningene får da også fungere som stolper for u-bjelken som overfører vertikale krefter ned i grunnen.
Det man bør tenke på er om bjelkelaget over fortsatt har støtte. Når jeg har gjort dette et par ganger hjemme har jeg lagt en u-bjelke som støtte oppover og deretter fortsatt og støpt nye "ender" på veggen slik at det blir rette og pene hjørner. Disse støpningene får da også fungere som stolper for u-bjelken som overfører vertikale krefter ned i grunnen.
Trolig er det jo bare i åpningen som det ser ut sånn, noen har åpnet med mer vold enn finesse.
Er du bekymret kan du jo rive litt av oppreglingen og inspisere veggen midt på.
Enig i at jeg ville dobbeltsjekke/erstatte bjelke over åpning.
Er du bekymret kan du jo rive litt av oppreglingen og inspisere veggen midt på.
Enig i at jeg ville dobbeltsjekke/erstatte bjelke over åpning.
Takk for svar, det ser jo ut til å være slik ja. Men ifølge all info som er å finne, skal kjelleren være helt original når det gjelder planløsning. Overetasjen er utbygd i et par omganger, med krypkjeller under, men kjelleren skal være urørt så vidt jeg vet.MathiasS skrev:
Det er jo noen som har laget en åpning i den veggen.
Det man bør fundere på er om bjelkelaget ovenfor har støtte fortsatt. Når jeg har gjort dette et par ganger her hjemme, har jeg lagt en U-bjelke som støtte oppover og deretter fortsatt og støpt nye "ender" på veggen slik at det blir rette og pene hjørner. Disse støpningene får da også tjenestegjøre som stolper for U-bjelken som overfører vertikale krefter ned i grunnen.
Det finnes ingen bjelke eller lignende i åpningen iallfall...
Følgende bilde er tatt med mobilen ved åpningen, og ca. 1,5m fremover kan man med det blotte øyet se at det er ujevnt ifølge tegnet strek.
Neste bilde er på samme sted i overetasjen, det er en tydelig senkning i gulvet.
Holder huset på å rase?
Takk for svar. Ja, det er bare i åpningen. Langsidens utforede vegger er delvis revet og der er det jevnere og pusset. Kan dette ha vært yttervegg tidligere, og at man rett og slett har gravd ut kjelleren større?G g.kraft skrev:
Ja det ser jo nesten ut slik. Om du ser på bildene ovenfor så stemmer ujevnhetene i taket i nærheten av åpningen godt med en senkning i gulvet på overetasjen, under kommoden...C cpalm skrev:
Er vel ikke akutt siden det har vært slik siden slutten av 70-tallet, men utbedre det vil man jo...
Teorien her er altså at dette tidligere har vært yttervegg, og at man har åpnet opp og gravd ut for å gjøre kjelleren større, men ikke avstivet med bjelke eller lignende?
Vet ikke om jeg ville gått så langt som å kalle det en teori, men det kunne vært en forklaring på at veggen er så ujevn. 🙂M MARTINOV skrev:
Om det skulle være sånn at man bare har åpnet opp eksist. yttervegg uten å håndtere lasten riktig (som det ser ut, det er neppe tilfeldighet at gulvet i andre etasje har en svikt veldig nær det området), hvem kontakter jeg da for utbedring? Snekker? Murer?C cpalm skrev:
Man må vel også "trykke tilbake" bjelkelaget som har senket seg før montering av bjelke? Svikten i overetasjen er rundt 12mm.
Det høres rimelig ut. Jeg ville startet med å ta dit noen mer i ingeniørretningen. Man kan trenge å kikke litt på konstruksjonen for å bekrefte problemet og velge riktig løsning, dimensjonere ev. avspenning og om det er noe annet som også bør utbedres.
Bjelkelaget over kjelleren, hvordan er det bygget? Vanskelig å se på bildet ditt. Er det et trebjelkelag er det jo bare å løfte, men har man bad på oversiden med tettesjikt, fliser osv, så må man selvfølgelig tenke seg om nøye - det kan jo bli veldig galt.
I dette innlegget finnes det iallfall et bilde på hvordan jeg har gjort dette. Har gjort det på to steder i huset med denne metoden og ytterligere et par steder med tømmersøyler og trebjelke. Der det har vært nødvendig å løfte (fordi det allerede har vært et hull som ikke er avkastet ordentlig) så har jeg brukt en kraftig garasjejekk alternativt stolper og lange brekkarmer. Merk dog at jeg ikke har hatt noe sensitivt over, bare mer tre - så jeg har kunnet løfte uten å risikere problemer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649
I dette innlegget finnes det iallfall et bilde på hvordan jeg har gjort dette. Har gjort det på to steder i huset med denne metoden og ytterligere et par steder med tømmersøyler og trebjelke. Der det har vært nødvendig å løfte (fordi det allerede har vært et hull som ikke er avkastet ordentlig) så har jeg brukt en kraftig garasjejekk alternativt stolper og lange brekkarmer. Merk dog at jeg ikke har hatt noe sensitivt over, bare mer tre - så jeg har kunnet løfte uten å risikere problemer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649