For ytterhjørner på gips anbefales vanligvis hjørnebeskyttelse av metall. Men de krever at det finnes innfasinger på platene på begge sider av hjørnet.

Hva anbefales hvis man ikke har slik innfasing, f.eks. der det er tett mellom ytterhjørnene eller hvis man vil vende innfasingssiden mot en annen skjøt?

Mikael_L
Fortsatt et hjørnejern hvis du vil ha et slag- og støtbestandig gips-hjørne. Man må bare sparkle mye mer, tenk bredsparkling.

Noen ganger kan jo en ettermontert beskyttelse være et alternativ, en L-formet list av tre, metall eller plast. Men noen ganger går det imidlertid ikke i det hele tatt sammen med ønsket stil og endelige utseende.

• Liker
Uldis og 1 annen
  • Laddar…
Henger på med et spørsmål om andre vinkler enn 90 grader. Skal sparkle et hjørne om cirka 135 grader eller så. Mellomrommet mellom platene er cirka 1,5 centimeter. Ingen fasning på noen av sidene. Noen som har noen tips`?

Det finnes også glassfiber remser i 90 graders vinkel. Jeg kjøpte på en fargebutikk, tror det var Colorama...
Har dog brukt metallvariantene, dra ut sparkel med en ca. 20 cm bred sparkel så blir det bra til tross for fravær av utfasing. Jeg kan anbefale det rullbare sparklet fra Biltema for slike øvelser, det er veldig tynt og enkelt å få bra. Test dog ikke å rulle det, det er helt verdiløst!

Når det gjelder 135 grader hjørner ville jeg fikset det så godt det går med gipsmørtel og så legge glassfiberarmering og sparkel utenpå det. Er du dyktig til å pusse kan du bare bruke gipsmørtel...

Mvh,
Anders

Når jeg renoverte sist så brukte jeg hjørnebeskyttere fra Europrofil (HS 29 EA) http://www.europrofil.se/index.php?page=hs
Enkle å montere, krever ingen utfresinger og enkle å sparkle.
Selges blant annet av Byggmax.

ToRy; Finnes også for 135 hjørner

Mikael_L
Jeg har for meg at det finnes et sammenleggbart hjørnebeskyttelse, som altså passer til en hvilken som helst vinkel. At det helt enkelt er en rett plate ca 8cm bred som har noen slags svekkelse som gjør at det er enkelt å brette til og at det blir rett etter brettingen.

Det finnes en pappremse med to metallinnlegg som er virkelig bra til dette. Ser ut som en vanlig pappremse men brettes sammen til passende vinkel.

• Liker
cecar33
  • Laddar…
Jeg googlet litt raskt i går, men fant ingenting på byggmax. Fant noen andre produkter, bl.a. en tape med forsterkning i form av metalltråd, men fant ingen forhandler. Dro over til Beijer og Bauhaus, men de hadde ingenting. Egentlig skulle jeg ønsket et avrundet hjørne, men jeg må kanskje nøye meg med et skarpt hjørne, og da ligger jo Mikael L:s eller Stefan N:s tips nærme til. Jakten går dog videre! :thumbup:

Nå fungerte europrofil-linken også, den fungerte ikke i går. Får sjekke det!

Mvh,
ToRy

Typ denne mener jeg.
Boks med fleksibel hjørneprofil fra ProRoc, viser illustrasjon av produktet.

• Liker
Hugo626 og 1 annen
  • Laddar…
jtl skrev:
[lenke]
Men byggmax ser ut til bare å ha 90 graders. Jeg må rett og slett ringe og sjekke.....

Mikael_L skrev:
Kan dette være noe?
[lenke]
Smidig! Dessverre virker det som spesialverktøy kreves. Jeg har et eneste hjørne å fikse.... :thumbup:

Etter å ha googlet, linket og kjørt rundt og spurt kan jeg konstatere at det er ikke helt enkelt å finne en butikk som har det jeg trenger. Ikke gjennom noen av linkene ovenfor kunne jeg finne en forhandler som førte noe som helst hjørnebeskyttelse for ikke 90 graders hjørner. (Ikke deres feil! Jeg er takknemlig for linkene!!!:)) Jeg var og spurte på Beijer, Bauhaus, Byggmax, og et par til. Til slutt spurte jeg i en tapet- og fargebutikk i Sävedalen og de hadde noe lignende det som Stefan N lenker til ovenfor, bare en annen produsent. Midiflex tror jeg det het og den skal limes opp. Dessverre hadde de bare store ruller med mange meter i sin yrkesbutikk men de var snille nok til å finne en prøverull som de klippet av passende lengde til mitt ene hjørne. :thumbup:
Har ennå ikke fått den opp men rapport kommer!

Tror for øvrig at den kan fungere for Pibben også da den er ganske tynn og antageligvis ikke bygger like mye som en stålprofil.

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.